28 apr 2021
min. leestijd

Omslag naar plantaardig staat pas aan het begin

‘Flexitariër bereik je het beste in retail’

Om de groep flexitariërs het beste te kunnen bedienen en om plantaardige kaas een soort van mainstream te laten worden, kun je het beste beginnen in de retail. Dat zegt Margo Vandevoort van plant based kaasmaker Willicroft. ‘De consument die het enigszins snapt, maar niet alles op wil offeren voor plantaardig, koopt in bij de retail. Je moet dus wel met volume werken om deze flexitariërs te bereiken.’

In een podcast van Focusplaza, waarin het in de markt zetten van een vegan (kaas)product centraal stond, gingen Margo Vandevoort en Gert Jan de Groot van Euro Company in gesprek met gespreksleider Fons Blomhert van Focusplaza voor wie het interessant bleek te zijn dat voor de consument vergelijkbare producten in de range van plantaardige kaas, toch via een heel ander proces tot stand komen. En dat daar ook een ontwikkeling in zit, die regelmatig bijgesteld wordt.

Planeet

Zo geeft Margo Vandevoort aan dat Willicroft gestart is met noten, maar daar nu van af te stappen. ‘Veel kaasbedrijven fermenteren met noten. Maar noten zijn niet de meest duurzame producten en gezien onze productie-methode zijn ze ook niet noodzakelijk. Nu werken we op basis van bonen en peulvruchten zoals witte bonen en linzen. We willen het product voor de consument zo toegankelijk mogelijk maken en het moet straks ook geen vegan kaas meer gaan heten,’ legt ze uit. De plantaardige kaas is in Nederland onder meer te koop bij Albert Heijn en Picnic. Vandevoort: ‘De flexitariër vormt vooral onze doelgroep. Die kijkt hoe hij een beetje impact kan maken op de planeet. Zeg maar de persoon die het enigszins snapt, maar niet alles op wil offeren. Dus dan moet je bij de retail liggen en met volume deze doelgroep bereiken.’

Noten fermenteren

Euro Company is sinds vier jaar noten aan het fermenteren. ‘Het kaasproduct Casa del Fermentino is heel specifiek gemaakt van noten of oliehoudende zaden, terwijl veel plantaardige kaas juist is gemaakt van kokos of soja en in mindere mate van noten,’ beweert Gert Jan de Groot. Het product is gefermenteerd en daardoor een goed verteerbaar alternatief. ‘Wij zijn een notenbedrijf en maatschappelijk geëngageerd. Dat blijkt ook uit ons duurzaamheidsrapport. Toen de echtgenote van onze General Manager een aantal jaren geleden ziek werd, zette hem dat aan het denken. Hij is toen gaan kijken naar de impact van voeding op gezondheid. Zo min mogelijk bewerking en puur natuur draagt bij aan een beter immuunsysteem was zijn conclusie,’ aldus De Groot. Het had gevolgen voor het beleid van Euro Company dat toegevoegde suikers is gaan elimineren, geen conserveermiddelen meer toepaste en werk maakte van zoutreductie. De Groot: ‘Ons assortiment is aangepast en daardoor zijn we ook op idee gekomen noten te fermenteren, onder de bezielende leiding van onze Italiaanse chef. De Fermentino wordt gemaakt met zo min mogelijk ingrediënten. Noten, water en zout vormen de basis en daar zitten veel voedingsstoffen in.  En of noten duurzaam zijn ? ‘Daar zijn verschillende studies over verschenen’, zegt De Groot. ‘Noten nemen in ieder geval Co2 op en dat is dus prima.’

Ekoplaza

Het niche product is in Nederland te vinden in de schappen van de biologische supermarktketen Ekoplaza . ‘We richten ons op het biologische kanaal omdat de consument die daar over de vloer komt goed kijkt naar voedingswaarden en ingrediënten. Ze kopen bewust en zijn bovendien bereid er iets meer voor te betalen. We merken wel dat Fermentino uitgelegd moet worden, vandaar ook dat we veel proeverijen houden. Mensen zijn vaak verrast dat je met slechts enkele ingrediënten zoiets moois kunt maken.’

De ontwikkeling naar plantaardig is volgens zowel Vandevoort als De Groot niet te stoppen. Initiatieven schieten als paddenstoelen uit de grond. ‘De ommekeer naar plantaardig is onomkeerbaar vind ik’, stelt De Groot. Margo Vandevoort ziet ook veel ruimte tot groei. Er zijn volgens haar nog talloze opties, waar de hele branche mee bezig zou moeten zijn. ‘Van concurrentie in dit plantaardige segment spreken we in dit stadium nog niet echt. Zuivelkaas is in feit onze grootste concurrent. Wij vinden dat deze sector in moet krimpen.’ Toch zoekt Willicroft wel degelijk de samenwerking met zuivelboeren. ‘Het succes ligt wel in connecten. Wij willen meer naar plantaardig en zoeken zuivelboeren die deze omslag willen maken. We brengen hen in contact met bonenboeren. Dit moet een groot project worden,’ besluit Vandevoort.


Wil je de podcast beluisteren?

Meer weten over de future food trend en aangesloten blijven bij alle ontwikkelingen?

Dan is de Masters in Future Food misschien wel wat voor jou. Speciaal voor beslissers en beïnvloeders binnen de food- en foodservice sector. Ben je formulemanager, product manager, marketeer, category manager of bijvoorbeeld commercieel verantwoordelijk voor de implementatie van nieuwe trends? Dan is Masters in Future Food een onmisbare inspiratiebron om succesvol en onderscheidend in te spelen op deze nieuwe en veelbelovende categorie!

Blijf beter op de hoogte, voel je geïnspireerd en gemotiveerd om het vegan thema concreet aan te pakken binnen jouw organisatie. Het doel is om bewustwording te creëren rondom de kansen die het thema biedt!

https://mastersinfuturefood.nl/

Meer berichten