Studiereis
RETAIL & DIGITALE Revolutie in China
Zaterdag 21 oktober t/m zaterdag 28 oktober 2023
De studiereis in 2023 is volgeboekt. De volgende studiereis is gepland in maart 2024. Heb je interesse om mee naar China te gaan? Neem dan contact op met Janneke via 0315 – 346144 of janneke@focusplaza.nl.
Beleef de toekomst van retail
Tijdens de reis, die een week duurt, bezoeken we drie zeer verschillende Chinese steden: Beijing, Hangzhou en Shanghai. De rode draad in het programma is online retail en New Retail. Elke dag begint met een college door China tech analist Ed Sander. Hij voorziet ons van gedegen theoretische kennis over onderwerpen als (cross border) e-commerce, superapps, live commerce en instant retail. Alles binnen de context van de Chinese cultuur, de ontwikkeling van het land en de enorme internetecosystemen, zodat we de diverse locaties die we in de middagen bezoeken beter kunnen begrijpen.
Natuurlijk proeven we ook van de Chinese cultuur, met een bezoek aan het Plein van de Hemelse Vrede en de Verboden Stad en het prachtige West Lake in Hangzhou. Elke avond eten we in een restaurant met een andere regionale keuken en leren zo het échte Chinese eten kennen.
Voor wie is deze reis?
Jij bent een professional (fabrikanten, leveranciers, ondernemers, retailers) uit de retail sector (food, non-food, DIY, drug, etc.). En jij wil weten wat er gebeurt in de Chinese retail, je laten inspireren door de nieuwste innovaties en ontwikkelingen én een kijkje nemen in de toekomst.
De reis biedt een geweldige schat aan ‘competitive knowledge’ nu Chinese bedrijven steeds vaker onze markt betreden met hun eigen webshops. Zoals de beroemde Chinese filosoof en krijgsheer Sun Tzu ooit zei: ‘Ken de vijand en ken uzelf, en u kunt 100 slagen vechten zonder nederlaag’.
Geen PR-praatjes maar échte ervaringen
Wij kiezen voor een andere aanpak. In plaats van pr-presentaties met indrukwekkende grote getallen aan te horen dompel jij je onder in het échte Chinese leven. Je bezoekt veel verschillende winkelconcepten en ervaart zelf wat de sterke maar ook zwakke kanten zijn. Een breed perspectief waardoor jij concrete handvatten krijgt die je direct toe kan passen in jouw eigen werkveld.
Eerdere reizigers die deelnamen beoordeelden de reis met een gemiddelde van 9,1. Meer weten? Lees hier een aantal reviews.
Waarom naar China?
- Dé plek waar digitale innovaties elkaar razendsnel opvolgen
- Het land met het grootste aandeel wereldwijd in e-commerce
- Voorlopers in New Retail, de samensmelting van e-commerce en traditionele retail
- China is ons volledig voorbijgestreefd op het gebied van online shoppen, mobiele apps, thuisbezorging en internettechnologie
- We kunnen leren van de succesvolle en gefaalde concepten in China
China heeft de afgelopen 40 jaar verschillende fasen doorgemaakt, waaronder de ‘Made-in-China‘ en ‘Copy-to-China‘ periodes, maar sinds 2015 wordt gesproken van het ‘Copy-from-China‘ tijdperk, waarin westerse bedrijven Chinese innovaties beginnen over te nemen. China heeft zich ontwikkeld als een plek waar digitale innovaties elkaar razendsnel opvolgen, van de opkomst van WeChat tot de ‘sharing economy‘. Onder leiding van Alibaba, JD.com en Pinduoduo is China uitgegroeid tot het land met het grootste aandeel op de wereldwijde e-commerce markt en zijn er volledig nieuwe vormen van e-commerce ontstaan. Chinese internetbedrijven, zoals bijvoorbeeld TikTok, Shein en Temu, steken ook steeds vaker de grens over om actief te worden in het Westen.
China is ons voorbijgestreefd op het gebied van online shoppen, mobiele apps, thuisbezorging en internettechnologie, waarvan we kunnen leren tijdens de studiereis van ChinaTechTrip en Focusplaza naar China.
