Studiereis
RETAIL & DIGITALE Revolutie in China

Zaterdag 21 oktober t/m zaterdag 28 oktober

Beleef de toekomst van retail
Tijdens de reis, die een week duurt, bezoeken we drie zeer verschillende Chinese steden: Beijing, Hangzhou en Shanghai. De rode draad in het programma is online retail en New Retail. Elke dag begint met een college door China tech analist Ed Sander. Hij voorziet ons van gedegen theoretische kennis over onderwerpen als e-commerce, superapps, “Copy-from-China” en instant retail. Alles binnen de context van de Chinese cultuur, de ontwikkeling van het land en de enorme internetecosystemen, zodat we de diverse locaties die we in de middagen bezoeken beter kunnen begrijpen.

Natuurlijk proeven we ook van de Chinese cultuur, met een bezoek aan het Plein van de Hemelse Vrede en de Verboden Stad en het prachtige West Lake in Hangzhou. Elke avond eten we in een restaurant met een andere regionale keuken en leren zo het échte Chinese eten kennen.

Programma Praktische info DIRECT INSCHRIJVEN

Voor wie is deze reis?

Jij bent een professionals (fabrikanten, leveranciers, ondernemers, retailers) uit de retail sector (food, non-food, DIY, drug, etc.). En jij wil weten wat er gebeurt in de Chinese retail, je laten inspireren door de nieuwste innovaties en ontwikkelingen én een kijkje nemen in de toekomst.

De reis biedt een geweldige schat aan ‘competitive knowledge’ nu Chinese bedrijven steeds vaker onze markt betreden met hun eigen webshops. Zoals de beroemde Chinese filosoof en krijgsheer Sun Tzu ooit zei: ‘Ken de vijand en ken uzelf, en u kunt 100 slagen vechten zonder nederlaag’.

Geen PR-praatjes maar échte ervaringen
Wij kiezen voor een andere aanpak. In plaats van pr-presentaties met indrukwekkende grote getallen aan te horen dompel jij je onder in het échte Chinese leven. Je bezoekt veel verschillende winkelconcepten en ervaart zelf wat de sterke maar ook zwakke kanten zijn. Een breed perspectief waardoor jij concrete handvatten krijgt die je direct toe kan passen in jouw eigen werkveld.

Eerdere reizigers die deelnamen beoordeelden de reis met een gemiddelde van 9,1. Meer weten? Lees hier een aantal reviews.

Beleef de toekomst van retail in China!

Een korte impressie van deze studiereis:

Waarom naar China?

  • Dé plek waar digitale innovaties elkaar razendsnel opvolgen
  • Het land met het grootste aandeel wereldwijd in e-commerce
  • Voorlopers in New Retail, de samensmelting van e-commerce en traditionele retail
  • China is ons volledig voorbijgestreefd op het gebied van online shoppen, mobiele apps, thuisbezorging en internettechnologie

China heeft de afgelopen 40 jaar verschillende fasen doorgemaakt, waaronder de ‘Made-in-China‘ en ‘Copy-to-China‘ periodes, maar sinds 2015 wordt gesproken van het ‘Copy-from-China‘ tijdperk, waarin westerse bedrijven Chinese innovaties beginnen over te nemen. China heeft zich ontwikkeld als een plek waar digitale innovaties elkaar razendsnel opvolgen, van de opkomst van WeChat tot de ‘sharing economy‘. Onder leiding van Alibaba en JD.com is China uitgegroeid tot het land met het grootste aandeel op de wereldwijde e-commerce markt en zijn er volledig nieuwe vormen van e-commerce ontstaan. Chinese internetbedrijven steken ook steeds vaker de grens over om actief te worden in het westen.

China is ons voorbijgestreefd op het gebied van online shoppen, mobiele apps, thuisbezorging en internettechnologie, waarvan we kunnen leren tijdens de studiereis van ChinaTechTrip en Focusplaza naar China.

Programma Praktische info INSCHRIJVEN

Programma van dag tot dag

NB: onderstaand programma is onder voorbehoud. De exact te bezoeken locaties in de middag worden kort voor de reis bijgewerkt op basis van de laatste trends en beschikbaarheid.

Zaterdag – Vertrek vanaf Schiphol
Aan het einde van de middag (16:10) vliegen we met KLM vanaf Schiphol naar Beijing.

Zondag – Aankomst Beijing
Rond 9 uur arriveren we op de internationale luchthaven van Beijing, waar we worden opgewacht door de lokale gids die ons o.a. kan helpen bij het opnemen van contant Chinees geld en het aanschaffen van een lokale SIM-kaart voor mobiel internet.

