13 dec 2022
min. leestijd

Metaverse is de driedimensionale versie van het internet

We zien allemaal dat de wereld al tientallen jaren aan het digitaliseren is. Van boeken tot muziek en van films tot de manier waarop we met elkaar omgaan. Digitale ontwikkelingen volgen elkaar in hoog tempo op en nieuwe mogelijkheden schieten als paddenstoelen uit de grond. En nu is daar de Metaverse. Maar wat is het en wat kunnen we er mee?

Tot nu toe is de ultieme digitale wereld het internet. We gebruiken dat internet voornamelijk tweedimensionaal. Dat is allemaal leuk en aardig, maar het is niet de echte wereld. Onze wereld is namelijk driedimensionaal. Het is dan eigenlijk ook helemaal niet logisch dat de digitale wereld tweedimensionaal is. Het ‘platte’ internet biedt daarom nooit dezelfde ervaring als het echte leven. Gelukkig zet de digitale innovatie door. Kort samengevat is de  Metaverse in de basis een doorontwikkelde versie van het internet, die meer lijkt op het echte leven.

Een cadeautje voor marketeers

Vanuit marketingperspectief is de Metaverse bijvoorbeeld echt een cadeautje. Je kunt een eigen omgeving creëren waarin de klant optimaal wordt meegenomen in de merkbeleving. Je hebt tal van nieuwe mogelijkheden om interactie aan te gaan en je kunt in de Metaverse data nog beter meten dan op een traditionele website. De Metaverse werkt namelijk met persoonlijke profielen en zo kun je de klantbeleving helemaal afstemmen op de klant. Het is nu misschien nog raar voor de consument om boodschappen te doen in een virtuele omgeving, maar aan de andere kant is het boodschappenlijstje van Picnic ook maar een saaie 2D manier van boodschappen doen. Stel je voor dat je met een VR bril door een digitale supermarkt kan bewegen, die speciaal voor jou is samengesteld. Naast de producten kun je in de virtuele wereld meer informatie en bijvoorbeeld recepten delen. Dat is een enorme verrijking van de ‘echte’ wereld.

Processen monitoren en data vertalen

Naast de beleving en interactie, biedt de Metaverse ook kansen om processen makkelijker te monitoren en data te vertalen. Een plek waar ontzettend veel processen tegelijkertijd aan de gang zijn, is bijvoorbeeld een haven. Goederenstromen, vrachtwagens, schepen, maar ook het weer is heel relevant. Het is onmogelijk om al die data in één oogopslag te bewaken. Voor een klant van mij hebben we de haven in een driedimensionale kaart gevisualiseerd. Je ziet er schepen varen en ondertussen worden processen door middel van kleurgebruik en popups realtime weergegeven. Zo zie je onder andere of alles binnen de parameters loopt en waar eventuele afwijkingen zitten. Door data te vertalen naar een herkenbare ‘menselijke standaard’ kun je een veelvoud aan indrukken omvormen tot een overzichtelijke weergave. Zo’n 3D visualisatie is dus ook een voorbeeld van een Metaverse. Het is niet alleen het internet, maar juist de vertaalslag om data en de digitale wereld logisch en begrijpelijk te maken. Alles waar ‘echt’ en virtueel bij elkaar komen.

Jongeren onder de 20 geven al honderden miljoen uit in virtuele werelden

Natuurlijk proberen de grote tech bedrijven hier hun stempel op te drukken. Zij zien kansen in digitale werelden, waar mensen geld gaan uitgeven. Zij doen hetzelfde als wat ze al doen op het internet, maar dan in een andere omgeving. Zo is Facebook een omgeving waar mensen elkaar kunnen ontmoeten. Ze gooiden er een verdienmodel overheen en pakken 30% van al het geld wat daar omgaat. Met een Metaverse-omgeving tillen tech-bedrijven dat naar een hoger niveau. Want jongeren onder de 20 geven ondertussen al honderden miljoenen uit in virtuele werelden, denk aan Fortnite, Roblox en Minecraft. Het is dus al een bewezen verdienmodel. En niet alleen Facebook wil daarvan profiteren, andere tech bedrijven als Apple, Amazon, Microsoft, Tencent en vele andere blijven heus niet achter. Maar Facebook roept op dit moment wel het hardst.

Ontelbaar veel Metaverses

De angst dat deze bedrijven de Metaverse gaan beheersen, is niet helemaal terecht. Er is namelijk geen sprake van één Metaverse. Net als dat er nu ook niet één internet is. Voor het versturen van een bericht kun je kiezen tussen bijvoorbeeld Telegram en WhatsApp. En als je iets wilt verkopen kun je onder andere kiezen tussen Marktplaats en eBay. Het lijkt allemaal één systeem, maar het werkt net weer anders. Je gebruikt bijvoorbeeld iOS of Android. Zo is het internet één grote bal waarin je keuzes maakt. Er kunnen dus ontelbaar veel Metaverses naast elkaar zijn hun eigen kansen en beperkingen. Ieder bedrijf probeert op zijn eigen manier een nieuwe laag van beleving toe te voegen voor hun eigen product.

Niet fulltime met een VR-bril

We moeten wel af van het idee dat we fulltime met een VR-bril op in de Metaverse gaan leven. De drempel om een immersive experience te krijgen wordt heel laag. Maar het gaat om iets extra’s toevoegen, niet de huidige realiteit vervangen. De verwachting is dat het verrijken van de echte wereld met digitale informatie ontzettend hard doorzet.

Pas op dat je de boot niet mist

Waarschijnlijk duurt het nog minstens 10 jaar voordat de Metaverse op het niveau zit, waar internet nu al jaren is. Maar pas op dat je deze ontwikkeling niet onderschat, want dat zou je wel eens de boot kunnen missen. In de periode dat het internet opkwam, zijn er verschillende voorbeelden van bedrijven die niet geloofden dat internet de toekomst zou zijn. Vervolgens hebben ze daar niet in geïnvesteerd en waren ze een gegeven moment te laat om die achterstand nog in te halen. Met de Metaverse werkt het waarschijnlijk hetzelfde. Als er over een aantal jaar een perfecte 3D VR shopping experience is die naadloos aansluit op wat de klant wil, dan gaat niemand nog in een platte webshop zijn aankopen doen.

Je kunt dus niet eindeloos achteroverleunen. Je zult op zijn minst moeten erkennen wat er gebeurd. Wanneer je moet beginnen, dat is aan jezelf. Maar doen alsof het niet gaat gebeuren is levensgevaarlijk.

Wil je de podcast beluisteren? 

Meer berichten