FieldFocus Business | 19 maart 2024
Nieuwe ontwikkelingen: businessmodellen in DIY

Marketplaces, C2M, D2C, B2B, multichannel, e-commerce… Nieuwe strategieën en businessmodellen lijken als paddestoelen uit de grond te schieten. Maar ook traditionele werkwijzes worden doorontwikkeld. Welke ontwikkelingen zijn er? Welke rol heeft China hierin? Hoe groot is de impact op onze eigen business? En wat kunnen we leren van andere spelers in de markt?

We starten vandaag met een sessie over nieuwe innovatie businessmodellen door Ed Sander, analist digitale technologie in China. Bij Brabantia worden we welkom geheten door FieldFocus Business lid Veronique Kessels. Zij start met een introductie en daarna zoomen we samen in op de visie en multi-channel strategie van Brabantia. Ook krijgen we een rondleiding door de productielocatie en het distributiecentrum in Pelt. Met een gezamenlijk diner bij Lugar sluiten we de dag af.

Op het programma:

Goedkope Chinese rommel
Steeds vaker maken consumenten gebruik van Chinese webshops als Shein en Temu. ‘Goedkope Chinese rommel’, volgens critici. Maar Temu is binnen een jaar tijd één van de grootste wereldwijde webshops geworden. In de VS is Shein al groter dan Zara en H&M samen. En TikTok lanceerde er enkele maanden geleden TikTok Shop, waarmee een nieuwe speler de markt betreedt.

Als we dieper in de businessmodellen van een Shein en Temu duiken, vinden we ook zeer innovatieve vormen van e-commerce die voor ons nog nieuw zijn. Nu de groei van e-commerce in China afneemt, is de internationale markt het nieuwe doelwit voor de Chinese internetbedrijven. We zullen dus steeds vaker met deze ontwikkelingen te maken krijgen.

Ed Sander neemt ons mee naar China vandaag. Hij legt uit hoe C2M (consumer-to-manufacturer) is ontstaan, wat de redenen zijn voor de plotselinge explosie van Chinese webshops, hoe deze achter de schermen werken en hoe dit een enorme impact gaat hebben op onze markten.

Designed voor living
D2C, wholesale, B2B én E-commerce. Met een multi-channel businessmodel als dat van Brabantia is het belangrijk om een onderscheidende propositie op alle kanalen te hebben, door echt waarde toe te voegen aan de klantreis en de keten. Maar ook meerwaarde bieden ten opzichte van andere (concurrerende) producenten is cruciaal. En laten we uitstekende service vooral ook niet vergeten.

Vandaag neemt Veronique Kessels (Key Account Manager) ons mee in het succesvolle en ook ambitieuze verhaal van Brabantia, de strategische keuzes die zij de laatste jaren hebben gemaakt en waarom het hun wel lukt wat anderen vaak niet lukt. Aansluitend nemen we ook een kijkje in de productielocatie en het distributiecentrum in Pelt.

Tijdens de terugreis naar Lugar kijken we terug op deze dag. Wat hebben we gezien en ervaren en wat nemen we mee naar onze eigen business? We sluiten de dag af met een gezamenlijk diner waarna we vol nieuwe inzichten en learnings huiswaarts keren.

Praktische informatie

Wanneer
19 maart 2024 van 11:45 tot ca. 19:30 uur
Inloop met lunch vanaf 11:45, start programma 12:45 uur

Locatie
Lugar
Gestelsestraat 2
5582 HH Waalre
Klik hier voor de locatie
* Parkeren kan voor het restaurant en in de Gestelsestraat, de straat links naast het restaurant

Dagvoorzitter
Jelmer van der Meulen

Begeleiding Focusplaza
Lynn Mulder
+31 (0)6 143 443 59

Vragen?

Lynn weet alles van deze bijeenkomst!

Lynn
Projectmanager Focusgroepen