ZSO | 1 juni 2023
Focus op vierkante meters
Deze bijeenkomst staat in het teken van de winkelvloer. Vanuit verschillende perspectieven bekijken we de vierkante meters in de winkel. Zo gaan we zien wat de impact is van het aankomende verbod op het verkopen van rookwaren en tabak in de supermarkt. En welke kansen dit geeft. En we gaan bezig met hoe je de vierkante meters zo effectief en optimaal mogelijk in kunt zetten. Hoe je door goed naar de markt te luisteren de winkelvloer zo in kan richten dat het precies op de wensen en eisen van de klant aansluit.
We starten de dag met Jan Pieter Langerak van Cigo die ons meeneemt in de toekomst van het verkopen van tabak en rookwaren. Vervolgens gaan we de theorie in praktijk zien bij de PLUS en Spot van Robina Bos. Bij de Aldi Shop & Go gaan we ervaren of hun “frictionless shopping” ook echt frictie loos is. Rens Bekkers van Bright Kitchen neemt ons mee in zijn visie hoe je meer omzet behaalt met dezelfde vierkante meters. En bij de Albert Heijn in Utrecht tegenover het centraal station gaan we zien hoe zij inspelen op de “snelle klant”.
Tabak verkopen aan een rookvrije generatie
De verkoop van tabak en rookwaren is al jarenlang één van de omzetdrijvers in de retail.
Belangrijke meters in de winkel dus. Maar vanaf 2024 is er een verbod op het verkopen van
tabak bij de supermarkten wat uiteindelijk moet gaan leiden tot een rookvrije generatie in 2040. De logische conclusie zou dan zijn dat er geen toekomst meer zit in de tabaksverkoop. Maar is dat zo? Gaat er omzet verloren? En wat is er mogelijk met de meters die nu vrij komen in supermarkten?
Jan Pieter Langerak van Cigo, onderdeel van retailformulehuis ConvenienceConcept, praat ons bij over alle wet- en regelgeving en neemt ons mee in de toekomst van de verkoop van tabak. Waar liggen kansen? En hoe ga je om met de ethische kant van het verkopen van tabak? Moet je het eigenlijk nog wel willen? In zijn presentatie geeft Jan Pieter inzichten in welke mogelijkheden én alternatieven er zijn en welke visie Convenience Concept heeft over de verkoop van tabak en rookwaren.
Omgaan met nieuwe tabakswetten
Na de presentatie van Jan Pieter over de naderende wijzigingen in de tabakswetten gaan we
kijken op de winkelvloer van PLUS Bos in Naarden. We zien daar de theorie in de praktijk. Supermarktondernemer Robina Bos heeft sinds maart de winkel van haar ouders
overgenomen. Na een korte verbouwing werd haar supermarkt heropend. Tegelijkertijd
opende ze ook haar tabaksspeciaalzaak Spot aan de overkant, om op de wetswijzigingen in te spelen. Dit deed ze in samenwerking met Convenience Concept. De servicebalie, waar het
tabak werd verkocht, en het PostNL–punt is verplaatst van de Plus winkel naar Spot. Voor de
klanten even wennen maar het zorgt voor minder verstoringen in de supermarkt. “Bij Spot loop je naar binnen en sta je ook weer zo buiten”.
Een frictieloze ervaring
Als retailer wil je jouw klanten een zo optimaal mogelijke ervaring bieden. Ook wel “frictionless shopping” genoemd. Wij gaan kijken bij het eerste kassaloze filiaal van de Duitse discountformule Aldi. Een testwinkel zonder kassa’s of zelfscanners. Met de speciale Aldi-app gaan de deuren voor je open en in de supermarkt zelf leggen sensoren en camera’s vast welke producten je in je winkelwagen legt. Als je de winkel verlaat worden de boodschappen automatisch afgerekend. Het scannen van boodschappen is verleden tijd op deze manier. En met dit concept heb je minder meters winkelvloer nodig voor kassa’s. En minder personeel voor achter die kassa’s. Dit lijkt een win-win situatie, maar is dat in de praktijk wel echt zo? Lever je geen servicegraad in door minder personeel op de vloer te hebben? En is het concept echt zo “frictionless” als bedoeld?
