STUDIEREIS
RETAIL & DIGITALE REVOLUTIE IN CHINA

Van 12 t/m 19 oktober 2024

Eerdere reizigers die deelnamen beoordeelden de reis met een gemiddelde van 9,5.

Dit ga jij verkennen en ervaren :

  • De economische opkomst van China en internetecosystemen
  • E-commerce: waarom is het zo enorm in China?
  • De koffieoorlog tussen Starbucks, Luckin en Cotti
  • Nieuwe detailhandel: de successen en mislukkingen
  • Verschillende bedrijfsmodellen van instant retail en delivery
  • Live (streaming e-)commerce in zijn kleinste en grootste vormen
  • Verschillende Hema (Freshippo) concepten van Alibaba
  • Consumer-to-manufacturer en cross-border e-commerce vanuit China
  • Een selectie van Chinese culturele hoogtepunten en keukens

Interesse? Reviews Foto’s Programma 2023 Praktische info

Een impressie van deze reis

Voor wie is deze reis?

Jij bent een professional (fabrikant, leverancier, ondernemer, retailer) uit de retail sector (food, non-food, DIY, drug, etc.). En jij wil weten wat er gebeurt in de Chinese retail, je laten inspireren door de nieuwste innovaties en ontwikkelingen én een kijkje nemen in de toekomst.

De reis biedt een geweldige schat aan ‘competitive knowledge’ nu Chinese bedrijven steeds vaker onze markt betreden met hun eigen webshops. Zoals de beroemde Chinese filosoof en krijgsheer Sun Tzu ooit zei: ‘Ken de vijand en ken uzelf, en u kunt 100 slagen vechten zonder nederlaag’.

Geen PR-praatjes maar échte ervaringen
Wij kiezen voor een andere aanpak. In plaats van pr-presentaties met indrukwekkende grote getallen aan te horen dompel jij je onder in het échte Chinese leven. Je bezoekt veel verschillende winkelconcepten en ervaart zelf wat de sterke maar ook zwakke kanten zijn. Een breed perspectief waardoor jij concrete handvatten krijgt die je direct toe kan passen in jouw eigen werkveld.

Eerdere reizigers die deelnamen beoordeelden de reis met een gemiddelde van 9,5. Meer weten? Lees hier een aantal reviews.

Waarom naar China?

  • Dé plek waar digitale innovaties elkaar razendsnel opvolgen
  • Het land met het grootste aandeel wereldwijd in e-commerce
  • Voorlopers in New Retail, de samensmelting van e-commerce en traditionele retail
  • China is ons volledig voorbijgestreefd op het gebied van online shoppen, mobiele apps, thuisbezorging en internettechnologie
  • We kunnen leren van de succesvolle en gefaalde concepten in China

China heeft de afgelopen 40 jaar verschillende fasen doorgemaakt, waaronder de ‘Made-in-China‘ en ‘Copy-to-China‘ periodes, maar sinds 2015 wordt gesproken van het ‘Copy-from-China‘ tijdperk, waarin westerse bedrijven Chinese innovaties beginnen over te nemen. China heeft zich ontwikkeld als een plek waar digitale innovaties elkaar razendsnel opvolgen, van de opkomst van WeChat tot de ‘sharing economy‘. Onder leiding van Alibaba, JD.com en Pinduoduo is China uitgegroeid tot het land met het grootste aandeel op de wereldwijde e-commerce markt en zijn er volledig nieuwe vormen van e-commerce ontstaan. Chinese internetbedrijven, zoals bijvoorbeeld TikTok, Shein en Temu, steken ook steeds vaker de grens over om actief te worden in het Westen.

China is ons voorbijgestreefd op het gebied van online shoppen, mobiele apps, thuisbezorging en internettechnologie, waarvan we kunnen leren tijdens de studiereis van ChinaTechTrip en Focusplaza naar China.

Interesse? Programma 2023 Praktische info

Begeleiding door China tech analist Ed Sander

Tijdens de reis wordt de groep begeleid door Ed Sander. Hij heeft in samenwerking met Focusplaza het programma samengesteld en verzorgt de lezingen en rondleidingen. Ed is analist op het gebied van digitale technologie in China. Op dagen dat hij geen reizen begeleidt, is hij onafhankelijk schrijver en spreker. Hij woonde een aantal jaren in China, werkte als marketingconsulent bij Chinese NGO’s in de centrale stad Xi’an en is getrouwd met een Chinese.

Als analist en tech expert duidt hij de nieuwste digitale en innovatieve ontwikkelingen in China en deelt zijn persoonlijke ervaringen. Ed heeft honderden artikelen gepubliceerd over digitale technologie, maar ook over culturele verschillen tussen het westen en China. Hij publiceert zijn werk op ChinaTalk, een initiatief dat hij met zijn vrouw runt, en op Tech Buzz China.

Voordat Ed zich op China richtte, werkte hij meer dan 20 jaar in database- en online marketing bij diverse multinationals in verschillende sectoren. Deze kennis, gecombineerd met zijn kennis van China, helpt hem Chinese ontwikkelingen te vertalen naar westerse markten.

Een van Ed’s hobby’s is het koken van authentiek Chinees eten. Hij heeft meer dan 1.000 verschillende Chinese gerechten bereid. Tijdens de reis laat hij je kennismaken met de echte Chinese keuken, die weinig te maken heeft met die van de Nederlandse afhaalchinees.

