English

Niets missen?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief. Je blijft dan op de hoogte van ons laatste nieuws per e-mail.
U bent hier:  »  Sprekers

Sprekers FoodFocus Business

12 september 2018: 
Na een korte aftrap van de dag door Gerrit Grievink, gaf hij het woord aan Ahmed Ait Moha, Senior Startegy Consultant bij marktonderzoeksbureau Motivaction. Moha liet ons zien dat de consumptiepatronen, wensen en aankoopbeslissingen van Nieuwe Nederlanders andere accenten nodig hebben dan autochtone Nederlanders. Daarnaast zijn er andere mediaconsumptiepatronen waardoor niet elke marketingstrategie effectief is. Het wordt steeds belangrijker om etnomarketing goed te integreren in de strategie van een organisatie. Hierdoor kun je het bereik van een campagne vergroten onder specifieke doelgroepen.

24 januari 2018:
Aan het woord was retailexpert Inga Blokker, adjunct-directeur van het onafhankelijke kennisplatform FSIN (FoodService Instituut Nederland), dat de foodsector analyseert en de toekomst van de totale foodmarkt duidt aan de hand van cijfers en trends. De kruisbestuiving tussen foodretail en foodservice is mede Blokkers specialisme en vandaag gingen we daar in Utrecht tal van unieke voorbeelden zien. We gingen aan de hand van een case in teamverband op zoek naar antwoorden buiten onze gebruikelijke kaders en zoomden in op blurring en shoppergedrag. Wat kunnen we leren van de vrijheden die stadse retail zich toe-eigent? Kunnen we daar als supermarktretailers en leveranciers op inspelen?

6 september 2017:
We luisterden naar een presentatie verzorgd door Gertjan Slob, Directeur Onderzoek van Locatus - marktleider op het gebied van winkelinformatie in de Benelux. Locatus brengt de retailmarkt als geheel in beeld en vervolgens zoomde Gertjan Slob in op het consumentenlandschap van Winterswijk.

8 februari 2017: 
Gastspreker van vanmorgen was Enrico Kretschmar, algemeen directeur van Gateway to Germany – Duitsland specialist voor Nederlandse bedrijven die meer willen bereiken op de Duitse markt. Het bedrijf is marktleider op het gebied van strategisch exportadvies, recruitment van Duits personeel, partnersearch en bedrijfsovernames in Duitsland. Kretschmar vertelde ons meer over de Duitse retailmarkt en het commercieel proces in Duitsland, het consumentengedrag van de Duitse consument en hoe je daar als fabrikant of retailer op in kunt springen. Bovendien maakten we een vertaalslag naar onze eigen markt en gebruikten de aangereikte handvatten voor de uitwerking van de case waar we vandaag aan werkten.

9 november 2016: 
Aan het woord was Dirk Vanderveken, managing consultant bij Shopperware, die ons meer vertelde over de Belgische retailmarkt en haar kansen en bedreigingen. “In de huidige competitieve retailomgeving is de hamvraag niet meer zozeer; hoe sleep ik een zo groot mogelijk stuk taart in de wacht, maar veeleer: hoe kan ik de taart groter maken? En dat is niet een verhaal van ‘ik’ maar veeleer van ‘wij’, fabrikanten en retailers samen. De fabrikanten en de retailers in het fmcg-landschap hebben elkaar nodig. Het pure salesverhaal, met een winnende en een verliezende partij, is dood.” Vanderveken ging vandaag ook de hele dag met ons mee op pad als sparringpartner.

21 september 2016: 
Frans Goenee is concept- en inspiratiemanager bij de Efteling en hij nam ons mee in de wereld van De Efteling. Rode draad in zijn verhaal was de omslag van product-denken naar concept-denken. Goenee liet zien hoe foodconcepten naadloos aansluiten bij de totaalbeleving van het park waarbij de focus altijd op klantgerichtheid ligt. 

13 april 2016 (Florence): 
We kregen een toelichting op de politieke en sociaaleconomische situatie van Italië, verzorgd door Godelieve Cooymans, Italië-kenner pur sang en managing partner bij Proaxxes.

