11 jan 2021
min. leestijd

Van vlees naar gezond en plantaardig is een lange weg

Wanneer gaat een groot deel van de consumenten plantaardig koken? Een vraag waar niemand antwoord op heeft, maar Traienne Pasteuning-Watson van Trai Vegan verwacht dat het in 2030 zover is. Die uitspraak doet ze in een door Focusplaza gearrangeerd podcastgesprek. Ze stelt dat er nog een hele lange weg te gaan is, maar dat in ‘baby-stapjes’ de consument overstag gaat. ‘Het kan lekker en smaakvol zijn en bovendien is het gezond’, aldus Pasteuning-Watson die vegan kookworkshops geeft.

De vegan-trend is volgens Traienne Pasteuning-Watson niet meer te stuiten. Ze ontwikkelt recepten en is samen met ProVeg op zoek naar manieren om de consument kennis te laten maken met plantaardig en de voordelen ervan goed voor het voetlicht te brengen. Behalve Traienne Pasteuning-Watson nam daarom ook oprichter Veerle Vrindts van ProVeg deel aan het gesprek, dat geleid werd door Nick den Breejen van Focusplaza.

Vegetarisch
Traienne Pasteuning-Watson is van Surinaamse afkomst en is opgevoed als vegetariër laat ze weten. ‘En dat is best bijzonder, omdat in onze
cultuur vlees er eigenlijk wel bij hoort.’ Sinds haar 21e is ze helemaal om. ‘Het moet anders, daar ben ik van overtuigd. Op de koksschool waar ik voornamelijk vegetarisch kookte, miste ik het delen van mijn ervaringen met anderen. Vandaar dat ik begonnen ben met workshops waarbij deelnemers enkel plantaardig leren koken.’ Zij en Veerle Vrindts merken dat er nog een lange weg is te gaan om consumenten te overtuigen. Pasteuning-Watson: ‘Een succesvolle transitie valt niet altijd mee. Wanneer je mensen zegt dat ze iets niet mogen of juist moeten dan is de reactie vaak averechts. Er heerst nogal wat koudwatervrees als het hier om gaat. Wij geven tijdens onze workshops mee dat het zeker niet tijdrovend hoeft te zijn om plantaardig te koken en dat het bovendien heel lekker is.’

Vleeslobby
Veerle Vrindts, die met haar companen een strijd voert tegen de ‘machtige vleeslobby’ ondervindt ook dat het proces er een is van de lange adem. ProVeg houdt zich ook bezig met lobbyen en was betrokken in het voortraject dat ertoe heeft geleid dat het Europees Parlement in oktober vorig jaar over de naamgeving van vleesvervangers oordeelde. Met een ruime meerderheid werd het voorstel om vleesbenamingen alleen aan vleesproducten toe te kennen verworpen. Vleesbedrijven zijn hier fel op tegen, zij stellen dat de consument hierdoor in verwarring kan raken. Het voelt voor Vrindts als een overwinning. ‘Gelukkig nemen ook steeds meer bedrijven plantaardig en vegan op in het assortiment en daarnaast helpt onze zogeheten Veggie Challenge heel erg goed in de bewustwording rond plantaardig eten. ProVeg is deze uitdaging gestart om consumenten te stimuleren dertig dagen minder vlees te eten omdat het volgens de organisatie goed is voor het lijf, de planeet en het redt bovendien dierenlevens. ProVeg helpt de consumenten op weg met gratis tips, recepten en ondersteuning. ‘En wij leren er ook weer van’, stelt Vrindts. ‘Consumenten geven tijdens de challenge soms aan dat ze een lekkere optie van een bepaald assortiment missen, dat ze kant en klare plantaardige maaltijden nergens kunnen krijgen en dat plantaardig gebak er nog niet is. Ook horen we dat in restaurants nog maar mondjesmaat een volwaardig plantaardig assortiment te vinden is.’ Veerle Vrindts stelt verder dat de corona-tijd een ‘mooie’ periode is om anders te leren koken. ‘Het Planbureau voor de Leefomgeving heeft al eens onderzocht dat mensen pas iets aan hun gewoontes gaan veranderen wanneer er wat ingrijpends gebeurt. Dat kan zijn de geboorte van een kind, maar dus ook deze lockdown.’ Traienne Pasteuning-Watson merkt ook dat de Veggie Challenge een belangrijke bijdrage levert aan bewustwording rond plantaardig eten. ‘Het helpt heel goed. Het besef dat aardappelen, vlees en groente op een goede manier vervangen kunnen worden begint steeds breder door te dringen. De alternatieven zijn ook heel aantrekkelijk en dat breng ik via de workshops over.’

Supermarkten
Veerle Vrindts prefereert de term ‘plantaardig’ boven het wat radicalere ‘vegan’ laat ze weten. Ze vindt dat supermarkten een soort van supermacht bezitten om plantaardig de norm te laten worden. Teleurgesteld was ze in de meest recente Allerhande waar nauwelijks plantaardige kerstgerechten in terug te vinden waren. ‘Toch worden er wel belangrijke stappen gezet. Zo hebben we in samenwerking met Johma ei uit de dressing gehaald. Niemand merkt het en het bespaart veel levens van kippen.’

En zo staan er volgens haar en Traienne Pasteuning-Watson nog heel veel plannen op stapel om het doel dat ze voor ogen hebben ook daadwerkelijk te realiseren. Maar er is nog een lange weg te gaan.

Luister hier naar de podcast:


Meer weten over de vegan trend en aangesloten blijven bij alle ontwikkelingen?

Dan is de Masters in Future Food misschien wel wat voor jou. Speciaal voor beslissers en beïnvloeders binnen de food- en foodservice sector. Ben je formulemanager, product manager, marketeer, category manager of bijvoorbeeld commercieel verantwoordelijk voor de implementatie van nieuwe trends? Dan is Masters in Future Food een onmisbare inspiratiebron om succesvol en onderscheidend in te spelen op deze nieuwe en veelbelovende categorie!

Blijf beter op de hoogte, voel je geïnspireerd en gemotiveerd om het vegan thema concreet aan te pakken binnen jouw organisatie. Het doel is om bewustwording te creëren rondom de kansen die het thema biedt!

https://mastersinfuturefood.nl/

Meer berichten