Met een eigen bus worden we vervoerd naar het Sunworld Dynasty Hotel Beijing, een 5-sterren hotel vlakbij Beijing’s belangrijkste winkelstraat Wangfujing. We frissen ons even op en maken ‘s middags kennis met de Chinese hoofdstad. Allereerst lunchen we bij een populair lokaal dumpling restaurant, waarna we een bezoek brengen aan het Plein van de Hemelse Vrede en de Verboden Stad. Na het bezoek aan dit voormalige verblijf van de Chinese keizers beklimmen we de heuvel van Jingshan Park voor een mooi uitzicht over dit historische hoogtepunt.

Tijdens de reis maken we dagelijks kennis met diverse Chinese regionale keukens en omdat we in Beijing zijn mag de Peking Eend natuurlijk niet ontbreken. Op de eerste avond in Beijing kunnen we deze en diverse andere lokale specialiteiten proeven in een prachtig traditioneel restaurant. De bus brengt ons daarna terug naar het hotel.

Maandag – Beijing
Na het ontbijt worden we verwacht in een van de vergaderzalen van het hotel voor de eerste van vier masterclasses. Deze ochtend vertelt China tech analist Ed Sander over de economische wederopstanding van China en de problemen waar het land nu en in de toekomst mee zal kampen. Ook geeft hij inzicht in de unieke internetecosystemen van het land die bepalend zijn voor veel van wat we de komende dagen gaan zien.

Na de lunch stappen we de bus in en bezoeken diverse interessante new retail-locaties, waaronder verswinkels, een relatief nieuw marktsegment in China opgezet door de grote Chinese internetbedrijven. Veel winkels beschikken daardoor over de nieuwste technologieën. Om het contrast te zien bezoeken we ook een ouderwetse versmarkt.

De drie provincies in het noordoosten van China worden gezamenlijk Dongbei (letterlijk ‘noordoost’) genoemd. Dongbei heeft natuurlijk ook een eigen keuken die we deze avond gaan uitproberen.

Dinsdag – Beijing

Deze ochtend volgen we een masterclass over e-commerce, new retail en boodschappenbezorging/instant retail in China. Bijzonder leerzaam nu de grote Chinese e-commercebedrijven steeds meer een stempel drukken op offline retail in China.

We lunchen, checken uit, laten onze bagage achter in de bus en gaan op pad voor naar meer interessante New Retail concepten in de binnenstad van Beijing. We zien hoe de online en offline wereld met elkaar versmelten. We drinken koffie bij Luckin Coffee, de startup die in een jaar tijd 2.000 vestigingen opende en Starbucks in China kopzorgen bezorgt. Het bedrijf raakte verwikkeld in een fraudeschandaal maar kwam dit te boven en heeft Starbucks inmiddels voorbijgestreefd in aantal vestigingen.

De bus brengt ons naar het hogesnelheidsstation van Beijing. Daar nuttigen we een eenvoudig avondmaal en/of slaan wat snacks in voor de vier uur durende reis naar Hangzhou, een rustmoment terwijl we snelheden van meer dan 300 km/uur afleggen.

In Hangzhou worden we opgewacht door een nieuwe gids die ons de rest van de reis zal vergezellen en brengt de bus ons naar het 5-sterren hotel Wyndham Grand Plaza Royale Hangzhou.

Woensdag – Hangzhou

In de ochtend volgen we wederom een masterclass die ditmaal dieper ingaat op superapps als WeChat en de razendsnelle digitale innovatie die de afgelopen jaren heeft plaatsgevonden in China. Ook krijg je uitleg over live commerce en wat het zo succesvol maakt in China.

Hangzhou is de thuisbasis van Alibaba en deze e-commercereus experimenteert er volop met nieuwe concepten, waarvan we er enkele bezoeken, waaronder Qin Cheng Li, een shopping mall die Alibaba zelf bouwde en waarin diverse New Retail concepten onderbracht werden. We brengen een bezoekje aan dit winkelcentrum en krijgen uitleg over o.a. Alibaba’s beroemde Hema (Freshippo) verswinkel. Hema (niet gerelateerd aan het Nederlandse HEMA) is een winkel waar je niet alleen je verse kreeft kunt kopen maar die ook ter plekke klaar kunt laten maken en kunt eten. Of je bestelt hem gewoon thuis op de bank en laat hem binnen 30 minuten thuisbezorgen.

De Chinese provincie Sichuan staat bekend om zijn pittige gerechten en heeft een van meest populaire keukens in China. Deze avond bezoeken we een Sichuan restaurant om uit te vinden hoe pittig we durven te gaan.

