25 nov 2020
min. leestijd

‘Van centraal, naar decentraal, naar gedistribueerd model’

‘We gaan naar een nieuwe manier van werken. Waar het voor veel bedrijven begon met een centraal model, zijn we overgegaan naar een decentraal model en we komen straks uit bij een gedistribueerd model’, suggereert Patrick de Lange van Sound in een door Focusplaza gearrangeerd podcastgesprek.

Patrick de Lange noemt Philips als een voorbeeld van een bedrijf dat opgezet is volgens het bekende centrale model, met een directie en werknemers, die aanvankelijk zelfs om het bedrijf heen woonden. Bij een decentraal model is sprake van een werkgever, met werknemers, maar ook een kring van freelancers/zzp-ers. ‘In de toekomst gaan we naar een gedistribueerd model met modularisering van werk. De werkzaamheden kun je dan overal oppakken. We denken niet meer plaatsgebonden over werk en deze nieuwe manier van denken en werken is door corona alleen maar versterkt’, zegt de Lange in de podcast van Focusplaza waar ook Jos Ahlers (schrijver van het boek ´GenZ; Verlangen naar verandering´) aan deelnam. Gespreksleider was Nick den Breejen van Focusplaza. Het probleem bij deze nieuwe manier van werken, met veel freelancers, is dat alle zekerheden nog verankerd zitten in het oude systeem stelt De Lange verder. ‘Probeer als zzp-er maar eens een hypotheek te krijgen’, benoemt hij een voorbeeld. Volgens Jos Ahlers zijn we op werkgebied in een bijzondere tijd aanbeland. Waar in eerdere industriële revoluties banen aan de onderkant verdwenen, verdwijnen ze nu binnen alle geledingen. Ahlers: ‘Dat komt door ontwikkelingen als artificial intelligence, blockchain technologie en big data. Waar we om zitten te schreeuwen zijn mensen die echt iets kunnen, bijvoorbeeld een ambachtelijke schoenmaker.’

Razendsnel
Patrick de Lange geeft aan dat de wereld razendsnel aan het veranderen is en dat dat gevolgen heeft voor werknemers en werkgevers. ‘Onze vaardigheden worden steeds waardelozer. Wat je vandaag leert is over vijf jaar niets meer waard. Hierdoor wordt het ook moeilijker om te voorspellen. Dhz en retail moeten bijvoorbeeld beslissen met steeds minder kennis voorhanden.’ De vierde industriële revolutie waar we ons in bevinden is eigenlijk contra-industrieel stelt hij. ‘De waarde zit vooral in patenten en data.’ Ook de dhz-branche zal daarmee aan de slag moeten. ‘Data verzamelen, experience en customer relations zijn belangrijker dan ooit. En begrijp als branche wat je in potentie met technologie kunt doen,’ zegt De Lange. Ook pleit hij voor flexibiliteit in onzekere tijden. ‘De taxi’s vervoeren steeds minder mensen. In China gingen de chauffeurs over op bezorgen van voedsel. Dat noem ik flexibel zijn.’

Artificial intelligence
Jos Ahlers erkent dat artificial intelligence een belangrijke rol aan het spelen is, maar dat er méér nodig is. ‘Empathie, creativiteit en intuïtief beslissen blijven ook van belang.’ Volgens hem moet de mens dan ook centraal blijven staan en deze zich daarbij wel de vraag zal moeten stellen hoe je technologie zo goed mogelijk inzet. Patrick de Lange merkt op dat, nu we steeds langer leven, werkgevers en werknemers rekening moeten houden met carrières van misschien wel 60 jaar in plaats van 40 jaar. ‘Er kunnen wel 6 of 7 generaties in één organisatie werken. Waar het vroeger zo was dat werknemers op elkaar moesten lijken, zul je nu het verschil moeten omarmen om te kunnen winnen’, is zijn overtuiging. Jos Ahlers is ervan overtuigd dat de Generatie Z, die de arbeidsmarkt betreedt, een pure netwerkgeneratie is. ‘Het is hun natuurlijke biotoop. Dat is waar ze mee bezig zijn. Veel minder dan met het volgen van een corporate ladder. Hun netwerken zijn plat en ze groeien dus op met veel minder hiërarchie. Dat zijn ze niet gewend en willen en kennen ze niet.’

Wil je de podcast op beluisteren? 

Meer berichten