18 februari 2016: 
Dagvoorzitter van vandaag was retailexpert Ruud Verschuur, die ons kort bijpraatte over de ontwikkelingen in de markt en de case presenteert, waar we vandaag aan gingen werken. Vervolgens gaf hij het woord aan Sandy Olsthoorn, Marketing Manager Van der Valk Nootdorp. Ze vertelde ons alles over de filosofie van het bekende familiebedrijf dat al meer dan 150 jaar bestaat en inmiddels gerund wordt door de klein- en achterkleinkinderen van grondlegger Martien Van der Valk. Het concern is uitgegroeid tot zoveel meer dan die bekende kers op de appelmoes. De huidige generatie hotels zijn multifunctioneel en ultramodern, waarbij het comfort van de gast nog steeds de hoofdtoon voert. Daarom voelt Van der Valk altijd vertrouwd en toch elke keer anders. Olsthoorn vertelde ons alles over gastvrijheid, traditie, kwaliteit en die klantgerichte aanpak.

1 november 2015: 
Vandaag luisterden we naar collega Wilbert van Berkel. Hij is National Field Manager bij Ferrero, opgericht in 1946 in Italië en het bedrijf achter bekende merken als Nutella, Kinder, Ferrero Rocher, Tic Tac etc. Van Berkel wilde met ons sparren over hoe je als impulscategorie om kunt gaan met internetverkoop en hoe kassameubels verbeterd kunnen worden.

16 september 2015: 
We luisterden naar collega-Focusplazalid Hein Doff. Hij is National Accountmanager Retail bij Cono Kaasmakers, een coöperatie opgericht in 1901 door een aantal veehouders uit Noord-Holland. Anno 2015 leveren bijna 500 veehouders gezamenlijk 300 miljoen kilo melk aan CONO Kaasmakers, waar 30 miljoen kilo kaas van wordt gemaakt, waaronder de bekende Beemster en Vlaskaas. Doff zoomde tijdens zijn presentatie in op de ontwikkeling dat hoewel de kaasomzet nog altijd stijgt, het aankoopvolume en de aankoopfrequentie juist dalen. Hoe kunnen fabrikanten en supermarkten juist categoriegroei in kaas realiseren? 

16 april 2015 (Stockholm): 
In de Ambassade van het Koninkrijk der Nederlanden werden we ontvangen door Sara Tiger, Senior Client Executive Retailer Services voor Nielsen, die een presentatie voor ons verzorgde over de Zweedse retail in het algemeen en de belangrijkste consumententrends in het bijzonder. 

5 februari 2015: 
Aan het woord vandaag was Femke Veenstra, research consultant bij marktonderzoekbureau TNS Nipo, die ons alles vertelde over ‘blurring’, een modewoord dat in eerste instantie duidt op de branchevervaging tussen horeca en food (denk aan een klassiek voorbeeld als La Place in V&D vestigingen) maar dat inmiddels zeker niet meer beperkt blijft tot de foodbusiness zelf. Blurring is juist een trend die veel mogelijkheden biedt voor fabrikanten en retail om samenwerking op te zoeken en het wordt branche-, sociaal demografisch- en kanaalbreed ingezet. Veenstra besprak deze ontwikkelingen en zoomde vooral in op de kansen die een dergelijke trend biedt. Bovendien ging zij, net als een aantal food- en DHZ-ondernemers, de hele dag als sparringpartner met ons op pad.

29 oktober 2014: 
Dagvoorzitter van vandaag was retailexpert Ruud Verschuur, die ons welkom heette en ons bij praatte over de huidige ontwikkelingen in de branche en kort inzoomde op de categorie. Vervolgens gaf hij het woord aan Ron van den Heuvel, collega Focusplaza-lid en Key Account Manager bij Imperial Tobacco Nederland. We probeerden vandaag antwoord te krijgen op verschillende vragen. Zo kent de categorie rookwaren een unieke situatie in de winkel vanwege de plek in de bediening. Hoe kunnen rookwaren zo actief aan de man worden gebracht? Hoe zou een online strategie moeten worden ingevuld? En hoe kun je regionaliteit het beste inzetten?