Reviews

“Een fantastische reis. En ik kan iedereen adviseren om mee te gaan. Een goed inzicht gekregen in het China van nu met alle positieve en negatieve punten die je uiteindelijk het best kunt beoordelen als je het zelf gezien hebt!”
Christiaan Rikkers | Managing Director & CEO bij JDV

“Wow, wat een land, en wat een inzichten en inspiratie tijdens deze reis. Een erg prettige combi van masterclasses, bezoeken, culturele uitjes en een zeer geïnteresseerde groep deelnemers.”
Evelyn van Leur-Slager | Founding Partner bij Category & Trade Company

“Het was een meer dan geweldige reis. We hebben veel geleerd en Ed is DE perfecte “tour guide”. Hij weet veel en wilde dat de groep zou leren en begrijpen hoe dingen in China gebeuren. Dit was een reis met een gouden randje!”
Bart Cox | CEO Jac. Cox Vastgoed BV

“Een uitstekend georganiseerde reis vol hoogtepunten, elk in zijn eigen categorie. Bedankt voor de goede zorgen!”
Ralph Kaumanns | Eigenaar PLUS Berg en Terblijt

“Super inspirerend. Van harte aan te bevelen!”
Jeroen Nagelmaeker | Eigenaar Jumbo Nagelmaeker en DA Stadshagen

“Deze China-tour is echt een aanrader!”
Wies Mensink | Sr. Director Digital Analytics Albert Heijn, Etos, Gall&Gall bij Ahold Delhaize

“Hartelijk dank Ed Sander voor alle masterclasses, fieldwork/city safari’s & China knowhow. Ik weet zeker dat jij volgende groepen met zelfde kunde wederom een boodschappenkar vol digital en retail experience huiswaarts laat gaan.”
Jose Ten Hoope | voormalig Business Manager Retail Svedex

“Deze trip was ver boven verwachting (en de verwachting was al hoog). De combinatie van de ochtendlessen van Ed, de safari’s door drie bijzondere steden, fantastische en gezellige diners en een zeer gevarieerde en enthousiaste groep maakte het een onvergetelijke week! Ed is een super host die alles tot in de puntjes heeft geregeld. Daarnaast is zijn kennis van China in zijn algemeen en New Retail in het bijzonder fenomenaal. Van harte aan te bevelen!”
Johan Lemmers | Sales Director Decorative Coatings DIY NL bij AkzoNobel

“De hoeveelheid aan cultuur, digital marketing en retail experience zijn giga. Met recht een “once in a lifetime experience”. Bedankt Ed Sander voor het combineren van jouw sterk inhoudelijke colleges in de ochtend en vervolgens het zichtbaar maken in de praktijk middels tours. Daarnaast het in perspectief zetten tegen de cultuurachtergronden. Wat een journey!”
Dick ten Voorde| Commercieel directeur a.i. Gulden Krakeling BV, Retailmade

Praktische informatie

STUDIEREIS DIGITALE & RETAIL REVOLUTIE IN CHINA – ZATERDAG 12 OKTOBER T/M ZATERDAG 19 OKTOBER 2024

De richtprijs is 6995,- euro per persoon. De definitieve prijs wordt bepaald o.b.v. beschikbare vluchttickets.

Voor een optimale onderlinge interactie is de maximale groepsgrootte 20 personen.

Inclusief:

  • Intercontinentale retourvlucht (economy class)
  • Alle overnachtingen in 4- en 5-sterren hotels incl. ontbijt
  • Alle maaltijden inclusief bier, fris & Chinese wijn
  • Binnenlandse treinreizen, transfers, busvervoer en metrokosten
  • Ondersteuning door lokale gids/tolk
  • Fooien voor gids, chauffeur en eventuele kruiers
  • Begeleiding, city safari’s en masterclasses door Ed Sander
  • Headset tijdens de rondleidingen
  • Bezoek aan het Plein van de Hemelse Vrede en de Verboden Stad
  • Enduring Memories of Hangzhou show in Hangzhou
  • Informatieavond en informatieboek
  • Visumkosten incl. begeleiding bij de aanvraag

Exclusief:

  • Extra drankjes buiten maaltijden of westerse à la carte wijnen
  • Verzekeringen (we raden je aan om een goede reis- en annuleringsverzekering af te sluiten voor deze reis. Het is daarbij aan te bevelen een zogenaamde zakenclausule op te nemen)
  • Eventuele vaccinaties (https://www.ggdreisvaccinaties.nl/land/china)
  • Eventuele meerkosten bij upgrade of prijswijziging van de vlucht

* De geoffreerde (richt)prijs is onder voorbehoud en gebaseerd op de huidige ticket- en hoteltarieven. Mocht daarin een wijziging plaatsvinden, dan zijn we genoodzaakt om deze door te belasten. Uiteraard word je hier op voorhand over geïnformeerd.

** De reis is gegarandeerd bij 15 deelnemers. Wordt dat aantal niet gehaald dan zal deze geannuleerd worden en krijg je het eventueel betaalde bedrag teruggestort.

Reis jij mee?

De studiereis naar China in 2024 is van zaterdag 12 t/m zaterdag 19 oktober. Reis jij mee? Of heb je interesse en nog een paar vragen? Neem dan contact op met Janneke, zij weet alles van deze reis. Haar telefoonnummer is 0315 – 346144 of stuur haar een e-mail op janneke@focusplaza.nl.

Vragen?

Neem contact op met Janneke!

Janneke
Projectmanager Focusgroepen