15 mrt 2021
min. leestijd

UK en VS geven voorspellende waarde over plant based

´Industrie gaat hard, overheid blijft achter´

De UK en VS zijn de gidslanden als het gaat om trends in retail. Het is volgens Gerrit Grievink, oprichter en directeur van Focusplaza, reden om deze landen te bezoeken en goed te volgen. Plant based groeit er bijvoorbeeld enorm. ‘Ze lopen respectievelijk drie jaar en vijf jaar voor op ons. En vegan loopt niet uit de pas bij andere consumententrends’, aldus Grievink.

Nederland blinkt met ontwikkelingen van plant based producten uit in technologie en innovatie, maar dat is nog niet altijd terug te zien in consumentengedrag. ‘In Scandinavië zijn ze intrinsiek wat verder. Er valt veel te leren buiten onze grenzen,´ zegt Gerrit Grievink in een podcast van Focusplaza, die geleid werd door Nick den Breejen en waar ook Floor Buitelaar van Bright Green Partners aan deelnam. Covid heeft er volgens Grievink wel voor gezorgd dat een aantal babyboomers is overgestapt op plantaardig.

Start ups
Gerrit Grievink ziet voldoende kansen en denkt dat er grote groei in het verschiet ligt als het gaat om plant based. ‘We kennen verschillende eetomgevingen, zoals een restaurant, kantine of supermarkt. De mogelijkheden om plantaardig op de menukaart te zetten biedt retailers en leveranciers een mooi pallet’, aldus Grievink die het ‘gaaf’ vindt dat retailorganisaties de toegevoegde waarde van start ups in dit verband zien. ‘Het bestaan van grote merken in combinatie met de innovatie van start ups die snel kunnen schakelen en flexibel zijn betekent een belangrijke toegevoegde waarde.’ Floor Buitelaar merkt op dat Nederland op innovatiegebied tamelijk voorop loopt. Voorbeeld hiervan is Upfield, de producent van margarinemerken Blue Band, Flora en Becel, dat is gestart met de bouw van een innovatiecentrum in Wageningen voor het ontwikkelen van plantaardige producten. Buitelaar: ‘In Nederland zijn we goed in technologie. We hebben veel co-manufacturers die produceren wereldwijd. Qua industrie zijn we een van de koplopers, alleen de overheid blijft wat achter.’

Gerrit Grievink verklaart het door te stellen dat de overheid te maken heeft met ‘krachtige lobbypartijen die vanuit andere belangen toch systemen overeind houden, die los staan van gezondheid en duurzaamheid. Welke drivers worden gebruikt om beslissingen te maken? De best betalende’, vreest hij, ‘en dan raken we een thema buiten plantaardig om, namelijk de economie.’ Grievink plaatst ook wel enige kritische kanttekeningen en stelt dat verbeterpunten nodig zijn om nog meer consumenten te overtuigen. Zo is plantaardig wat hem betreft niet per se altijd gezond, omdat er nog te veel zout wordt gebruikt voor de smaak. En bij een initiatief als de vleesloze week kunnen ook wel wat vraagtekens worden gezet, stelt hij. ‘ De Nederlander gooit dan juist een extra karbonade op een bord. Doe het niet betuttelend en belerend, maar maak de brede waaier aan mogelijkheden die er zijn beter zichtbaar. De hakken in het zand zetten bij de consument betekent niet altijd onwil, maar eerder onkunde (onwetendheid).’

Groeicijfers
Floor Buitelaar stelt dat diezelfde consument wel steeds meer te weten komt. Want naast de drivers gezondheid, duurzaamheid, dierenwelzijn en religie (denk aan de consument die op zoek is naar halal-producten) is nieuwsgierigheid een steeds belangrijkere reden aan het worden om eens te kiezen voor plantaardig consumeren. ‘Gezondheid en duurzaamheid zijn overigens nog wel de belangrijkste drijfveren voor aankoop’, zegt Buitelaar die de groeicijfers in Covid-jaar 2020 zag stijgen. ‘De groei binnen vlees- en zuivelvervanging is enorm. Het aandeel zuivelvervangers in 2020 is zelfs tussen 33 en 36 gegroeid blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau GfK. ‘Vleesvervangers waren al wel ingeburgerd geraakt, maar zuivelvervangers ook steeds meer.’ Buitelaar pleit ervoor dat over tien jaar altijd een dierlijke en plantaardige optie wordt geboden op de menukaart.


Wil je de podcast beluisteren?


Meer weten over de future food trend en aangesloten blijven bij alle ontwikkelingen?

Dan is de Masters in Future Food misschien wel wat voor jou. Speciaal voor beslissers en beïnvloeders binnen de food- en foodservice sector. Ben je formulemanager, product manager, marketeer, category manager of bijvoorbeeld commercieel verantwoordelijk voor de implementatie van nieuwe trends? Dan is Masters in Future Food een onmisbare inspiratiebron om succesvol en onderscheidend in te spelen op deze nieuwe en veelbelovende categorie!

Blijf beter op de hoogte, voel je geïnspireerd en gemotiveerd om het vegan thema concreet aan te pakken binnen jouw organisatie. Het doel is om bewustwording te creëren rondom de kansen die het thema biedt!

https://mastersinfuturefood.nl/

Meer berichten