3 september 2014:
Dagvoorzitter Ruud Verschuur heette ons welkom en heeft ons bijpraat over de huidige ontwikkelingen in de branche. Stephan van de Velde voorzag ons namens Distrifood Dynamics van statistische gegevens over het verzorgingsgebied van (een van) de supermarkten die we vandaag bezochten. Collega-Focusplazalid René Gerrietsen is National Account Manager Retail bij Johma Salades BV en introduceerde de koelverse salades-categorie. Daarbij probeerden we een antwoord te vinden op de vraag hoe de categorie salades meer aandacht en versbeleving kan krijgen op de winkelvloer. En wat zijn de kansen binnen de categorie om te differentiëren anders dan op prijs gezien de opmars van hardddiscount? Wat kan de rol van het merk Johma hier binnen zijn?      

3 april 2014 (Liverpool/Manchester): 
We brachten een bezoek aan het hoofdkantoor van Morrisons, de supermarktformule waar huidig Group Trading Director en voormalig AH-directeur merchandising Casper Meijer ons ontving voor een toelichting op Morrisons en zijn visie op de Engelse retailmarkt. We hadden uitgebreid de gelegenheid voor een meet & greet en er was genoeg ruimte voor een levendige discussie.

22 januari 2014:
Dagvoorzitter en retailexpert Ruud Verschuur, die ons welkom heette en ons bijpraatte over de huidige ontwikkelingen in de branche, zoomde kort in op de categorie, waarna hij het woord gaf aan Harold Senders, collega Focusplaza-lid en National Accountmanager bij Bolton Nederland BV. Bolton is wereldwijd leverancier van een groot aantal a-merken in food, household care, beauty care, personal health care en adhesives & glues, waaronder Dubro, Rio-Mare, Collistar, Bison en WC-eend. Die laatste speelde de hoofdrol in de case die we vandaag meekregen en waaraan we gedurende de dag werkten. Bovendien vroeg Senders ons om vooraf aan de bijeenkomst te bedenken wat de aankoopmotivatie van de consument is met betrekking tot toiletreinigers. Waarop baseerde hij zijn koopbeslissing? Is die impulsief of gepland?

30 oktober 2013:
Dagvoorzitter van vandaag was retailexpert Jan-Willem Grievink. Hij praatte ons bij over de huidige ontwikkelingen in de branche. Zo constateert hij twee problemen in het retaillandschap die de koers van supermarkten zullen gaan bepalen. Allereerst zitten retailers te veel geclusterd in het middensegment en lijken supermarkten daardoor te veel op elkaar. Die winkels komen onder druk te staan door het overvolle aanbod. Je ziet dat er meer differentiatie komt, of richting premium segment, of richting quality discount. Alleen dan weet je je onderscheidende meerwaarde ook zichtbaar te maken. Bovendien denkt traditionele retail nog te veel in kanalen, terwijl de hedendaagse consument juist om oplossingen vraagt. Oplossingsgericht de consumentenbehoefte aanpakken betekent in de praktijk dat een bakker steeds vaker belegde broodjes gaat verkopen en dat restaurants ook maaltijden voor thuis aanbieden.

5 september 2013 (Warschau):
In de Nederlandse Ambassade, een uitgesproken eigentijdse ambassade ontworpen door één van Nederlands meest toonaangevende architectenbureaus, Erick van Egeraat Associated Architects kregen we een rondleiding en een presentatie over de politieke en sociaaleconomische situatie van Polen waarbij ook de ontwikkelingen binnen het grootwinkelbedrijf aan bod kwamen.

3 april 2013:
Na een kort woord van welkom vertelde retailexpert Gerrit Grievink ons meer over trends en toegevoegde waarde binnen foodretail. Zo is het succesvol verleiden en plezieren van de klant vooral maatwerk. Retailers en fabrikanten moeten voortdurend op zoek naar onderscheidend vermogen, waarbij het succes ligt in de gewone dingen ongewoon goed te doen. Het gereedschap hiervoor is storytelling. Maar ook het inspelen op de wens naar gemak gedreven door de haast van de consument is essentieel, zowel online als op de winkelvloer. Grievink liet ons aan de hand van unieke voorbeelden zien hoe je door details het verschil kunt maken.

