meerFocus: Future Food, vegan, vega en plantbased

Consumenten zijn steeds meer op zoek naar gezond en milieuvriendelijk.

Grote multinationals en kleine start-ups maken producten die inspelen op de veranderende behoefte van de consument. Daarbij kunnen de multinationals impact maken door hun kracht in de markt. De kleinere bedrijven zorgen voor diversiteit en zijn vaak onderscheidend.

Vegan, vega en plantbased producten zijn dan ook niet meer weg te denken uit het schap. Sterker nog, deze producten krijgen steeds meer schapruimte. Maar meer ruimte wil niet zeggen dat alle nieuwe plant-based producten ook slagen.

Wat betekenen deze ontwikkelingen en het nieuwe consumentengedrag voor de foodservice en foodretail?

Tijdens deze meerFocus op 8 september gingen de deelnemers en sprekers in op diverse vragen rondom Future Food.

Terugblik

Er is nog weinig bekend over de impact van deze trend op het assortiment van supermarkten en de positionering van foodconcepten en foodservice. Hierdoor blijven belangrijke kansen onbenut of komen nieuwe initiatieven slechts moeizaam van de grond.

Wie gaat deze markt open breken? En gaat het pas echt los als de “grote jongens” er zich mee gaan bemoeien?

Daarom deelde Floor Buitelaar tijdens deze meerFocus over Future Food inzichten waarbij bewustwording rondom vegan, vega en plant-based food centraal stonden.

Sprekers

Joeri Hollink, Head of Product Development Ojah
Ojah is een ambitieus productiebedrijf dat plantaardige eiwitten textureert met behulp van de technologie High Moisture Extrusion (HME). Met deze technologie ontstaat het product genaamd Beeter®, dat bijna niet meer van echt vlees te onderscheiden is door de vlezige textuur, malsheid en unieke bite. Er worden bij de productie slechts twee ingrediënten gebruikt, namelijk plantaardige eiwitten en water. Ojah droomt van een plantaardige revolutie en produceert duurzame eiwitproducten, om deze transitie maximaal te stimuleren. Als gastheer van deze meerFocus vertelt Joeri je meer over Ojah en haar producten.

Floor Buitelaar, Floreer Consultancy
Floor groeide op in een ondernemersgezin dat al meer dan honderd jaar actief is in (food) retail. De afgelopen jaren werkte ze in verschillende commerciële functies in de food- en non-food retail (o.a. trade marketing en category management). Ze werd vegetariër toen ze 12 was en volgt sinds de afgelopen jaren een plantaardig dieet, wat voor haar de kick-start was voor de verbinding met de alternatieve eiwitindustrie. Deze kennis gecombineerd met de retailervaring maakt Floor verantwoordelijk voor de Retail & MKB-tak als Founding Partner bij Bright Green Partners. Tijdens deze meerFocus geeft Floor vanuit haar uitgebreide ervaring praktische voorbeelden en inzichten in de Nederlandse plantaardige retailmarkt.

Fons Blomhert, dagvoorzitter
Vanuit zijn rol als dagvoorzitter en presentator gaat Fons regelmatig op pad in binnen- en buitenland om samen met Focusplaza-leden te onderzoeken wat er speelt in food, retail en DIY. Daarnaast neemt hij, als host van o.a. de ‘Zicht op Retail’ en de ‘Future Food’ podcastkanalen een exclusieve kijk in de keuken bij de meest uiteenlopende en innovatieve spelers en disruptors in de markt. Zo vormt hij een breed en onafhankelijk perspectief en hij neemt je graag mee in deze snel veranderende wereld.

Foto terugblik

Agenda meerFocus 2022:

8 november | meerFocus Metaverse
1 december | meerFocus Inspelen op generaties

Investering per meerFocus sessie: 1 Focuscredit of 495 euro per persoon.

Direct aanmelden

Vragen?

Marleen heeft een antwoord op al je vragen over meerFocus!

Marleen
Projectmanager Marketing en Communicatie