24 mrt 2021
min. leestijd

Meal prep fatigue paradox tussen gemak en gezonde keuzes

De gejaagde, moderne consument wil gezond eten, maar wil daar het liefst niet te veel moeite voor doen. Meal prep fatigue wordt dit verschijnsel genoemd. Het fenomeen komt naar voren uit een onderzoek van The Food Research Company. Daarbij speelt op de achtergrond nog een heel ander probleem. “Mensen vinden het lastig om te benoemen wat gezond eten is”, signaleert Pieter Dirven van De Smaakspecialist in een door Focusplaza georganiseerd podcastgesprek.

Centraal tijdens de uitzending stond de vraag: Hoe ga je om met gezond eten en hoe kun je bewust kiezen? Pieter Dirven van De Smaakspecialist ging samen met senior category manager Kay de Wolff van Marley Spoon (gezonde maaltijdboxen) aan de slag om het antwoord boven water te krijgen. Er is veel onwetendheid over wat gezond eten is, signaleert Dirven dat onder meer door educatie op basisscholen de consument al op jonge leeftijd kennis over dit onderwerp bijbrengt. “Iedereen denkt bij gezond eten aan groenten bij de avondmaaltijd en fruit. Met groenten is niks mis, dat kun je onbeperkt eten, zonder dat het slecht is. Maar fruit moet je in beperkte mate eten. Daar zit van zichzelf al suiker in. Laat staan wanneer er ook nog eens suikers aan toegevoegd worden.” Ongezond eten mag ook wel een keer, maar hoe definieer je nu gezond eten behalve groente? “Als algemene richtlijn kun je in ieder geval aangeven dat er minder suiker en zout in voeding moet zitten. Dat is ook wel een trend die gaande is.”

Voor Kay de Wolff van Marley Spoon begint gezond eten met weten wat je eet. “Niet zomaar klakkeloos alles eten, omdat we druk zijn. Keuzes maken, wat eet ik wanneer. Dat mag best een genietmoment zijn.

Bewust eten
Met het oog op meal prep fatigue – dat we te moe zijn in ons hoofd om na te denken over wat we nu weer moeten eten – speelt Marley Spoon in met dertig verschillende maaltijden. “Mensen hoeven niet meer na te denken wat ze moeten eten en ze hoeven de boodschappen ook niet meer te doen.” Met de maaltijdbox wil Marley Spoon de mensen wel zelf laten koken, want dat willen ze nog wel. En zeker met gezonde ingrediënten.”
Kant-en-klaarmaaltijden zijn volgens De Wolff ook een optie maar hoe krijg je die nog gezonder. Dat is iets waar Marley Spoon op dit moment zeker naar kijkt.
Ook Dirven erkent het verschijnsel meal prep fatigue. “De meeste mensen kennen maar zeven gerechten. Pizza, pasta, friet, een hamburger en curry om maar eens wat te noemen.” “Het probleem is dat mensen niet meer kunnen koken.”
Volgens Dirven moeten mensen eerst weten wat ze überhaupt precies eten om gezond te gaan eten. Educatie is dan ook het allerbelangrijkste. “Bewustzijn van wat je eet, geeft vanzelf inspiratie om gezond te eten. Om een goede maaltijd neer te zetten. Er is niks mis mee om een keer een pizza in de oven te schuiven. Maar als je weet wat gezond is, kun je zelf ook een gezonde pizza maken en die in de oven schuiven. En een hapje Mars of Bounty tussen de games van een tenniswedstrijd door is helemaal niet erg, want die suikers verbrand je weer.” Voor de Smaakspecialist is gezond eten geen verdienmodel maar missie als social venture. “Je moet goed zijn voor jezelf, voor je omgeving en voor de wereld. Dat alles komt samen in eten.”

Net als roken
Dirven vindt net als De Wolff dat de overheid ongezond eten moet tegengaan. Net als roken. “De overheid moet ook een voorbeeld stellen door in haar eigen kantines geen suikerhoudende snacks meer aan te bieden.” Volgens Dirven eet je met biologisch altijd gezond. “Dat is ook de enige keten die spontaan en actief controleerbaar is door de overheid. Er wordt extern geborgd of onze productieprocessen wel juist zijn toegepast. Mijn overtuiging is ook dat je met een biologische teelt meer smaak en iets mooiers op je bord krijgt. En als je biologisch eet, krijg je sowieso minder ongezonde producten binnen.”
De Wolff geeft aan dat de maaltijdboxen van Marley Spoon niet per se biologische producten bieden. Wel levert het zo weinig mogelijk pakjes om soep of saus mee te maken, maar maakt de consument die van verse ingrediënten. “Gezond eten is heel belangrijk voor de lichamelijke en geestelijke gezondheid. Bij Marley Spoon bieden we maaltijd met sowieso 250 gram groenten per persoon, heel weinig zout, suiker en vet. Daarmee heb je al een gezonde basis.”

Nutri-Score
Zowel Dirven als De Wolff vinden dat aan de Nutri-Score om gezond eten te stimuleren veel haken en ogen zitten. Dirven: “Zalm heeft goede vetten en kan biologisch gevoed zijn, maar heeft toch Nutri-Score D… Wij hebben een lijnzaadreep met Nutri-Score A, want lijnzaad is heel gezond. Maar als wij er Goji-bessen aan toevoegen, die van zichzelf ook gezond zijn, wordt het Nutri-Score D. De Nutri-Score zou een Europees verhaal worden, maar het wordt per land gedifferentieerd. Wat in Nederland A kan zijn, kan in België wel B zijn.” Dat maakt het voor Marley Spoon ook heel lastig om mee te werken. “Wij willen soms uniforme verpakkingen voor heel Europa en dat zou nu helemaal niet kunnen”, aldus De Wolff.

Gezonder via online
De Wolff en Dirven zijn het erover eens dat het makkelijker is om via online shopping gezond eten te stimuleren dan in de supermarkt. Daar heeft de consument welgeteld 1 seconde voor storytelling per product, gezien het totaal aantal producent in de supermarkt. “Online word je niet, net als in de supermarkt, verleid om extra, ongezonde dingen in je mandje te doen.” Dirven bevestigt dat bijvoorbeeld Marley Spoon heel goed voor gezondheid als basisprincipe kan kiezen, maar een reguliere supermarkt niet. “Die krijgt dan zijn businessmodel niet rond.” “Omdat een consument in de supermarkt geen tijd heeft voor allerlei informatie, moet je hem richting online trekken, waar je als merk veel meer van je boodschap kwijt kunt.”

Wil je de podcast beluisteren?

Meer weten over de future food trend en aangesloten blijven bij alle ontwikkelingen?

Dan is de Masters in Future Food misschien wel wat voor jou. Speciaal voor beslissers en beïnvloeders binnen de food- en foodservice sector. Ben je formulemanager, product manager, marketeer, category manager of bijvoorbeeld commercieel verantwoordelijk voor de implementatie van nieuwe trends? Dan is Masters in Future Food een onmisbare inspiratiebron om succesvol en onderscheidend in te spelen op deze nieuwe en veelbelovende categorie!

Blijf beter op de hoogte, voel je geïnspireerd en gemotiveerd om het vegan thema concreet aan te pakken binnen jouw organisatie. Het doel is om bewustwording te creëren rondom de kansen die het thema biedt!

https://mastersinfuturefood.nl/

Meer berichten