Programma 2023 van dag tot dag
NB: onderstaand programma is onder voorbehoud. De exact te bezoeken locaties in de middag worden kort voor de reis bijgewerkt op basis van de laatste trends en beschikbaarheid.
Zaterdag – Vertrek vanaf Schiphol
Aan het einde van de middag (16:10) vliegen we met KLM vanaf Schiphol naar Beijing.
Zondag – Aankomst Beijing
Rond 9 uur ‘s morgens arriveren we op de internationale luchthaven van Beijing, waar we worden opgewacht door de lokale gids die ons o.a. kan helpen bij het opnemen van contant Chinees geld (tenzij je mobiel kunt betalen) en het aanschaffen van een lokale SIM-kaart voor mobiel internet.
Met een eigen bus worden we vervoerd naar het Sunworld Dynasty Hotel Beijing, een 5-sterren hotel vlakbij Beijing’s belangrijkste winkelstraat Wangfujing. We frissen ons even op en maken ‘s middags kennis met de Chinese hoofdstad. Allereerst krijgen we tijdens de lunch in het hotel een aantal typische gerechten uit Beijing voorgeschoteld. Daarna brengen we een bezoek aan het Plein van de Hemelse Vrede en de Verboden Stad. Na het bezoek aan dit voormalige verblijf van de Chinese keizers beklimmen we de heuvel van Jingshan Park voor een mooi uitzicht over dit historische hoogtepunt.
Tijdens de reis maken we dagelijks kennis met diverse Chinese regionale keukens. De drie provincies in het noordoosten van China worden gezamenlijk Dongbei (letterlijk ‘Oost-Noord’) genoemd. Dongbei heeft natuurlijk ook een eigen keuken die we deze avond gaan uitproberen. Het is een keuken met hartige gerechten en daarmee een goede overstap van Hollandse pot naar Chinese gerechten.
Het restaurant ligt op loopafstand van het hotel en als we teruglopen zul je zien hoe in China de publieke plaatsen opeens tot leven komen. Groepjes dames beginnen spontaan te dansen, jongeren spelen shuttlebal en er zou zomaar iemand spontaan een nummer uit een Beijing opera in kunnen zetten.
Maandag – Beijing
Na het ontbijt worden we verwacht in een van de vergaderzalen van het hotel voor de eerste van vier masterclasses. Deze ochtend vertelt China tech analist Ed Sander over de economische wederopstanding van China en de uitdagingen waar het land nu en in de toekomst mee zal kampen. Ook geeft hij inzicht in de unieke internetecosystemen van het land die bepalend zijn voor veel van wat we de komende dagen gaan zien. De ochtend wordt afgesloten met een college over de stand van zaken in e-commerce en new retail.
In de middag gaan we op pad in Beijing, waar we ervaren welke effecten de online wereld op de offline wereld heeft in China. Zo leren we o.a. hoe er een ‘coffee war’ is losgebroken tussen Starbucks en Luckin Coffee. Deze laatste heeft het koffielandschap, maar ook de cateringwereld in het algemeen, grondig veranderd met zijn pick-up concept. Luckin raakte verzeild in een fraudeschandaal maar kwam deze wonderbaarlijk te boven. Ook leren we hoe Starbucks zijn aanpak in China wegens Luckin heeft moeten aanpassen en wat de frauderende voormalige CEO van Luckin Coffee intussen is gaan doen.
Aan het einde van de middag laten we de drukte van de stad achter ons en begeven we ons in een oase van rust in Ritan Park om te proeven van het typische Chinese parkleven. We zien prachtige paviljoenen, lotusvijvers en hoe gepensioneerden hun tijd doorbrengen.
Omdat we in Beijing zijn mag de Peking Eend natuurlijk niet ontbreken. In een van de hoeken van Ritan Park eindigen we daarom in een prachtig traditioneel restaurant waar we deze en diverse andere lokale specialiteiten kunnen proeven.
