22 mrt 2021
min. leestijd

Consument wil geen boormachine, maar gat in de muur

Consument toont ander shoppergedrag

‘Beleving en duurzaamheid zijn belangrijke trends waar ondernemend Nederland op in moet spelen. Duidelijk is dat de consument ander shoppergedrag aan het vertonen is.’ Dat zegt Mark Brouwer van de Comafin Groep. ‘De klant van een bouwmarkt wil geen boormachine, maar een gat in de muur. En een behangetje met een zelf gemaakt patroon. De consument wil trots zijn op datgene wat hij in huis heeft. Wij moeten daar rekening mee houden.’

Een niet zo’n handige klusgeneratie staat op, en tot die generatie behoren jongeren die belang hechten aan duurzaamheid. Een overduidelijke trend zegt Mark Brouwer in een podcast van Focusplaza, waarbij gespreksleider Nick den Breejen met hem en Jasmijn Prinssen van JDV (Jos de Vries Projectgroep) in gesprek ging.

Mark Brouwer van de Comafin Groep (Franchise-organisatie van de formules Thuisin, Woninginrichting-Aanhuis en Dé Woonspecialist en onlineverf.nl.), Den Breejen en Prinssen spraken elkaar na afloop van een bijeenkomst met executives uit de DHZ-/woonbranche waar werd ingegaan op het in rap tempo veranderende (retail-) speelveld.

Beperkingen
Het is Jasmijn Prinssen na afloop van de dag vooral bijgebleven hoe positief iedereen er over het algemeen in staat, ondanks alle beperkingen die er zijn. ‘In dhz is het natuurlijk goed gegaan omdat de winkels grotendeels open bleven. De lente komt er bovendien aan, dat is een prettig moment in het jaar en dat hebben we echt nodig’, zegt ze. Ook privé is ze de lastige tijd goed doorgekomen en heeft net als bijna iedereen veel thuisgewerkt. ‘We zijn een internationaal bedrijf en online meetings waren voor ons dus niet heel ingewikkeld. Thuis was het best gezellig met de kinderen om me heen. Ben trots hoe ze ermee om zijn gegaan,’ zegt Prinssen.

Food
JDV richt winkels wereldwijd winkels in. Al meer dan 30 jaar helpt het concern opdrachtgevers in Europa, Rusland, Afrika en het Midden-Oosten met het ontwikkelen en vormgeven van retailconcepten. ‘Wij zijn erg afhankelijk van investeringsperikelen binnen de retail. Als de retail in beweging is, hebben wij werk. De klap van afgelopen jaar heeft ook invloed gehad op ons. Toch stonden we niet helemaal stil. Bij non-food en de fashion-branche werd de stekker uit veel opdrachten gehaald. In food daarentegen ging het zo goed, dat er geen tijd was voor nieuwe ontwikkelingen. Daar waren op sommige plekken weer problemen met personeel. Gebrek aan handjes op de vloer’, zegt Jasmijn Prinssen. Trends voor nu zijn volgens haar de consument die vraagt om zekerheid, hygiëne en snelle actie door de winkel. ‘Met een mondkapje op wil die er snel in en uit. Daar zijn de winkel lay-outs wel op aangepast en hebben wij in meegedacht. Het is te hopen dat we snel weer een bakkie kunnen doen in de bouwmarkt.’

Mark Brouwer verklaart in het begin van de crisis enorm geschrokken te zijn. ‘We dachten dat onze winkels dicht moesten. Gelukkig mochten we open blijven en heeft onze branche het heel erg goed gedaan. Het is zo ontzettend druk geweest. Soms schaam ik me, als ik zie hoe het bekenden van mij in andere branches is vergaan. Vrienden met horecabedrijven hebben het heel lastig. Ik moet mijn enthousiasme echt temperen als ik met hen in gesprek ben’, legt hij uit. Comafin Groep groeit goed door en zoekt franchisenemers. ‘We hebben vier formules, waarvan er drie gericht zijn op woninginrichting. De do it for me klant. Online verf.nl is een mix-formule van online gecombineerd met afhalen in de winkel. Met name die formule is sterk groeiende. Op dit moment beschikken we over 14 winkels; vooral bestaande winkels die zich hebben aangesloten bij onze formule.’ Op dit moment is volgens hem private of personal shopping heel erg ‘hot’. ‘We mogen al wat meer mensen op de vierkante meter ontvangen. Private shopping, een exclusieve winkelervaring bieden, neemt toe’, bemerkt Brouwer. ‘Als een klant binnenkomt wil hij het eerste uur alle aandacht van de verkoper, en dat gaat blijven.’

Beleving
Jasmijn Prinssen stelt eveneens dat de hedendaagse klant behoefte heeft aan gemak, maar ook beleving, betekenis en sociale interactie. ‘Ook de p van prijs speelt een rol, maar dat is een open deur. Prijs krijgt een andere waarde, omdat mensen steeds meer geneigd zijn iets meer te betalen voor iets waar een goed verhaal in zit. De duurzame producten.’ Gespreksleider Nick den Breejen plaatst daarbij een kanttekening, nu een jonge generatie ook niet altijd al te veel te makken heeft. ‘Dat maakt het wat lastig’, denkt hij.

Hybride
‘Winnaars’ van de crisis lijken volgens zowel Brouwer als Prinssen degenen die al eerder zagen dat offline niet zonder online kan. Het hybride model zal blijven is de verwachting. Daarbij is overigens het gedrag van de consument leidend en het ligt er ook aan om welke branche het gaat. Dhz heeft het vorig jaar relatief wel heel erg goed gegaan, maar dat geldt zeker niet voor alle branches. Integendeel.

Mark Brouwer is het honderd procent eens met Jasmijn Prinssen dat gemak, beleving en duurzaamheid -in- zijn. ‘Klanten willen bij wijze van spreken geen boormachine meer, maar een gat in de muur. Ook wil de klant iets onderscheidends in huis. Er liggen vaak schappen vol met dezelfde behangetjes in de winkel. Maar de klant kan tegenwoordig ook een eigen patroon doorgeven voor behang of tapijt.’ Hij is het met Nick den Breejen eens dat de generatie Z over weinig geld beschikt, daarentegen beheren de vijftigplussers 80 procent van het vermogen in het land. ‘De jonge generatie heeft bovendien twee linkerhanden. Jeugd kan bij wijze van spreken geen band plakken. Die categorie mensen laat dit soort klussen doen. Dat is iets waar wij als branche op inspelen.’ Net als de vraag naar duurzame producten. Brouwer: ‘Over vijf jaar is niet de vraag of je het in huis hebt, je moet het hebben. Anders sta je buitenspel.’ Brouwer vindt zelfs dat de retailer leveranciers moet dwingen producten te leveren die voldoen aan de duurzaamheidseisen.


Wil je de podcast beluisteren?

Meer berichten