14 september 2012:
We luisterden naar Bob Damen van JosDeVries The Retail Company, die voor ons een presentatie verzorgde over de do's en don'ts van winkelbeleving. Damen liet ons aan de hand van een aantal gouden regels praktische voorbeelden zien van do's en don'ts die een winkelmerk op de vloer kunnen maken of breken.

5 september 2012:
Gastspreker Cor Molenaar vertelde ons meer over e-commerce en ‘het nieuwe winkelen'. Molenaar is een autoriteit op het gebied van marketing en internet. Als bijzonder hoogleraar eMarketing & Distance Selling is hij verbonden aan de Rotterdam School of Management van de Erasmus Universiteit. Daarnaast is hij onder meer voorzitter van de stichting Thuiswinkel Waarborgmerk. In zijn presentatie ging Molenaar in op de toepassings-mogelijkheden van internet. Het veranderende koopgedrag van consumenten blijkt voor retailers en fabrikanten een uitdaging. Wat willen consumenten? Hoe kunnen fabrikanten en retailers hierop inspelen? En hoe ziet het toekomstige winkelen eruit? Vragen waarop Cor Molenaar een antwoord trachtte te geven.

18 april 2012 (Madrid):
Gema Aquilo van Symphony IRI praatte ons bij over de laatste ontwikkelingen in het dynamische Spaanse retaillandschap en de gevolgen daarvan voor het shoppergedrag.

18 januari 2012:
Dagvoorzitter Ruud Verschuur verwelkomde ons en gaf het woord aan gastspreker Frans Fredrix, o.a. Managing Director van Fredrix Support BV. Fredrix kan als voormalig Superunie-directeur en huidige voorzitter van Maxxam (de collectieve inkooporganisatie van een aantal groothandels, waaronder Makro) ervaringsdeskundige worden genoemd in supermarktland en weet ons als geen ander meer te vertellen over het thema van vandaag, formuleontwikkeling. Hij had het over "Het einde van de supermarkt?" en gaf een toelichting op de nieuwe formule 't Verswarenhuys . Fredrix is als adviseur aan dit bijzondere concept verbonden.

9 november 2011: 
Jan-Willem Grievink, retailexpert en directeur van het FoodService Instituut Nederland, deelde zijn visie over de toekomst van het private label ten op zichten van het A-merk. Het merkenlandschap zal volgens hem in de komende jaren aanzienlijk veranderen. Behalve nichemerken zal de industrie ook vaker budget brands in gaan zetten. Door premium private labels komen mainstream merken steeds meer onder druk te staan van deze huismerken. Dus wat staat A-merk fabrikanten te doen? En welke rol kan retail hierin betekenen? Op deze en meer vragen probeerden we vandaag een antwoord te vinden.

7 september 2011: 
We trapten de dag af met een presentatie verzorgt door Arjan Kluin van Locatus, de marktleider op het gebied van winkelinformatie in de Benelux. Locatus brengt de retailmarkt als geheel in beeld en zoomt vervolgens in op het retail/consument landschap van Almere.

6 april 2011 (Istanbul):
Onno Kervers, Nederlandse consul-generaal in het Nederlanse Consulaat (Palais de Hollande) in Istanbul verzorgde een presentatie over de Turkse economie en de Nederlands-Turkse relaties.

10 november 2010:
We trapten vandaag af met een presentatie verzorgt door Carla Seifert, van de Drs Carla Seifert Group, die vertelde over zaken doen met Duitsers en de cultuurverschillen tussen de Nederlanders en hun oosterburen. Seifert liet zien dat de internationalisering en globalisering van markten tot gevolg heeft dat veel meer mensen op een veel intensievere manier met elkaar moeten samenwerken. Om met buitenlandse collega's, partners of klanten tot een goede verstandhouding te komen, is het niet alleen zaak om over de nodige talenkennis te beschikken, maar moet er ook rekening gehouden worden met culturele verschillen.