Dinsdag – Beijing
Deze dag staat geheel in het teken van verschillende methoden van boodschappenbezorging en ‘instant retail’ in China. In de ochtend geeft Ed Sander een masterclass over deze onderwerpen. Hij staat uitgebreid stil bij Alibaba’s Hema (Freshippo) supermarkten, die eind dit jaar waarschijnlijk naar de beurs gaan, en een aantal andere businessmodellen voor boodschappenbezorging die in China al ruim 10 jaar worden toegepast. Wat kunnen we leren van deze ervaringen in China?
We checken uit, plaatsen onze bagage in de bus en gaan op pad om in de buitenwijken van Beijing de verschillende supermarktconcepten waarover in de ochtend verteld werd te verkennen.
Om het contrast tussen oud en nieuw beter te begrijpen bezoeken we allereerst een ouderwetse ‘wet market’. Daarna zien we hoe de Chinese middenklasse haar boodschappen doet bij Hema (Freshippo) en 7Fresh (Jingdong’s antwoord op Hema), Maar we zien ook hoe Hema meer concepten in de markt heeft gezet en wat er gebeurt met de producten die niet tijdig door Hema verkocht worden.
De bus brengt ons uiteindelijk naar het hogesnelheidsstation van Beijing. Daar nuttigen we een avondmaal en kan je wat snacks inslaan voor de vier uur durende reis naar Hangzhou. Een rustmoment, maar wel eentje met meer dan 300 kilometer per uur. In Hangzhou worden we opgewacht door een nieuwe gids die ons de rest van de reis zal vergezellen. De bus brengt ons naar het 5-sterren hotel Wyndham Grand Plaza Royale Hangzhou.
Woensdag – Hangzhou
In de ochtend starten we wederom met een masterclass die ditmaal dieper ingaat op superapps als WeChat en de razendsnelle digitale innovatie die de afgelopen jaren heeft plaatsgevonden in China op het gebied van mobiel betalen en zogenaamde ‘mini programs’. Ook krijg je uitleg over live commerce, het verkopen van goederen via livestreams, en waarom het zo succesvol is in China. Inmiddels worden namelijk ruim 25% van alle e-commerce verkopen via live commerce gedaan. Hoe dit in de praktijk plaatsvindt maken we vandaag en morgen in Hangzhou in twee extreme vormen mee.
Om China echt te begrijpen moet je ook de stad uit. Op woensdagmiddag bezoeken we daarom het platteland ten westen van Hangzhou, waar theevelden zich uitstrekken in het bergachtige landschap. Na een typische plattelandslunch bezoeken we een familie die de stad achter zich heeft gelaten om hun thee voortaan via livestreams te verkopen. We krijgen uitleg over de thee die ze produceren en zien hoe ze deze via livestreams aan de man brengen.
‘s Avonds staat de Jiangnan cuisine op het programma: de keuken van de Yangtze Delta en de provincies Jiangsu en Zhejiang. Bij terugkomst van het platteland eten we in een restaurant naast het hotel.
Hangzhou is niet alleen de thuisbasis van Alibaba, maar is bij Chinezen ook enorm populair om haar West Lake, het mooie meer waar de stad aan gelegen is en die omringd is door traditionele bruggen, tempels en pagodes. We bezoeken de indrukwekkende Enduring Memories of Hangzhou show, een prachtig spektakel van beroemde Chinese filmregisseur Zhang Yimou.
Donderdag – van Hangzhou naar Shanghai
Vroege vogels gaan op tijd ontbijten en lopen nog even naar West Lake om te zien hoe de lokale bevolking er ‘s morgens Tai Chi beoefent. De dag begint vervolgens met de laatste masterclass over het succesvolle C2M (consumer-to-manufacturer) businessmodel van het Chinese internetbedrijf Pinduoduo, die daarmee een aanzienlijk marktaandeel wegsnoepte van Alibaba. Ook leren we hoe dit model inmiddels de landsgrenzen over is gegaan en de westerse markt heeft bereikt in de vorm van webshop Temu. Chinese webshops als Shein en Temu vormen steeds meer een potentiële bedreiging voor westerse retailers, marktplaatsen en merken. En ook Alibaba heeft zijn internationale initiatieven nieuw leven ingeblazen. In de ochtend vertelt Ed daarom ook uitgebreid over cross-border e-commerce vanuit China.
