Trema Foodnetwerk | 23 november 2023
Inclusiviteit & Diversiteit
Tijdens deze bijeenkomst staan diversiteit en inclusiviteit centraal. Diversiteit is top of mind bij veel organisaties, vooral omdat het een bron van vernieuwing en groei is. Inclusiviteit gaat over het erkennen van verschillen, maar ook over het omarmen van onderlinge verbondenheid. Een inclusieve organisatie creëert een community waar mensen zich met elkaar identificeren en voor elkaar zorgen. Dit versterkt het ‘wij-gevoel’, verhoogt het werkgeluk en energieniveau, en bevordert saamhorigheid.
Vandaag krijg je gegarandeerd nieuwe inzichten aangereikt binnen dit thema. We gaan verkennen hoe we diversiteit, inclusie en gelijkwaardigheid kunnen integreren in onze marketingstrategieën en organisaties. Samen met Nadine Ridder en Bartel Geleijnse duiken we in het onderwerp en in de middag gaan we bezig met onze eigen persoonlijke ontwikkeling onder begeleiding van Joep Langen.
Gedreven door gelijkwaardigheid
Hoe dragen we in foodservice bij aan meer gelijkwaardigheid? En hoe kan je een inclusief merk zijn? Samen met creatief strateeg, opinieleider, activist, feminist, moderator en DEI-trainer Nadine Ridder gaan we vandaag op zoek naar antwoord op deze vragen en zoomen we in op diversiteit en inclusiviteit.
Nadine (zelf een gemixte culturele achtergrond) strijdt tegen het patriarchale, seksistische, racistische en cynische wereldbeeld. Zij hecht juist groot belang aan het verkennen en omarmen van verschillen. Ze komt op voor haar mening en is nooit bang om de juiste, en vaak ook moeilijke, vragen te stellen. Met een sterke drive om tot de essentie van een merk of organisatie te komen om zo een positionering te ontwikkelen die precies goed is: een standpunt dat past en een merkverhaal dat blijft hangen.
Ze heeft uitgebreide ervaring en kennis op het gebied van diversiteit en inclusie, purpose marketing, culturele merkopbouw en persoonlijke impact die ze gebruikt in merkpositionering, merkstrategie en contentstrategie voor diverse merken, zo ook voor Tony’s Chocolonely. Daarnaast is ze oprichter en auteur van de blog Weareallactivists.com en schrijft o.a. voor het Parool, NRC Handelsblad en de Volkskrant.
Maatschappelijk ondernemen en inclusiviteit stimuleren
Zoveel mogelijk mensen ondersteunen in en inspireren tot socialer ondernemen. Dat is het doel van Bartel Geleijnse. Met “zijn” The Colour Kitchen stimuleren ze inclusiviteit en maatschappelijk ondernemen. In 2019 gaat The Colour Kitchen na tien jaar failliet. Een pijnlijk moment voor alle betrokkenen, maar dankzij een doorstart kan het bedrijf impact blijven maken. Inmiddels weet Bartel als geen ander hoe belangrijk de financiële gezondheid van een bedrijf is. Dus sociaal ondernemen met impact, zeker. Maar dan wel met een duurzaam en commercieel plan.
Ook in 2019 hebben ze hun Academy opgericht en focussen ze zich steeds meer op het adviseren van andere ondernemingen. Ze zoeken nadrukkelijk de samenwerking met andere bedrijven, waaronder cateringbedrijf Compass Group. Want, zoals ze zeggen, samen maak je het verschil. De locatie van vandaag is een voorbeeld van de samenwerking tussen The Colour Kitchen en Compass Group.
Ze sluiten o.a. bedrijven aan die trainingsprogramma’s verzorgen voor mensen “die anders op de bank hadden gezeten”. Tijdens deze programma’s komen mensen erachter dat ze zeker kunnen bijdragen, en dat heeft een positieve invloed op de eigenwaarde. Ook zorgen de leerwerktrajecten voor zingeving, een dagritme, discipline en nieuwe sociale contacten.
Bartel deelt tijdens de bijeenkomst zijn visie op sociaal ondernemen en hoe dit kan leiden tot oplossingen voor verschillende uitdagingen in de foodservice.
Kansen voor iedereen
“Hoe is het mogelijk dat zo veel jongvolwassenen thuis op de bank zitten, bulken van het talent, maar toch geen aansluiting kunnen vinden op de arbeidsmarkt?! Iedereen zou de kans moeten krijgen om mee te doen en zijn of haar dromen waar te maken.” Met deze gedachte startte Joep Langen, ook founder van Koeckebackers en van huis uit organisatiepsycholoog, De Betekenis Brouwerij.
Met De Betekenis Brouwerij ondersteunt Joep werkgevers maar ook jou als persoon en werknemer om het vuur van betekenisvol werken verder aan te wakkeren. De gehele middag gaan we met elkaar aan de slag met persoonlijke ontwikkeling. Welk vuurtje brandt er in jou?
Na een dag volledige focus op diversiteit, inclusiviteit en persoonlijke ontwikkeling sluiten we de dag af met een borrel.
Praktische informatie
Wanneer
Donderdag 23 november van 9.00 – ongeveer 16.30 uur
Start programma om 09:30 uur.
Locatie
–> Let op! De locatie is gewijzigd per 8-11-2023 <–
Kantoortoren Central Park Utrecht
Stadsplateau 30
3521 AZ Utrecht
(Gelegen achter het Stadskantoor Gemeente Utrecht)
Klik hier voor de route
Dagvoorzitter
Janka Dekker
Begeleiding Focusplaza
Janneke Voortman
+31 (0)6 389 072 81
Vragen?
Janneke weet alles van deze bijeenkomst!