Hangzhou is niet alleen de thuisbasis van Alibaba, maar is bij Chinezen ook enorm populair om haar West Lake, het mooie meer waar de stad aan gelegen is en die omringd is door traditionele bruggen, tempels en pagodes. We bezoeken de indrukwekkende Enduring Memories of Hangzhou show, een prachtig spektakel van beroemde Chinese filmregisseur Zhang Yimou.

Donderdag – van Hangzhou naar Shanghai

Vroege vogels gaan op tijd ontbijten en lopen nog even naar West Lake om te zien hoe de lokale bevolking er ‘s morgens Tai Chi beoefent. De dag begint vervolgens met de laatste masterclass over het succesvolle C2M (consumer-to-manufacturer) businessmodel van het Chinese internetbedrijf Pinduoduo, welke daarmee een aanzienlijk marktaandeel wegsnoepte van Alibaba. Ook leren we hoe dit model inmiddels de landsgrenzen over is gegaan en de westerse markt heeft bereikt. Een potentiële bedreiging voor westerse retailers, marktplaatsen en merken.

In de middag willen we je graag de contrasten in China laten zien en bezoeken daarom een interessante locatie buiten de stad om je een idee te geven van China’s platteland.

Tegen de avond nemen we de hogesnelheidstrein van Hangzhou en komen we een uurtje later aan in Shanghai, waar we overnachten in het Crowne Plaza Shanghai hotel bij Nanjing Road, de belangrijkste winkelstraat van Shanghai. Natuurlijk mag het beroemde uitzicht over de skyline van Shanghai niet ontbreken. Maar voordat we je meenemen naar The Bund introduceren we nogmaals een regionale keuken. Vanavond staat de Jiangnan cuisine op het programma: de keuken van de Yangtze Delta en de provincies Jiangsu en Zhejiang.

Vrijdag – Shanghai

De laatste dag in China breng je door in de metropool Shanghai. ‘s Morgens hebben we een gezamenlijke groepsdiscussie in een sfeervol theehuis, waar we ook een theeceremonie meemaken.

Vervolgens gaan we Shanghai’s belangrijkste winkelstraat Nanjing Road verkennen. We zien o.a. hoe Aldi in Shanghai winkels opent met een volkomen andere positionering dan in Europa en bezoeken indrukwekkende ‘flagship stores’ waar we zien hoe grote wereldmerken de Chinese middenklasse van Shanghai bedienen. Zo brengen we een bezoek aan de enorme Starbucks Roastery Reserve, waar bonen ter plekke worden geroosterd, en Nike’s House of Innovation 001. Onderweg pakken we een stukje lokale cultuur mee als we People’s Park doorkruisen en de gids je meer zal vertellen over de diverse activiteiten die de lokale bevolking in dit hart van Shanghai onderneemt.

Het afscheidsmaal vindt plaats bij hotpotketen Haidilao. Hotpot zou je kunnen omschrijven als een soort Chinese fondue, maar dan in bouillon in plaats van olie. Het is een van de meest populaire manieren waarop Chinezen tijd doorbrengen met vrienden en familie. Haidilao zelf staat bekend als een van de meest servicegerichte restaurantketens in China. Een belevenis op zich! En de kans is groot dat we na het avondeten de reis extra feestelijk afsluiten.

Zaterdag – Amsterdam
’s Morgens rond 8 uur checken we uit bij het hotel en brengt de bus ons naar de internationale luchthaven van Shanghai, waar we om 11:15 uur terugvliegen naar Amsterdam en om 18:55 uur lokale tijd aankomen. Vervolgens kun je bijkomen van een intensieve maar leerzame en boeiende week in een land dat van enorme invloed is op de toekomst van de wereld!

Begeleiding door China tech analist Ed Sander

Tijdens de reis wordt de groep begeleid door Ed Sander. Hij heeft in samenwerking met Focusplaza het programma samengesteld en verzorgt de lezingen en rondleidingen. Ed is analist op het gebied van digitale technologie in China. Op dagen dat hij geen reizen begeleidt, is hij onafhankelijk schrijver en spreker. Hij woonde een aantal jaren in China, werkte als marketingconsulent bij Chinese NGO’s in de centrale stad Xi’an en is getrouwd met een Chinese.

Als analist en tech expert duidt hij de nieuwste digitale en innovatieve ontwikkelingen in China en deelt zijn persoonlijke ervaringen. Ed heeft honderden artikelen gepubliceerd over digitale technologie, maar ook over culturele verschillen tussen het westen en China. Hij publiceert zijn werk op ChinaTalk, een initiatief dat hij met zijn vrouw runt, en op Tech Buzz China.

