4 jun 2021
min. leestijd

‘Draag plant-based uit, ook op verpakking’

Ook bij het ontwerpen van verpakkingen is het beter ‘plant-based’ uit te dragen, dan ‘vegan’. Dat beweert Floor Buitelaar, Founding Partner at Bright Green Partners, in een podcast van Focusplaza. ‘Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat vegan soms nog afschrikt, hoewel het geitenwollensokken imago er niet meer aan kleeft. Een grotere doelgroep is te bereiken met plant-based uitingen.’ De verpakkingen zijn nog lang niet altijd duurzaam genoeg.

In een podcast ging gespreksleider Fons Blomhert van Focusplaza met Floor Buitelaar en Ariane van Mancius, de drijvende kracht achter Now New Next trendonderzoek in op verpakkingen in vegan, een nog onderbelicht thema maar wel belangrijk nu plant-based in opkomst is. Floor Buitelaar merkt op dat vegan door een steeds grotere doelgroep omarmd wordt, hoewel het tegelijkertijd nog steeds om een niche gaat. ‘Er vindt een kanaalverschuiving plaats en daarbij kan verpakking een belangrijke rol spelen om de doelgroep nog verder uit te breiden. Door plant-based uit te dragen en aandacht te schenken aan verpakkingen kun je meer potentiële klanten bereiken. Een verpakking met tattoos er op bijvoorbeeld, spreekt mannen wellicht aan. Het zijn al lang niet meer alleen de ´groene meisjes´ die geïnteresseerd zijn in dit type producten.’ Ariane van Mancius, de drijvende kracht achter Now New Next trendonderzoek, is het met Buitelaar eens. Ze is gespecialiseerd in het maken van trendstudies, food- en verpakkingsinnovatie, productontwikkeling en branding. Samen met Naber Plastics heeft ze een aantal jaren geleden bijvoorbeeld de Hot & Cold Verpakking voor Albert Heijn ontwikkeld.

Verpakking en product als geheel zien

Van Mancius is van mening dat aandacht voor duurzame verpakkingen heel belangrijk is, maar plaatst er ook een kanttekening bij. ‘De grootste milieudruk wordt nog steeds veroorzaakt door de dierlijke eiwitten. Een Angus Steak uit Zuid-Amerika is vele malen belastender voor het milieu dan de verpakking die erbij hoort. Maar het is dus heel belangrijk om dit vlees, ook uit milieu-oogpunt bezien, twee keer tot drie keer langer houdbaar te laten zijn. En dan komt de verpakking wél om de hoek kijken. Wij proberen bedrijven dit altijd in te laten zien. Wáár zit de impact. Dat is essentieel. Want als je aan de knoppen draait, moet je wel weten aan welke knoppen. Verpakking is dus belangrijk maar wat er in gaat nog meer. Je moet het als een geheel zien.’

Niet duurzamer

Floor Buitelaar vindt dat Ariane van Mancius hiermee de spijker op zijn kop slaat. ‘Het gehele plaatje moet kloppen. Daarom is ook de informatie die op de verpakking staat heel belangrijk, met name voor de flexitariër. Op gebied van duurzaamheid valt er nog veel te verbeteren. Wanneer we op dit moment kijken naar de verpakkingen in het vegan-assortiment zien we dat ze nog niet echt duurzamer zijn dan de verpakkingen van dierlijke producten.’

Ook het uitdragen van de juiste boodschap is een zoektocht. Oatly, het duurzame haverdrinkmerk, groeit vanwege de toenemende vraag naar plantaardige alternatieven voor melk. Een boodschap als ‘Ditch milk’ is best provocerend vindt Ariane van Mancius. ‘Dit zijn wel de merken van morgen en het is belangrijk dat het hele traject klopt, daar hoort ook de verpakking en de uitingen bij. Als de consument die kracht voelt, wordt het ook gekocht. In het vegan schap is een bepaalde stijl in verpakking aan het ontstaan, getypeerd als 2d design. Ook wordt steeds vaker gemeld met hoeveel Co2-uitstoot het product tot stand is gekomen.’ Het gaat volgens haar niet om mooi of lelijk, of lekker of vies. ‘Wanneer wij een bedrijf adviseren werken we met het positioneringsmodel. Wie wil je zijn als merk en bedrijf, dat moet je altijd in ogenschouw nemen. Daar vloeit een bepaald logo of huisstijl uit voort.’

En het vegan logo en de ingrediëntendeclaratie luisteren heel nauw stelt ze. ‘Ik ben lid van Facebookgroep Vegan Nederland en daar worden dit soort discussies gevoerd. Ergens stond een keer een heel klein eitje op een verpakking. Dat kan dus niet. En hoe zit het met de ingrediëntendeclaratie. Best ingewikkeld soms.’ Behalve de vegan producten zelf, staat ook de verpakking ervan dus nog relatief in de kinderschoenen. Een ontwikkeling waar nog veel stappen in gemaakt moeten worden, vinden zowel Floor Buitelaar als Ariane van Mancius.

Wil je de podcast beluisteren?

Meer weten over de future food trend en aangesloten blijven bij alle ontwikkelingen?

Dan is de Masters in Future Food misschien wel wat voor jou. Speciaal voor beslissers en beïnvloeders binnen de food- en foodservice sector. Ben je formulemanager, product manager, marketeer, category manager of bijvoorbeeld commercieel verantwoordelijk voor de implementatie van nieuwe trends? Dan is Masters in Future Food een onmisbare inspiratiebron om succesvol en onderscheidend in te spelen op deze nieuwe en veelbelovende categorie!

Blijf beter op de hoogte, voel je geïnspireerd en gemotiveerd om het vegan thema concreet aan te pakken binnen jouw organisatie. Het doel is om bewustwording te creëren rondom de kansen die het thema biedt!

https://mastersinfuturefood.nl/

Meer weten over de future food trend en aangesloten blijven bij alle ontwikkelingen?

Dan is de Masters in Future Food misschien wel wat voor jou. Speciaal voor beslissers en beïnvloeders binnen de food- en foodservice sector. Ben je formulemanager, product manager, marketeer, category manager of bijvoorbeeld commercieel verantwoordelijk voor de implementatie van nieuwe trends? Dan is Masters in Future Food een onmisbare inspiratiebron om succesvol en onderscheidend in te spelen op deze nieuwe en veelbelovende categorie!

Blijf beter op de hoogte, voel je geïnspireerd en gemotiveerd om het vegan thema concreet aan te pakken binnen jouw organisatie. Het doel is om bewustwording te creëren rondom de kansen die het thema biedt!

https://mastersinfuturefood.nl/

Meer berichten