16 dec 2020
min. leestijd

Blurring kan een gamechanger zijn

Vervagende grenzen tussen retail en horeca zijn al een tijdje waarneembaar. Het fenomeen wordt blurring genoemd en kan voor 2021 een game-changer zijn denken retail-kenners. Zo zal foodservice nog meer doorbreken in supermarkten is de verwachting.

‘Leg vooral je oor te luister bij de community waarin jij je als ondernemer bevindt. De lokale gemeenschap dus. Duidelijk is dat een consument verrast en geïnspireerd wil worden op de winkelvloer ´, betoogt Jasmijn Prinssen van Jos de Vries The Retail Company in een door Focusplaza gearrangeerd podcastgesprek. Dat een consument voor veel zaken tegenwoordig graag de boodschappen op één plek doet, daarover zijn Jasmijn Prinssen en Albert Heijn – ondernemer Dennis Lankreijer het wel eens. ‘We moeten afscheid nemen van het vierkante meter denken op de winkelvloer. Bij veel winkels zijn de functionele meters verzadigd, maar het gaat om veel meer. We moeten in multi-format denken’, zegt trendwatcher Prinssen tijdens het gesprek, dat geleid werd door Nick den Breejen van Focusplaza.

Medewerker
Dennis Lankreijer vindt te allen tijde dat de medewerkers nóg belangrijker zijn dan het concept of de invulling van de winkelvloer, legt hij uit. ‘Die dame die al lang in dienst is en die aan een vaste klant vraagt hoe het met haar zieke echtgenoot is. Dat soort gesprekken zijn zo waardevol en bepalend voor het succes van een onderneming’, vindt Lankreijer. Volgens hem moet dat niet onderschat worden, maar uiteraard vindt ook hij net als Jasmijn Prinssen dat de klant op de winkelvloer aangenaam verrast moet blijven. ‘Consumenten willen veranderingen zien. Een maand lang dezelfde maaltijd in het schap is niet altijd leuk. Gelukkig is Albert Heijn heel vernieuwend en houdt van innovatie’, zegt hij. Voor hem is tijdens de coronamaanden een belangrijk leerpunt geweest dat de samenwerking met andere lokale ondernemers essentieel is. Het zorgt voor verbinding met elkaar en met de gemeenschap.

Kluszeker
Jasmijn Prinssen denkt dat er het komende jaar ondanks alles wat met corona te maken heeft ook kansen in het verschiet liggen voor de dhz-branche. ‘Er is veel behoefte aan service. De huidige generatie die opgroeit is niet ‘kluszeker’ en moet geholpen worden. Bij wijze van spreken stuur je de klusman mee naar huis, in plaats van alleen de schroeven en moertjes mee te geven aan de klant. Voor volgend jaar is de zoektocht naar deze verbinding met de klant de grootste uitdaging,’ vindt ze. Ook denkt Prinssen dat de opmars van bijvoorbeeld horeca-pleinen op woonboulevards verder ingezet kan worden; eveneens een vorm van blurring. Verder denkt ze dat merchandising op de winkelvloer belangrijk blijft. ‘In verloren hoekjes moet je inspiratie bieden. Een inspiratieve display kan zorgen voor duurzame omzet’, beweert ze. Verder denkt ze dat de functionele artikelen, als toiletrollen bijvoorbeeld, prima online verkocht kunnen worden en de rest ‘lekker in de winkel’ op een wijze die inspiratie biedt voor de shopper. ‘En de behoefte aan verse maaltijden in de winkel neemt toe. Nu wordt er nog vijf keer per week gekookt, tegenover twee dagen niet. Dat gaat straks naar 3,5 tegenover 3,5. Speel daar dus op in.’

Volgens zowel Lankreijer als Prinssen is het in 2021 belangrijk de consument meer te ‘raken’ op de winkelvloer. Dat is bij beiden de kern van hun betoog geweest in dit podcastgesprek.

Wil je de podcast beluisteren?

Meer berichten