6 mrt 2024
min. leestijd

Plantastische innovaties!🌱

Stel je voor dat je als logge supermarktorganisatie een startup-achtig projectteam van jonge mensen inzet om een mega tof vegan supermarktconcept in de markt te zetten…

Dat is precies wat de Duitse REWE Gruppe heeft gedaan binnen de Billa formule. Onlangs bezochten Janneke Voortman en Fons Blomhert het mooie Wenen om wat verse inspiratie op te doen en daar troffen ze, naast een regulier Billa Plus filiaal, de Billa Pflanzilla aan. Een speciale Vegan supermarkt om mensen te inspireren en helpen met een plantbased voedingspatroon. Los van het volledige Vegan assortiment staat de winkel bomvol met positieve communicatie rondom een plantbased lifestyle en zijn ook de nodige hippe innovaties uit de kast gehaald om klanten te trekken.

Het team achter de winkel bestaat bijna volledig uit jonge mensen waarvan de meesten zelf ook vegan zijn. Hun eigen ervaring én kennis van de doelgroep zijn een van de succesfactoren achter het concept. Met de moderne uitstraling en de modulaire opbouw van de winkel zijn ze goed in staat klanten te enthousiasmeren over het concept. Modules die niet werken worden na een paar weken vervangen om weer nieuwe dingen te blijven proberen. Zo was de AGF recent vervangen door verpakkingsvrij en een pers om eigen hazelnoot pasta te maken. Klanten bleken hun AGF namelijk bij de naastgelegen Billa Plus te kopen vanwege het volledigere assortiment daar.

40% van het assortiment in deze Pflanzilla winkel is ook bij de reguliere Billa winkels te verkrijgen. Dat aandeel zal gaan groeien aangezien deze locatie echt gebruikt wordt als testwinkel voor nieuwe vegan producten. Het team is continu bezig met het toevoegen van nieuw assortiment en ieder weekend zijn er tastings voor klanten, van Vegan chocolade tot de meest uiteenlopende vlees- en visvervangers. 🥩🍔🐟

Nu vraag je je natuurlijk af: ‘hoeveel klanten trekt deze winkel?’ Ruim voldoende! Tijdens de ruim 1,5 uur die wij in deze winkel hebben doorgebracht (rond lunchtijd) was er een stabiele toestroom van klanten en stond er eigenlijk op ieder moment wel een korte rij bij de kassa. Niet alleen jonge mensen maar ook zeker de nodige nieuwsgierige 30’ers, 40’ers en zelf een heel aantal senioren bezochten de winkel.

Er is nog veel en veel meer te vertellen over dit bijzondere winkelconcept. Dat laten we echter over aan onze leden van onze FoodFocus Fresh🍏 groep. Zij reizen in april af naar Wenen om deze én vele andere interessante foodconcepten te bezoeken.

***
Ben jij een professional in vers op hoger management niveau? En heb jij interesse in onze FoodFocus Fresh groep? Neem contact op met Fons of Marjo en vraag naar de mogelijkheden!
* afbeeldingen zijn van BILLA – © Robert Harson

Meer berichten