Voor we Hangzhou achter ons laten hebben we nog één halte op het programma. Een dag eerder zagen we hoe live commerce heel kleinschalig wordt toegepast op het platteland. Vandaag brengen we een bezoek aan een van China’s grootste MCN’s. MCN staat voor ‘Multi-Channel Network’ en kun je zien als een soort incubator of agentschap dat veelbelovende livestreaming hosts vindt en ontwikkelt. Ze zijn de schakel tussen de host, de merken en de internetplatforms. In de twee enorme torens waarin de MCN gevestigd is krijgen we een kijkje achter de schermen van livestreams met miljoenen kijkers.
Laat in de middag nemen we in Hangzhou de hogesnelheidstrein en komen een uurtje later aan in Shanghai, waar we overnachten in het Crowne Plaza Shanghai hotel aan Nanjing Road, de belangrijkste winkelstraat van Shanghai.
Natuurlijk mag de beroemde skyline van Shanghai niet ontbreken. Maar voordat we je meenemen naar The Bund voor het uitzicht over Pudong introduceren we nogmaals een regionale keuken. De Chinese provincie Sichuan staat bekend om zijn pittige gerechten en heeft een van meest populaire keukens in China. Deze avond bezoeken we een Sichuan restaurant om uit te vinden hoe pittig deze “vlammende” keuken daadwerkelijk is.
Vrijdag – Shanghai
De laatste dag in China breng je door in de metropool Shanghai. ‘s Morgens hebben we een gezamenlijke groepsdiscussie in een prachtig theehuis, waar we ook een theeceremonie meemaken.
Vervolgens gaan we Shanghai’s belangrijkste winkelstraat, Nanjing Road, verkennen. We zien o.a. hoe Aldi in Shanghai winkels opent met een volkomen andere positionering dan in Europa en bezoeken indrukwekkende ‘flagship stores’ waar we zien hoe grote wereldmerken zich presenteren aan de middenklasse van Shanghai. Zo krijgen we o.a. een rondleiding in de Starbucks Roastery Reserve, waar bonen ter plekke worden geroosterd. Ook bezoeken we het indrukwekkende Nike House of Innovation 001 waar productintroducties werkelijk tot leven komen. Onderweg pakken we een stukje lokale cultuur mee als we People’s Park doorkruisen en de gids je meer zal vertellen over de diverse activiteiten die de lokale bevolking in dit hart van Shanghai onderneemt.
Het afscheidsmaal vindt plaats bij hotpotketen Haidilao. Hotpot zou je kunnen omschrijven als een soort Chinese fondue, maar dan in bouillon in plaats van olie. Het is een van de meest populaire manieren waarop Chinezen tijd doorbrengen met vrienden en familie. Haidilao zelf staat bekend als een van de meest servicegerichte restaurantketens in China. Een belevenis op zich die gepaard gaat met een aantal bijzondere verrassingen! En de kans is groot dat we na het avondeten de reis extra feestelijk afsluiten…
Zaterdag – Amsterdam
’s Morgens rond 7 uur checken we uit bij het hotel en brengt de bus ons naar de internationale luchthaven van Shanghai, waar we om 11:15 uur terugvliegen naar Amsterdam en om 18:55 uur lokale tijd aankomen. Vervolgens kun je bijkomen van een intensieve maar vooral ook inspirerende, leerzame en boeiende week in een land dat van enorme invloed is op de toekomst van de wereld!
Begeleiding door China tech analist Ed Sander
Tijdens de reis wordt de groep begeleid door Ed Sander. Hij heeft in samenwerking met Focusplaza het programma samengesteld en verzorgt de lezingen en rondleidingen. Ed is analist op het gebied van digitale technologie in China. Op dagen dat hij geen reizen begeleidt, is hij onafhankelijk schrijver en spreker. Hij woonde een aantal jaren in China, werkte als marketingconsulent bij Chinese NGO’s in de centrale stad Xi’an en is getrouwd met een Chinese.
