20 sep 2023
min. leestijd

De kracht van de regio en lokaal ondernemerschap

Vorige week stond bij de FoodFocus Experts de retailtrip naar Bilbao op de planning. Een reis waarbij we de retail, de rol van de overheid, de boeiende cultuur en het karakter van de samenleving in deze levendige stad hebben ontdekt.

De groep heeft kunnen ervaren hoe krachtig deze regio en het lokale ondernemerschap is. En hoe bepalend de interactie tussen cultuur, consumentengedrag, lokale bevolking en overheid is.

De bezoeken, onderlinge gesprekken en het samen delen van perspectieven zorgden voor de nodige nieuwe inzichten en learnings bij de FoodFocus Experts. Learning by seeing and doing!

šŸ‘‰ Fons Blomhert deelde zijn ervaring van deze reis naar Bilbao:

Afgelopen week reisde ik voor een studiereis met een groep Supermarkt ondernemers van onder andereĀ Albert Heijn, Jumbo Supermarkten enĀ PLUS RetailĀ af naar het Spaanse Baskenland.

Bij de eerste winkelbezoeken werd al snel duidelijk hoe trots de mensen hier zijn op hun roots en lokale omgeving. Veel lokale producten met het kenmerkende Baskische vlaggetje en volop initiatieven om de lokale maatschappij en welvaart te stimuleren. Zo haalt Eroski supermarkten bijvoorbeeld al hun private label producten zo veel mogelijk uit het Baskenland, puur om de lokale economie en werkgelegenheid te stimuleren.

Aan de hand van de verschillende bezoeken ontstonden gesprekken overĀ assortimentsopbouw, privatelabel,Ā lokaal,Ā betrokkenheidĀ vanĀ personeelĀ enĀ winstdeling. De meerwaarde zit hem immer mede in de onderlinge gesprekken.

Naast onder andereĀ Eroski,Ā Bm Supermercado,Ā Mercadona, MONDRAGON CorporationĀ en de Mercado de la Ribera bezocht te hebben mocht ook de fantastische Baskische cuisine natuurlijk niet ontbreken!

Al met al weer een waardevolle reis vol nieuwe inzichtenšŸ“–

Meer berichten