8 aug 2021
min. leestijd

Veel overeenkomsten Lidl en Kipster

Kipster en Lidl kijken op dezelfde manier naar zaken. De Kipster-boerderijen zijn gericht op klimaatneutrale en energiezuinige bedrijfsvoering. De grondstoffen worden zo goed mogelijk benut. In een podcast van Focusplaza leggen Ruud Zanders van Kipster en Renee Bijvoets van Lidl uit wat de overeenkomsten zijn tussen de twee verschillende grootheden, die samenwerken om het duurzame Kipster-ei toegankelijk te maken voor iedereen. En dat lukt goed. 

Supermarktketen Lidl maakt sier met de bijzondere eieren van Kipster. In een Kipster-boerderij kunnen de kippen rondscharrelen met veel daglicht en frisse buitenlucht. De eieren krijgen drie sterren van het Beter Leven keurmerk van de dierenbescherming. Door te kiezen voor een kippenras dat relatief weinig voer nodig heeft, is de impact op het milieu een stuk lager. Daarnaast komt dit voer uitsluitend uit reststromen.

In een podcast van Focusplaza, onder leiding van Fons Blomhert, leggen Ruud Zanders, medeoprichter van Kipster en Renee Bijvoets, Sustainable Purchasing Manager bij Lidl, uit hoe ze elkaar gevonden hebben en waarom de samenwerking goed verloopt. ‘Toen er nog geen stal was, sprak het concept ons al aan’, legt Bijvoets uit. ‘Het is heel mooi om een duurzaam ei voor iedereen toegankelijk te maken. Wij waren al vanaf het begin in 2013 heel enthousiast over het concept. Uiteindelijk duurde het nog best lang voor het echt in de winkel lag, dat was oktober 2017.’ Het gesprek vindt plaats in de inmiddels tweede Kipsterboerderij in Beuningen en dat geeft tegelijkertijd aan dat de consument het product omarmt.

Arrogant

‘Als wij als mens zo arrogant zijn en vinden dat we dieren mogen benutten in een voedselsysteem, moeten we ook kijken wat de dieren willen’, legt Ruud Zanders uit. ‘Kippen, maar ook varkens, zijn intelligent en hebben gevoelens. We hebben een aantal jaren geleden een mooi systeem bedacht, maar iemand moest die eieren ook willen hebben natuurlijk. In 2013 zijn we in supermarktland rond gaan kijken. Lidl was gelijk het meest enthousiast hierover. Daar is de bijzondere samenwerking uit voorgekomen.’

Schot in de zaak

Ruud Zanders beseft dat best veel gevraagd werd van de samenwerkende partner. ‘We konden geen afspraak maken voor één jaar, gezien alle investeringen. En dus zijn we voor vijf jaar gegaan. Dat is best bijzonder in de supermarktwereld. Er zijn veel gesprekken gevoerd, ook wel met lange tussenpozen. Daardoor heb ik ook wel even getwijfeld of het goed zou komen. Maar op een gegeven moment in maart/april 2016 kwam er wel schot in de zaak. Op 4 oktober dat jaar is het contract met Lidl getekend.’ Ook Renee Bijvoets erkent dat het hier een bijzondere samenwerking betreft. ‘Een contract voor vijf jaar aangaan is voor ons inderdaad uniek’, reageert ze. ‘Het feit dat het ei voor een grote groep consumenten betaalbaar is, maakt het bijzonder. Het product wordt gemaakt met zorg voor mens, dier en milieu. Het prijsniveau van een Kipster-ei zit tussen het vrije uitloop ei en biologisch ei in.’

Bijvoets benadrukt dat ook in de lockdownperiodes goed is samengewerkt. ‘Telkens stelden we ons daarbij de vraag hoe we in zo’n periode ervoor zouden kunnen zorgen dat we niets verspillen. Want dat past niet bij onze organisatie’, legt ze uit. ‘Ook met aardappelleveranciers, die normaal voornamelijk aan horeca leverden, hebben we afspraken gemaakt. Daar gaat duurzaamheid namelijk ook over; samen ervoor zorgen dat we niets verspillen en dat betekent dat ketenpartners met elkaar mee moeten denken.’

Grondstoffen

Renee Bijvoets geeft aan dat duurzaamheid en goedkoop echt samen kunnen gaan. ‘Daar wordt nog wel eens anders over gedacht. Wij kijken altijd hoe we zo efficiënt mogelijk om kunnen gaan met energie en grondstoffen. Dan kun je de prijzen ook laag houden. En grotendeels zijn het in ons schap onze eigen merken waardoor we de prijzen anders kunnen opbouwen.’ In de folders richting klant noemt Lidl Kipster altijd graag. Bijvoets: ‘Het is een voorbeeld voor andere producten in het schap. Met al onze eieren zijn we trouwens volledig overgegaan op witte eieren. Deze kennen een lagere carbon footprint dan bruine eieren en dat hebben we ook geleerd van Kipster.’

Ruud Zanders weet inmiddels dat de marge op de eieren voor Lidl prima is. ‘Nagenoeg te vergelijken met andere eieren. Gemiddeld genomen is sprake van een nette marge. Dat moet ook. Ik vraag me ook altijd af of supermarkten wel zoveel marge pakken als wordt beweerd. Dat zeggen boeren nogal makkelijk, maar of dat ook echt zo is? Wij ontvangen als Kipster een prijs waar we tevreden mee zijn, Lidl is ook tevreden met de prijs en behaalt tegelijkertijd een goede marge om winkels te kunnen draaien. En een derde niet onbelangrijk element: de consument is ook tevreden. Dan hoeft het ook niet zo moeilijk te zijn. We hebben een transparante eierprijs.’ Dat Lidl enthousiast is over Kipster blijkt tenslotte ook uit de interne gesprekken die gevoerd worden door de duurzaamheidsmanagers binnen de keten. ‘Omdat het zo’n mooi concreet voorbeeld is, zeggen we tegen elkaar ‘Wat is de Kipster op koffie, de Kipster op zuivel, of de Kipster op chocolade,’ lacht Bijvoets. ‘Het is een manier van denken die ons gestimuleerd heeft.’

Luister de podcast:

Meer berichten