9 sep 2020
min. leestijd

´Neem iedereen mee in streven naar circulariteit´

De vraag naar grondstoffen neemt wereldwijd sterk toe. Daarom werkt de Nederlandse overheid samen met het bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties aan manieren om zuiniger en slimmer met grondstoffen om te gaan met als doel Nederland circulair te krijgen in 2050. ´Dat kan alleen wanneer het besef niet alleen bij een kleine bewuste groep consumenten doordringt, maar als de massa er ook van doordrongen raakt en er naar handelt´, betoogt Jelmer van der Meulen, partner bij Synergie, in een door Focusplaza gearrangeerd podcastgesprek.

Het is mooi dat er wordt gestreefd naar volledige circulariteit. Maar het is niet heel eenvoudig om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen. Daarover zijn Elles Kempers van kringloopwarenhuizen Het Goed en Jelmer van der Meulen het wel eens. ‘Wat mij betreft is de belangrijkste transitie-tip voor een ieder om te luisteren naar het knagende gevoel. Het is ieders eigen verantwoordelijkheid om bij te dragen’, zegt Van der Meulen tijdens het gesprek, dat geleid werd door Nick den Breejen van Focusplaza.

Win-win situatie
Tegelijkertijd beseft ook Jelmer van der Meulen dat het niet eenvoudig is om volledig circulair te geraken. ‘Mijn geweten is ook niet helemaal schoon. Ik probeer niet meer te vliegen, maar wanneer vrienden je uitnodigen om mee naar Londen te gaan, valt het niet mee om aan dat standpunt vast te houden’, schetst hij de moeilijkheid. Van der Meulen denkt dat de transitie naar een circulaire economie bovenal kans van slagen heeft als het ook ‘gaaf’ is. ‘Neem Tesla. Een mooi voorbeeld wat mij betreft. Ze maken van electrisch rijden de norm en het fascinerende is dat ze dat ook nog eens doen met gave auto’s. Én het geeft de koper een gevoel goed bezig te zijn. Een win-win situatie dus waarbij de kans groter is om een grotere groep mee te krijgen ’, vindt hij. ‘Het knagende gevoel zit echt bij veel mensen’, beweert Van der Meulen die zichzelf in het begin van zijn werkzame leven ‘consumentenpsycholoog’ noemde. ‘Maar consumeren betekent letterlijk verteren of verdwijnen en wat mij betreft is dat een te lineaire manier van denken.’

Besparen op grondstoffen
Elles Kempers is het daar mee eens. Zij is commercieel directeur bij Het Goed, een Nederlandse kringloopwinkelketen met circa 25 winkels. ‘Het is onze missie om werk te maken van hergebruik en dus zoveel mogelijk ‘stuks’ een tweede leven te geven. En daarnaast willen we mensen met een beperking die bij ons werken zoveel mogelijk passende arbeid bieden en door laten stromen naar regulier werk.’  Ook bij Kempers, die jarenlang in de reguliere retail heeft gewerkt, begon het grootschalige consumeren zoals ze dat om zich heen zag, op een gegeven moment te ‘knagen’. ‘Waarom moet alles altijd nieuw. Dat begon ik me echt af te vragen. Hoe kunnen we het zo organiseren dat we meer op hergebruik inzetten en besparen op grondstoffen ? Daar wil ik mee bezig zijn en deze veranderende manier van denken heeft geleid tot de baan bij Het Goed’, verklaart ze.

Volgens haar is sprake van een groeiend stuk bewustwording, als het gaat om duurzaam produceren en consumeren. ‘Bij steeds meer mensen is dit aan het ontstaan, maar dit proces is niet van de een op de andere dag voltrokken. Je kunt niet alles in een keer. Ik ben het met Jelmer eens dat het consumeren ook ‘gaaf’ moet blijven. Vandaar dat winkelen in onze winkels interessant moet zijn. En dat proberen we hier bij Het Goed.’ Ze vindt het mooi dat ze tijdens haar werk niet meer alleen bezig is met omzetmaximalisatie. ‘In mijn vroegere werkzame leven als assortimentsmanager kocht ik bij wanneer een bepaald artikel goed liep. Nu doe ik het met wat hier gebracht wordt. Een wezenlijk verschil.’ Zowel Kempers als Van der Meulen vinden dat iedereen zelf een steen moet bijdragen op weg naar een circulaire economie. En het mooiste daarbij is als het ook nog eens ‘gaaf’ is. Jelmer van der Meulen: ‘Dán heeft het ook echt goede kans van slagen.’

Wil je de podcast beluisteren? 

Meer berichten