FoodFocus Executives | 14 maart 2024
Groeipotentie

De verdienmodellen in de food branche worden steeds uitdagender, dat merken we allemaal. Waar de één kiest voor samenwerking, kiest de ander voor expansie. Welke strategische keuzes maken diverse partijen in de foodbranche om groei te realiseren? Waarom kiezen ze daarvoor? En waar liggen kansen in samenwerking?

We starten met een presentatie van Inga Blokker, directeur FoodService Instituut Nederland (FSIN). Zij neemt ons mee in actuele ontwikkelingen in ‘de strijd om het maagaandeel’ en deelt actuele cijfers van de branche. We gaan op bezoek bij de merkbeleving experts van First Impression waar we met Business Lead Marvin Vacquier Droop dieper inzoomen op retail media. Ook gaan we de winkelvloer op met Jeffrey Jansen (CCO Hoogvliet Supermarkten) bij de nieuwe Hoogvliet in Den Bosch en Ferry Moolenschot (CEO Jan Linders) bij Albert Heijn Jan Linders in Vlijmen. We sluiten de dag gezamenlijk af met een diner bij Noble Kitchen in Cromvoirt.

Op het programma:

Verdienmodel onder druk
De omzet van de totale Nederlandse foodservicemarkt steeg in 2023 met 13,1%. Sterke groei maar wel met een keerzijde. De stijging is bijna uitsluitend het resultaat van prijsstijgingen, niet van volumegroei. En de winstgevendheid van horecabedrijven verslechterde door kostenstijgingen en gebrek aan personeel. Volgens Inga Blokker, directeur van het FSIN, is dat zorgelijk, want ‘de concurrentie vanuit onder meer Foodretail neemt in de komende jaren flink toe’. Zij pleit dan ook voor meer efficiency en samenwerking in de sector. Vandaag duiken wij met Inga in deze ontwikkelingen in de foodbranche.

Retail experience
De creatieve specialisten van First Impression creëren merkbeleving voor retail met o.a. digitale & interactieve signage, relevante content en slimme campagnes. Instore retail media en de door technologie gedreven oplossingen worden een alsmaar belangrijker aspect in de retail. Hoe kan audiovisuele merkbeleving jou als retailer en leverancier ondersteunen in groei? In het Experience Center ervaren we welke mogelijkheden er al zijn. Business Lead Marvin Vacquier Droop neemt ons mee in strategische en technologische oplossingen van retail media.

Expansie versus samenwerking
Sinds afgelopen december zijn 52 van de 63 winkels van familiebedrijf Jan Linders omgebouwd naar filialen van Albert Heijn. Waar Jan Linders de keuze maakte om de samenwerking met Albert Heijn op te zoeken, kiezen spelers met vergelijkbare schaalgrootte, zoals Hoogvliet met 75 winkels, ervoor om door te blijven groeien. Groeien op eigen kracht of in de vorm van een samenwerking – waarom werden deze strategische keuzes gemaakt? Welke groeipotentie is er?

Vandaag bezoeken we beide formules. Bij Hoogvliet heet Commercieel directeur Jeffrey Jansen ons welkom in de winkel en neemt ons mee in de groeiplannen van de formule. We gaan in gesprek met Ferry Moolenschot, algemeen directeur Jan Linders, en worden we bijgepraat over de ombouw van Jan Linders naar AH.

We sluiten de dag af bij Noble Kitchen met een gezamenlijk diner waarna we vol nieuwe inzichten en learnings huiswaarts keren.

Praktische informatie

Wanneer
14 maart 2024 van 09:30 tot ca. 20:00 uur
Inloop vanaf 09:30, start programma 10:00 uur

Locatie
Noble Kitchen
Deutersestraat 39B
5266 AW Cromvoirt
Klik hier voor de locatie

Begeleiding Focusplaza
Janneke Voortman
+31 (0)6 389 072 81

Vragen?

Janneke weet alles van deze bijeenkomst!

Janneke
Projectmanager Focusgroepen