14 jan 2022
min. leestijd

Koopbereidheid insecten even groot als koopbereidheid mosselen

Onderzoek wijst uit dat de koopbereidheid van insecten in Nederland net zo groot is als de koopbereidheid van mosselen. Twintig procent van de consumenten is echter niet bereid om insecten te kopen als voeding. ‘En dat zijn nou ook net de mensen die je hoort als je het over insecten als eiwitbron hebt’, aldus Sander Peltenburg, co-founder van de Krekerij.

Tien procent van de Nederlandse consumenten is juist wel bereid om hele insecten toe te voegen aan hun voedingspatroon. ‘Wij willen die middengroep overtuigen om insecten te gaan eten met smakelijke en aantrekkelijke producten’, legt Sander uit. ‘Op die twintig procent die niet willen, daar focussen wij ons ook niet op’.

In een podcast ging gespreksleider Fons Blomhert van Focusplaza met Sander Peltenburg en Marloes Martens, productmanager bij Ynsect Human Nutrition & Heath in op de potentie, transitie en uitdagingen rondom insecteneiwitten.

Hoe krijg je insecten op het bord van de consument?

‘Het vertellen van het verhaal is belangrijk, omdat het nieuw en anders is. Je moet laten zien wat de voordelen zijn én wat je er mee kan maken’, volgens Marloes. ‘Dan trigger je mensen en laat je ook zien dat het niet eng, gek of raar is’. Sander beaamt dat, hij vertelt vaak het verhaal over insecten als alternatieve eiwitbron en merkt eigenlijk dat alleen mensen die allergieën (bijvoorbeeld tarwe of schaal- en schelpdieren) hebben niet geïnteresseerd zijn in dit alternatief. ‘Mensen zijn veel verder met duurzaamheid dan een aantal jaren geleden, dat is echt radicaal veranderd.’.

Inspelen op de perceptie van de consument; ‘Je kan het een insectenburger noemen. Of een burger hoog in eiwit met vitamines en mineralen en by the way… hij is gemaakt van ingrediënten van insecten’.

Een onderdeel van het verhaal is ook dat wij onze klanten vertellen dat ze na moeten gaan denken wat de waarden en wensen zijn van de consumenten en hoe ze dit moeten vertalen naar het gebruiken van insecten als bron, legt Marloes uit.

Alle monden blijven voeden

Want we moeten ook echt op een andere manier gaan eten. We hebben een probleem met milieuvervuiling en daarnaast een stijgende wereldbevolking, als dit zo doorgaat kunnen we over een tijdje niet alle monden meer voeden. Landbouw draagt in grote mate bij aan de vervuiling dus we moeten op zoek naar alternatieve hoogwaardige eiwitbronnen’. Insecten bevatten beide, ze zijn voedzaam én sustainable. ‘Daarnaast is het belangrijk om producten te maken die passen binnen ons eetpatroon, producten die je wil proberen als je ze ziet.’, vult Sander aan. ‘De transitie start pas als mensen het in hun mond stoppen en ervan genieten’.

De ontwikkeling van een goed product, begint bij een goed smaakprofiel van het insect. Dat is namelijk een van de grote voordelen tegenover vegetarische alternatieven die vaak gebruik maken van veel kruiden’, aldus Sander. Het begint bij het insect zelf, deze moet op een zo duurzame en efficiënte manier gekweekt worden en gevoerd wordt met voer dat veel smaak oplevert. Vervolgens kijk je naar de eiwitten en hoe je die kunt gebruiken om er producten van te maken. En we kijken naar welke producten de consument wil, zo merken we dat op dit moment de meeste vraag is naar burgers.

Kansen voor horeca en gastronomie

Omdat insecteneiwitten dierlijk zijn, ontstaat er een vleesgeur als je een product bakt in de pan, en dat is een groot voordeel. Zeker ten opzichte van vegetarische vleesvervangers. Daarnaast zijn insecten over de hele wereld een delicatesse alhoewel we in Europa door regelgeving niet alle insecten kunnen gebruiken.

Een mooie ontwikkeling voor de sector is dat er recentelijk een aantal dossiers zijn toegelaten in Europa en dat zorgt voor een bredere basis om de eiwitten, ingrediënten en producten te verspreiden. Sander geeft ook aan dat ze daarnaast ook “gewoon” moeten voldoen aan alle eisen die gelden voor alle andere bedrijven in de voedingsmiddelenindustrie. Alles gaat uiteindelijk om gezondheid en voedselveiligheid en dat is natuurlijk iets wat je ten alle tijden moet kunnen garanderen.

In 2030 eet iedere Europeaan één keer in de week insecten

Fons concludeert dat er al wel serieuze stappen zijn gemaakt en dat we wat producten op basis van insecteneiwit al wel kunnen spreken van “near future foods”. Er zijn al producten te koop in de winkels, te bestellen via diverse bezorgplatforms en te vinden in de horeca. ‘We hebben ons als sector bewezen, het is nu wel zaak om het op een breder vlak onder de aandacht te brengen en het balletje echt aan het rollen te brengen’ horen we Marloes zeggen. En over 10 jaar? Sander: ‘Wij zeggen altijd dat in 2030 iedere Europeaan in principe 1x in de week insecten eet’. Met als basis goede producten, duurzaam en circulair gemaakt, waarin reststromen zijn verwerkt en dat op grote schaal. ‘Dan is het plaatje wel aardig compleet’.

Luister de podcast:

Meer weten over de future food trend en aangesloten blijven bij alle ontwikkelingen?

Dan is de Masters in Future Food misschien wel wat voor jou. Speciaal voor beslissers en beïnvloeders binnen de food- en foodservice sector. Ben je formulemanager, product manager, marketeer, category manager of bijvoorbeeld commercieel verantwoordelijk voor de implementatie van nieuwe trends? Dan is Masters in Future Food een onmisbare inspiratiebron om succesvol en onderscheidend in te spelen op deze nieuwe en veelbelovende categorie!

Blijf beter op de hoogte, voel je geïnspireerd en gemotiveerd om het vegan thema concreet aan te pakken binnen jouw organisatie. Het doel is om bewustwording te creëren rondom de kansen die het thema biedt!

https://mastersinfuturefood.nl/

Meer berichten