15 september 2010:
Deze dag ging van start met een presentatie van Michel van Tongeren van de SVT Branding & Design Group. Deze organisatie richt zich op branding, strategie en design van retailformules en kan onder andere Albert Heijn, A.S. Watson, C1000 en Intratuin tot haar klanten rekenen. Van Tongeren, één van de medeoprichters en tevens directielid, gaf een heldere uiteenzetting over het belang van retailbranding en de invloed hiervan op shoppers en leveranciers. De nieuwste winkeltrends en toekomstverwachtingen met betrekking tot winkelmerken kwamen in zijn presentatie aan bod.

20 januari 2010:
Retail-watcher en marketing consultant Chris Opdebeeck, eigenaar van Marketing Map, verzorgde een presentatie over de Belgische foodretailsector en gunde ons een kijkje in de Belgische retailmarkt. Hij gaf zijn kritische kijk op de mogelijkheden en onmogelijkheden van Belgische succesformules.

25 november 2009: 
Deze dag stond in het tekening van de kern van retailing: het assortiment. Hoe komt de retailer tot de juiste keuze en welke categorieën worden voor welke doelen ingezet? Dat het antwoord op dit soort vragen per formule veel overeenkomsten kent en tegelijkertijd enorm verschilt ontdekten we tijdens de inleidende presentatie van retailspecialist Ruud Verschuur.

16 september 2009:
Retailspecialist Ruud Verschuur gaf een inleidende presentatie op het thema trade marketing. Hij focuste op de essentie van trade marketing en vond antwoord op vragen als hoe fabrikanten de retail formule kunnen versterken, hoe de door fabrikanten aangeboden concepten succesvol geïntegreerd kunnen worden binnen de bestaande retailformule, en hoe de fabrikant retail-implementatie aanbevelingen kan geven.

4 februari 2009: 
Retailspecialist Ruud Verschuur verzorgde de inleiding op het thema retail management. Hij zoomde in op de retail werkwijzen rondom strategie, trends, rendement, positionering en doelstellingen. Tevens werd er ingegaan op het onderscheid tussen retail- en fabrikantenmanagement.

26 november 2008: 
Erol Poyraz van Crossnotions gaf een presentatie over de ontwikkelingen en trends binnen de etnische markt. Onderwerpen die aan de orde kwamen zijn onder andere: trends in etnofood, consumentengedrag (1e en 2e generatie), invloed van uitheemse producten op de Nederlandse keuken en kansrijke etnische winkel- en schapformules. 

17 september 2008: 
Ruud Verschuur gaf deze dag een presentatie over het thema ruimtebeheersing. Hierbij werd onder andere ingegaan op het belang en de werkwijze van kwalitatief en kwantitatief spacemanagement binnen de gehele winkel én binnen de categorieën.

18 april 2008:
In de Ambassade van het Koninkrijk der Nederlanden in Berlijn kregen we een presentatie over de Duitse retail en kansen voor de Nederlandse levensmiddelenbranche.

6 februari 2008:
Ruud Verschuur ging in op een aantal relevante consumenten- en branche-ontwikkelingen binnen Fast Moving Consumer Goods en op elementen die doelmatige samenwerking binnen de distributieketen kunnen bevorderen.

Niets missen?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief. Je blijft dan op de hoogte van ons laatste nieuws per e-mail.

Wil je ons volgen?

Kijk dan ook eens op onze LinkedIn, Twitter en Facebook pagina’s.

Contact informatie

Hoofdvestiging
Zeddamseweg 11a
7075 EA Etten

Postadres
Postbus 324
7000 AH Etten

Tel. +31 (0)315 34 61 44
Fax. +31 (0)315 34 63 72
E-mail info@focusplaza.nl

K.v.K. nr. 09103110
BTW nr. NL 8073.75.408.B01
Bank NL49RABO 0116 3349 59

Vrienden van

StorteboomMix OnlineVan Poortvliet