16 jul 2020
min. leestijd

Retail volgt foodservice in vegan en plant based

Grote spelers zorgen voor slagkracht, kleinere voor onderscheid. Foodservice heeft de trend van vegan en plant-based als eerste omarmd. De retail gaat de komende jaren met dit assortiment een inhaalslag maken. Die verwachting spreekt Floor Buitelaar van Floreer Consultancy uit in een door Focusplaza gearrangeerd podcastgesprek. Steeds meer consumenten willen duurzamer en plant-based consumeren en bestempelen zichzelf als vegetariër, flexitariër of veganist.

Wat betekenen deze ontwikkelingen en het nieuwe consumentengedrag voor de foodservice en foodretail. Dat stond centraal tijdens een podcast van Focusplaza. Behalve Floor Buitelaar namen ook Mathijs Huis in ’t Veld (veganketen Jack Bean) en Rini Emonds (Business Consultant IRI) deel aan het gesprek, dat geleid werd door Gerrit Grievink van Focusplaza.

Gezondheid en milieu
Niet alleen veel leden van generatie Z zijn gevoelig voor producten en diensten die invloed hebben op gezondheid en milieu. De veranderende consumenten-voorkeuren spelen bij steeds meer groepen is de overtuiging van de podcastdeelnemers. De opkomst van plant-based producten is bijna niet meer te stuiten. Zowel multinationals als kleine start-ups introduceren producten die inspelen op deze veranderende behoeften. ‘Beiden zijn nodig’, denkt Floor Buitelaar. ‘De kleinere spelers voor het maken van onderscheid, de grote concerns voor de slagkracht. De multinationals beschikken over de marketingbudgetten die voor impact zorgen.’

Start-ups
Een belangrijke vraag is wat deze trend doet met het assortiment van supermarkten. En gaat het pas écht los als multinationals er zich tegenaan bemoeien of moet de retail het vooral hebben van de start-ups. Met andere woorden: wie gaat deze markt openbreken ? Rini Emonds merkt op dat de retail nog hapert bij het groots uitrollen van vegan in het versassortiment. ‘Vers is het domein van de retail zelf en daar vlot het nog niet zo. Je ziet wel enkele voorbeelden van een merkfabrikant in vers, zoals de introductie van de verse pizza door dr. Oetker. Maar dat is eerder uitzondering. In kw zijn het wél de merkproducenten die een belangrijke rol in het schap spelen.’ Mathijs Huis in ’t Veld denkt, zeker nu de horeca door corona in een lastig parket is terechtgekomen, zelf ook na over distributie en gedeeltelijke overheveling van zijn vegan-assortiment – dat in eigen beheer wordt geproduceerd – naar het retailkanaal.

Kant-en-klaar
In kant-en-klaar is op dit assortimentsgebied in Nederland nog een wereld te winnen is de verwachting. Rini Emonds: ‘Uit onze cijfers blijkt dat er voor retail nog veel kansen liggen in aanbieden van vegan als kant-en-klare maaltijdoptie. In bijvoorbeeld Engeland zijn ze daar wat verder mee. Duidelijk is wel dat de vleesconsumptie overall wat daalt, hoewel dat in coronatijd anders was binnen retail. Eigenlijk profiteerden alle assortiments-categorieën in het supermarktkanaal van het sluiten van de horeca. Ook vleesvervangers groeiden door.’ En die vleesvervangers zijn nog niet altijd even gezond als men zou vermoeden. ‘Onderzoek van WUR (Wageningen University & Research) heeft uitgewezen dat ze in eerste instantie enkel en alleen als vervanging voor vlees werden gezien, maar gaandeweg zie je nu dat er op gezondheidsgebied aan verbetering wordt gewerkt’, stelt Floor Buitelaar. ‘Vleesvervangers zijn nog vaak vet en zout en er wordt door producenten gewerkt aan een betere nutritionele waarde en minder e-nummers.’

Online
Ook in online gaat vegan nog een slag maken denken de podcastdeelnemers. ‘Mensen die dit type producten koopt besteden ook veel tijd aan vooronderzoek’, weet Mathijs Huis in ’t Veld. ‘Wanneer ze eenmaal vertrouwen hebben in een aankoop, blijven ze het ook kopen. Dat gaat ook online gelden.’ Huis in ’t Veld relativeert de impact van de producten wel. ‘Vijf of zes procent van de Nederlanders is nog maar vegetariër of veganist. Dus de flexitariër is voor de komende tijd vooral een belangrijke doelgroep.’ Rini Emonds ziet in de cijfers van IRI dat vooral vanaf week 10 de groei in online opvallend is. ‘Mensen durfden niet meer naar de supermarkt. Vooral fysieke concepten als Spar City Store en Coop Vandaag, die het moeten hebben van traffic in de steden, hadden het lastig omdat er minder te doen was in de steden.’

Of na de zomer veel nieuwe veganconcepten begroet kunnen worden in het schap in de supermarkt betwijfelt Rini Emonds. ‘Tijdens een recessie is een retailer over het algemeen behoudend. Bovendien staat de consument dan minder open voor innovatie.’ Floor Buitelaar vindt dat de retailers daar erg mee moeten oppassen. ‘Dan worden ze ingehaald door andere spelers, bijvoorbeeld de bezorgers van bevroren plant based maaltijden.’ Duidelijk is voor alle drie dan sprake is van een maatschappelijke verandering die niet meer stopt. ‘De consument kiest steeds vaker voor plantaardige en minder vaak voor dierlijke eiwitbronnen’, weet Huis in ’t Veld.

Wil je de podcast beluisteren? 

Meer berichten