Als analist en tech expert duidt hij de nieuwste digitale en innovatieve ontwikkelingen in China en deelt zijn persoonlijke ervaringen. Ed heeft honderden artikelen gepubliceerd over digitale technologie, maar ook over culturele verschillen tussen het westen en China. Hij publiceert zijn werk op ChinaTalk, een initiatief dat hij met zijn vrouw runt, en op Tech Buzz China.
Voordat Ed zich op China richtte, werkte hij meer dan 20 jaar in database- en online marketing bij diverse multinationals in verschillende sectoren. Deze kennis, gecombineerd met zijn kennis van China, helpt hem Chinese ontwikkelingen te vertalen naar westerse markten.
Een van Ed’s hobby’s is het koken van authentiek Chinees eten. Hij heeft meer dan 1.000 verschillende Chinese gerechten bereid. Tijdens de reis laat hij je kennismaken met de echte Chinese keuken, die weinig te maken heeft met die van de Nederlandse afhaalchinees.
Reviews
“Hartelijk dank Ed Sander voor alle masterclasses, fieldwork/city safari’s & China knowhow. Ik weet zeker dat jij volgende groepen met zelfde kunde wederom een boodschappenkar vol digital en retail experience huiswaarts laat gaan.”
Jose Ten Hoope | voormalig Business Manager Retail Svedex
“Deze trip was ver boven verwachting (en de verwachting was al hoog). De combinatie van de ochtendlessen van Ed, de safari’s door drie bijzondere steden, fantastische en gezellige diners en een zeer gevarieerde en enthousiaste groep maakte het een onvergetelijke week! Ed is een super host die alles tot in de puntjes heeft geregeld. Daarnaast is zijn kennis van China in zijn algemeen en New Retail in het bijzonder fenomenaal. Van harte aan te bevelen!”
Johan Lemmers | Sales Director Decorative Coatings DIY NL bij AkzoNobel
“Deze China-tour is echt een aanrader!”
Wies Mensink | Sr. Director Digital Analytics Albert Heijn, Etos, Gall&Gall at Ahold Delhaize
“De hoeveelheid aan cultuur, digital marketing en retail experience zijn giga. Met recht een “once in a lifetime experience”. Bedankt Ed Sander voor het combineren van jouw sterk inhoudelijke colleges in de ochtend en vervolgens het zichtbaar maken in de praktijk middels tours. Daarnaast het in perspectief zetten tegen de cultuurachtergronden. Wat een journey!”
Dick ten Voorde| Commercieel directeur a.i. Gulden Krakeling BV, Retailmade
“Super inspirerend. Van harte aan te bevelen!”
Jeroen Nagelmaeker | Eigenaar Jumbo Nagelmaeker en DA Stadshagen
Inclusief:
- Intercontinentale retourvlucht (economy class)
- Alle overnachtingen in 4- en 5-sterren hotels incl. ontbijt
- Alle maaltijden inclusief bier, fris & Chinese wijn
- Binnenlandse treinreizen, transfers, busvervoer en metrokosten
- Ondersteuning door lokale gids/tolk
- Fooien voor gids, chauffeur en eventuele kruiers
- Begeleiding, city safari’s en masterclasses door Ed Sander
- Headset tijdens de rondleidingen
- Bezoek aan het Plein van de Hemelse Vrede en de Verboden Stad
- Enduring Memories of Hangzhou show in Hangzhou
- Informatieavond en informatieboek
- Visumkosten incl. begeleiding bij de aanvraag
Exclusief:
- Extra drankjes buiten maaltijden of westerse à la carte wijnen
- Verzekeringen (we raden je aan om een goede reis- en annuleringsverzekering af te sluiten voor deze reis. Het is daarbij aan te bevelen een zogenaamde zakenclausule op te nemen)
- Eventuele vaccinaties (https://www.ggdreisvaccinaties.nl/land/china)
- Eventuele meerkosten bij upgrade of prijswijziging van de vlucht
Inschrijven
De studiereis naar China in 2023 is volgeboekt. Heb je interesse om in maart 2024 mee te gaan met de studiereis naar China? Neem dan contact op met Janneke, zij weet alles van deze reis. Haar telefoonnummer is 0315 – 346144 of stuur haar een e-mail op janneke@focusplaza.nl.
Vragen?
Neem contact op met Janneke!