meerFocus: Flits- en thuisbezorging

De gamechangers binnen de retail.

Flitsbezorgers claimen dat ze boodschappen binnen 10 minuten bij de klant op de stoep kunnen leveren. Dit is mogelijk omdat ze leveren vanuit hun eigen “dark stores” en niet vanuit bestaande winkels. De altijd maar drukker wordende consument, en ook de minder mobiele, ziet steeds meer het nut van snelle thuislevering en maakt er ook steeds meer gebruik van. Maakt dit ze tot concurrenten van de traditionele retail en supermarkten? Wat is de invloed van de flits- en thuisbezorging op de retail? En moet je er als retailer of producent zelfs in mee? Vragen waar geen eenduidig antwoord op te vinden is, maar inmiddels kunnen we vaststellen dat dit bezorgmodel van fenomeen doorgegroeid is naar gamechanger. Tijdens deze meerFocus op 9 juni gingen de deelnemers en sprekers in op diverse vragen rondom flits- en thuisbezorging.

Terugblik

Foto terugblik

Sprekers

Lieke van der Loo, Senior Brand Strategy Consultant
Lieke van der Loo is Senior Brand Strategy Consultant bij Kantar en zij toont o.a. inzichten uit hun onderzoek naar de flitsbezorgingsmarkt. Ze focust daarbij op bekendheid en gebruik van flitsbezorging services onder consumenten, ontwikkelingen in de marktomvang en marktaandelen, bestelgedrag, koop barrières en de impact op fysieke en online supermarkten en maaltijd bezorg services. Daarnaast gaan we tijdens deze workshop gezamenlijk in op welke impact van flitsbezorging we zelf ervaren en hoe welke kansen en uitdagingen dit ons kan brengen.

Ed Sander, China new retail expert
In de afgelopen 10 jaar heeft Ed diepgaande kennis opgebouwd over de cultuur en digitale innovatie in China. Een expert in China’s digital tech, onbemande winkels en thuisbezorgen. Tijdens deze meerFocus over flits- en thuisbezorging kijken we samen naar de businessmodellen achter deze nieuwe ontwikkeling en wat deze gamechangers betekenen voor de Nederlandse markt.

Fons Blomhert, dagvoorzitter
Vanuit zijn rol als dagvoorzitter en presentator gaat Fons regelmatig op pad in binnen- en buitenland om samen met Focusplaza-leden te onderzoeken wat er speelt in food, retail en DIY. Daarnaast neemt hij, als host van o.a. de ‘Zicht op Retail’ en de ‘Future Food’ podcastkanalen een exclusieve kijk in de keuken bij de meest uiteenlopende en innovatieve spelers en disruptors in de markt. Zo vormt hij een breed en onafhankelijk perspectief en hij neemt je graag mee in deze snel veranderende wereld.