28 jul 2020
min. leestijd

‘Klad komt er vanaf zomer 2021 in’

De tweede helft van dit jaar en de eerste helft van volgend jaar gaan consumenten nog veel geld uitgeven aan thuis klussen. Maar de klad komt er vanaf de zomer van 2021 in. Die verwachting spreekt Hans Hortensius, directeur Kluswijs, uit in een door Focusplaza gearrangeerd podcastgesprek. ‘Er ontstaat een generatie moet-het-zelvers.’

Centraal tijdens de uitzending stonden nieuwe woonwensen en behoeftes bij de consument, de populariteit van klussen en de nieuwe rol van werkgevers, die een indirecte doelgroep lijken te worden voor de dhz-branche. Alles ingegeven door de corona-crisis die mogelijk tot een nieuwe manier van wonen leidt. Behalve Hans Hortensius namen ook Martin Delsen (Sales Director Deli Home) en Yvonne van Mierlo (Directeur Blauwhoed Studio) deel aan het gesprek, dat geleid werd door Nick den Breejen van Focusplaza.

2020 is separaat jaar
Mensen zijn de afgelopen maanden zowel binnenshuis als buitenshuis enorm aan het klussen geslagen. De verwachtingen zijn dat dit ook de komende tijd zo blijft nu een groot deel van de Nederlanders er voor kiest niet op vakantie te gaan en daardoor geld overhoudt. ‘Als we kijken naar de omzetten in onze branche, moeten we 2020 echt als een bijzonder en separaat jaar gaan zien’, aldus Hans Hortensius. ‘De omzetten zijn zo goed dat we dit jaar niet met andere jaren moeten gaan vergelijken. Het jaar 2021 moet qua omzet worden vergeleken met 2019.’ Hortensius denkt dat vanaf de zomer van 2021 de consumentenbestedingen in de dhz-branche drastisch af gaan nemen. ‘Tegen die tijd is er weer grote behoefte aan grote reizen en vakanties. Daar zal het geld dan vol aan worden uitgegeven. Dit gaat ten koste van het doe-het-zelven.’

Survivaljaar
Martin Delsen deelt die mening. ‘Het jaar 2021 wordt een survivaljaar en wanneer er een vaccin tegen corona komt, zal dit zorgen voor een beter 2022 met meer consumentenvertrouwen.’ Nu de spaartegoeden van de Nederlanders door corona noodgedwongen flink zijn opgelopen en men daarnaast zeker 2 à 3 dagen in de week thuis werkt vindt Delsen dat dít het moment is voor de branche om goed in te spelen op deze nieuwe werkelijkheid. ‘Er is vaker een likje verf nodig en er is veel meer aandacht voor onderhoud. Verder zijn de mensen gewoon sneller iets zat nu ze meer thuis zijn’, constateert de Sales Director van Deli Home. Hij vindt dat de parallellen met de bankencrisis vanaf 2008 maar deels opgeld doen. ‘Dit is van een andere orde. Ik denk dat deze crisis korter zal zijn.’ Delsen stelt net als Hortensius dat het nog wel even duurt voordat de consumptie-bestedingen omlaag gaan. Dat lieten ook eerdere crises zien. Ook verwacht hij dat de manier van wonen gaat veranderen, met het ontstaan van flexibilisering van ruimtes.

Flexibilisering
Yvonne van Mierlo sluit aan bij het betoog van Delsen. ‘De behoefte om thuis zaken aan te passen was latent al wel langer aanwezig, maar uit nood geboren wordt er nu écht wat mee gedaan,’ ziet ze. Zij merkt een trend op van meer functionaliteit op minder meters en daarnaast een flexibilisering van ruimtes in huis. Uit een online-onderzoek dat Blauwhoed Studio heeft gedaan blijkt dat bij meer dan de helft van de ondervraagden het woongenot is toegenomen door het thuiswerken. Van Mierlo: ‘Men is meer thuis, meer ontspannen en dat heeft effect op woongeluk. Wel zijn er nieuwe woonwensen ontstaan. Veel werknemers hebben thuis geen separate werkkamer. Een derde van de ondervraagden wil daar nu wel werk van maken.’

Moet-het-zelvers
Hans Hortensius constateert dat er een nieuwe doelgroep klussers is ontstaan. ‘Degenen die hun vaders en opa’s tijdens de corona-maanden niet beschikbaar hadden om te klussen en het dus zelf moesten doen. Bovendien verveelden ze zich en gingen op zoek naar werk binnenshuis. Ik noem ze de ‘moet-het-zelvers’.  Als branche moeten we deze generatie inspireren en van goede service voorzien.’ De sterk verhoogde vraag naar dhz-producten vanaf het begin van de corona-crisis is volgens hem ook ontstaan doordat gezinsleden plots continu bij elkaar op de lip zaten en elkaar soms ‘de tent uitvochten’ en dan kan klussen een uitkomst zijn. ‘En ook nu is het nog druk en dit zal voorlopig zo blijven, nu de consument extra te besteden heeft en minder op vakantie gaat dit jaar.’

Podcast luisteren?

Meer berichten