Meer omzet uit dezelfde vierkante meters
Omzet halen met een beperkt aantal vierkante meters is een uitdaging. Bij het bezoek aan Soup Bros vertelt eigenaar Kariem El Kenawi hoe hij met zijn foodconcept omgaat met deze uitdaging.
BrightKitchen maakt het mogelijk voor horeca ondernemers om meer omzet te halen uit hun
eigen keuken door de bestaande meters effectiever in te zetten. Hoe ze dat doen? BrightKitchen is een restaurant zonder gasten, een “dark kitchen“. De keuken bereidt plant-based maaltijden voor bezorgdiensten als Deliveroo, Uber Eats en Thuisbezorgd. Daarnaast bieden zij meerdere diensten aan. Ze ondersteunen hun klanten bij marketing, sales en payment. Trainen het personeel en voorzien in moderne keukenapparatuur. En ze helpen de klant te ontwikkelen door analyses te maken op basis van big data.
Rens Bekkers is oprichter en eigenaar en neemt ons vandaag mee in zijn visie en hoe hij kijkt naar de horeca in de toekomst. Dat doet hij bij Burger Master, het restaurant van BrightKitchen franchiser Bas Rijnen zodat we ook in de praktijk kunnen ervaren hoe zijn concept werkt.
Het kan wèl!
Boon’s Markt in het centrum van Utrecht is er voor iedereen die na het sporten nog even wat wil halen, laat thuis is door alle vertragingen en nog boodschappen moet doen, iets vergeten is voor het huisfeestje, toch nog even snel een ontbijt wil halen voor de volgende ochtend, of gewoon nog trek heeft in die ene lekker snack.
In de langgerekte stadswinkel, zie je veel ‘blurring‘ terug. De klanten, die voornamelijk uit de stad komen, kunnen er terecht voor verse, to go-, en gemaksproducten én de dagelijkse boodschappen. Waarbij ze zoveel mogelijk samenwerken met lokale versleveranciers en zoveel mogelijk beleving willen bieden. Gezien de locatie en het aantal beschikbare vierkante meters mikken ze bewust op een flink hogere versomzet en een lager aandeel houdbaar. En dat allemaal op zo’n 1.000 meter vloeroppervlak.
De snelle klant
Aan de kop van het Noordgebouw in Utrecht zit een AH vestiging. Deze Albert Heijn richt zich op stadsbewoners en “snelle klanten“. Niet geheel onverwacht zo recht tegenover het centraal station en winkelcentrum Hoog Catharijne. Traffic genoeg zou je zeggen. Je kunt er uitgebreid winkelen, maar ook gemakkelijk een snelle ronde maken. In ongeveer 1000 vierkante meter weten ze hier de klanten te voorzien van een snel ontbijt, een gezonde lunch of een gemakkelijke avondmaaltijd. Maar ook een lekkere snack voor onderweg. Afrekenen kan bij de kassa of door je producten zelf te scannen bij de Scan&Go. Ze proberen in deze winkel duidelijk in te spelen op deze 2 doelgroepen. Maar wat zien we daarvan terug op de winkelvloer?
Na een dag focussen op vierkante meters delen we tijdens het diner onze learnings en ervaringen en sluiten de dag af.
Praktische informatie
Wanneer
1 juni van 08:00 uur tot ongeveer 19:00 uur.
Inloop met ontbijt vanaf 08:00, start programma om 08:30 uur
Waar
Hotel NH Utrecht
Jaarbeursplein 24
3521 AR Utrecht
Klik hier voor de route
Extern parkeren
Parkeergarage Kop van Lombok*
Vleutenseweg 44
3532 HL Utrecht
Klik hier voor de route
* Prijs: €15,29 per dag. 5 minuten lopen naar Hotel NH Utrecht
Dagvoorzitter
Carl Dahmen
Begeleiding Focusplaza
Lynn Mulder
+31 (0)6 429 944 85