3 mrt 2021
min. leestijd

‘Sluiting half december aangename adempauze’

Voor de dhz-branche was de sluiting half december niet alleen maar negatief. Dat stel Dirk Mulder Sector Banker Trade en Retail bij ING. ‘Het voelde een beetje als verlichting voor ondernemers. Even op adem komen, de winkel opruimen, en het personeel kreeg rust.’ Volgens Mulder heeft corona geleid tot lovenswaardige initiatieven. ‘Kluswijs kreeg snel Click & Collect op orde. Dit is mooi opgetuigd’, benoemt hij als een van de vele voorbeelden.

De kracht achter merken, transitie naar circulariteit, omnichannel retailen en lokale kracht. Het zijn thema’s die het de voorbije maanden in het nieuws zijn voorbijgekomen en in vogelvlucht kwamen ze aan de orde in een nieuwe podcast van Focusplaza, waar gespreksleider Nick den Breejen de thema’s voorlegde aan Mark Nelissen, journalist en uitgever van Mix (online) en Mix Pro en Dirk Mulder, Sector Banker Trade en Retail bij ING.

Spanningen
Volgens Nelissen begon het jaar 2020 voor de branche prima, met de juiste dynamiek. ‘Toen kwam aanvankelijk de schok van corona, Belgische winkels gingen dicht en er werd gevreesd voor sluiting ook hier, maar ze mochten gelukkig open blijven’, blikt de dhz-branchekenner terug. ‘Er ontstonden wat spanningen bij retailers en fabrikanten, maar al snel bleek dat dhz het prima deed. Een plus in omzet van zelfs 22 procent over het hele jaar geven de GfK-cijfers aan. Dat is dan nog inclusief de slechte maand december.’ Mei sprong er volgens Nelissen uit met een plus van 39 procent. ‘De supply chain kwam wel onder druk te staan en er ontstonden leveringsproblemen. Aanvankelijk vroeg ik me af waarom retailers zo voorzichtig waren met bestellen. Het werd snel duidelijk.‘ Als we dan dicht moeten kan het ons de kop kosten’, was hun verklaring tijdens de eerste golf.’ Nelissen constateerde dat door alle hectiek enerzijds strategische plannen doorkruist werden, omdat alle aandacht ging naar de dagelijkse business, maar dat anderzijds bepaalde ontwikkelingen ‘heftig versneld’ in gang zijn gezet. ‘En dat is tof. Zoals Gamma en andere retailers die volle bak aan hun online propositie hebben gewerkt. Maar ook het thuis-advies is binnen de dhz-branche in een stroomversnelling geraakt.’

Duurzaamheidsstrategie
Dirk Mulder herkent het beeld van nieuwe ontdekkingen. Maar vooral ook buiten de dhz-branche om. ‘Ondernemers die weinig konden doen vroegen zich af of hun operatie nog wel up-to-date was, en ze zijn versneld met de duurzaamheidsstrategie aan de slag gegaan. Ook zag je veel leveranciers die nu opeens mogelijkheden zagen om direct de consument te bedienen. Aan de ene kant veel geklaag –‘we zijn dicht en kunnen niks’ -, aan de andere kant werden door ondernemers nieuwe plannen gelanceerd.’ Mulder noemt het voorbeeld van een Yoghurtbarn die hard geraakt werd, maar waarvan de eigenaar positief bleef en de Co2-uitstoot wist te neutraliseren. Ook ontwikkelde en lanceerde de betreffende ondernemer een productrange, gericht op de retail en hij was telkens op zoek naar nieuwe kansen; bezig met de winkel van de toekomst. ‘Ook een keten als Rituals heeft dit gedaan’, voegt Mulder er aan toe. Binnen dhz vond de bankier de ontwikkelingen bij Hornbach mooi, waar het online advies een enorme impuls kreeg. Naast de adviesgesprekken binnen de vestigingen heeft Hornbach een online platfom ingericht zodat de klant het advies en de service kan krijgen zoals die gewend is. ‘Op gebied van duurzaamheid zie ik nog niet heel veel bijzondere ontwikkelingen in de branche’, beweert Mulder verder.

Kassa’s
Mark Nelissen stelt eveneens dat binnen dhz de ontwikkelingen rond duurzaamheid niet per se geaccelereerd zijn. ‘Dat gebeurde vooral in branches die helemaal stillagen. In onze dhz-business is men vooral bezig geweest met verkopen. Kassa’s rinkelden van jewelste en strategische plannen werden opzij gezet. Sinds half december ligt dat weer wat anders. We moesten sluiten en dat voelde een beetje als verlichting voor ondernemers. Even adem halen, de winkel opruimen.’ Het leidde volgens de uitgever tot mooie nieuwe ontwikkelingen. ‘Kluswijs had snel Click & Collect op orde. Dit is opgetuigd.’

Dirk Mulder zag binnen dhz dat de service aan de klant, die twee linkerhanden heeft, is verbeterd. ‘Dat is mooi om naar de toekomst toe door te trekken. De service-propositie kan voor een speciaalzaak tot onderscheidend vermogen leiden. Nu zie je juist de ketens heel snel schakelen in online. Maar wat wordt de rol van speciaalzaken? Zij zullen die service moeten blijven bieden. Click & Collect zet de boel wel op scherp verwacht ik. Nu is het logisch dat het meer wordt ingezet omdat winkels dicht zijn. Straks zal dit misschien wat minder aantrekkelijk zijn, maar Click & Collect blijft zeker.’ Toch is dit concept ook niet altijd rendabel volgens Mulder. ‘Hoorde het verhaal van een klant die een foto appt van een kapot kraantje en op zoek was naar een nieuwe. De dhz-medewerker loopt dan naar het schap, maakt een foto en moet vervolgens drie keer terug. In dit geval voor een klein kraantje. Dus dat is nog niet altijd optimaal, qua rendement.’ De ene keer wordt een klant volgens Dirk Mulder getriggerd in de winkel, maar steeds vaker begint de klant de oriëntatie online en koopt daarna in de fysieke omgeving. ‘Alle routes moet je straks beschikbaar stellen,’ vindt hij.

Wil je de podcast beluisteren?

Meer berichten