Voordat Ed zich op China richtte, werkte hij meer dan 20 jaar in database- en online marketing bij diverse multinationals in verschillende sectoren. Deze kennis, gecombineerd met zijn kennis van China, helpt hem Chinese ontwikkelingen te vertalen naar westerse markten.

Een van Ed’s hobby’s is het koken van authentiek Chinees eten. Hij heeft meer dan 1.000 verschillende Chinese gerechten bereid. Tijdens de reis laat hij je kennismaken met de echte Chinese keuken.

Reviews

“Hartelijk dank Ed Sander voor alle masterclasses, fieldwork/city safari’s & China knowhow. Ik weet zeker dat jij volgende groepen met zelfde kunde wederom een boodschappenkar vol digital en retail experience huiswaarts laat gaan.”
Jose Ten Hoope | voormalig Business Manager Retail Svedex

“Deze trip was ver boven verwachting (en de verwachting was al hoog). De combinatie van de ochtendlessen van Ed, de safari’s door drie bijzondere steden, fantastische en gezellige diners en een zeer gevarieerde en enthousiaste groep maakte het een onvergetelijke week! Ed is een super host die alles tot in de puntjes heeft geregeld. Daarnaast is zijn kennis van China in zijn algemeen en New Retail in het bijzonder fenomenaal. Van harte aan te bevelen!”
Johan Lemmers | Sales Director Decorative Coatings DIY NL bij AkzoNobel

“Deze China-tour is echt een aanrader!”
Wies Mensink | Sr. Director Digital Analytics Albert Heijn, Etos, Gall&Gall at Ahold Delhaize

“De hoeveelheid aan cultuur, digital marketing en retail experience zijn giga. Met recht een “once in a lifetime experience”. Bedankt Ed Sander voor het combineren van jouw sterk inhoudelijke colleges in de ochtend en vervolgens het zichtbaar maken in de praktijk middels tours. Daarnaast het in perspectief zetten tegen de cultuurachtergronden. Wat een journey!”
Dick ten Voorde| Commercieel directeur a.i. Gulden Krakeling BV, Retailmade

“Super inspirerend. Van harte aan te bevelen!”
Jeroen Nagelmaeker | Eigenaar Jumbo Nagelmaeker en DA Stadshagen

Investering

Studiereis Digitale & Retail Revolutie in China – Zaterdag 21 oktober t/m zaterdag 28 oktober

De investering voor leden van Focusplaza is 6495,- euro (excl. BTW) per persoon.
De investering voor niet-leden is 6995,- euro (excl. BTW) per persoon.

Voor een optimale onderlinge interactie is de maximale groepsgrootte 20 personen.

Inclusief:

  • Intercontinentale retourvlucht (economy class)
  • Alle overnachtingen in 4- en 5-sterren hotels incl. ontbijt
  • Alle maaltijden inclusief bier, fris & Chinese wijn
  • Binnenlandse treinreizen, transfers, busvervoer en metrokosten
  • Ondersteuning door lokale gids/tolk
  • Fooien voor gids, chauffeur en eventuele kruiers
  • Begeleiding, city safari’s en masterclasses door Ed Sander
  • Headset voor de rondleidingen
  • Bezoek aan het Plein van de Hemelse Vrede en de Verboden Stad
  • Enduring Memories of Hangzhou show in Hangzhou
  • Informatieavond en informatieboek
  • Visumkosten incl. begeleiding bij de aanvraag

Exclusief:

  • Extra drankjes buiten maaltijden of westerse à la carte wijnen
  • Verzekeringen (we raden je aan om een goede reis- en annuleringsverzekering af te sluiten voor deze reis. Het is daarbij aan te bevelen een zogenaamde zakenclausule op te nemen)
  • Eventuele vaccinaties (https://www.ggdreisvaccinaties.nl/land/china)
  • Eventuele meerkosten bij upgrade van de vlucht

* De geoffreerde prijs is onder voorbehoud en gebaseerd op de huidige ticket- en hoteltarieven. Mocht daarin een wijziging plaatsvinden, dan zijn we genoodzaakt om deze door te belasten. Uiteraard word je hier op voorhand over geïnformeerd.

** De reis is gegarandeerd bij 15 deelnemers. Wordt dat aantal niet gehaald dan zal deze geannuleerd worden en krijg je het eventueel betaalde bedrag teruggestort.

INSCHRIJVEN

Vragen?

Neem contact op met Janneke!

Janneke
Projectmanager Focusgroepen