English

Niets missen?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief. Je blijft dan op de hoogte van ons laatste nieuws per e-mail.
U bent hier:  »  Podcasts

Focusplaza Podcasts

Vegan podcast 12: Bronnen voor inspiratie en acceptatie: wereldkeukens, dieetwensen en toprestaurants 

Wat kunnen we leren van eerdere ontwikkelingen in voeding? Denk aan de biologische 'trend', maar ook de consumentenbehoefte aan meer spelt of glutenvrije producten. En welke inspiratie kunnen we halen uit andere keukens en van daaruit de acceptatie van plant based bevorderen?

Aan tafel iemand die jarenlang aan Nederland meest bekende receptenboek Allerhande heeft gewerkt en nu aan het roer staat bij plantbased start up Goodchef, Rutger Anema. En Lenna Omrani, bachelor in voeding en diëtiek en nu foodinspirator, contentcreator en plantbased recept ontwikkelaar. Luister je mee?

Benieuwd naar de 'verrassing' waar Goodchef Rutger naar verwijst? http://www.goodchef.nl/focusplaza.

Of luister op APPLE


Podcast: Zakelijk groeien, een vertrouwen en vriendschap: Dat is lid zijn van een netwerkgroep

Peter Paul Menken van Menken Orlando en Anniek Grosfeld van Young Perfect doen het boekje open over wat lid zijn van een 'netwerkgroep' hun heeft gebracht. En waarom ze ook in de toekomst verbonden willen blijven.


Doe-Het-Zelf podcast 15: Waardoor de klant jou blijft vinden in een toenemend omnichannel speelveld! 

Omnichannel spelers groeide harder dan ‘pure players’. Ook de bekende e-com platformen zien de kracht van de inzet van meerdere kanalen. Beaamt ook Michiel von Meyenfeldt van fonQ tijdens het gesprek. 

Want de gewoonte, het genot en het gemak van het online winkelen raakt wel genesteld in ons shopgedrag, maar het spectrum van klantbehoeftes in de customer journey is groter. Hoe blijf je als retailer zichtbaar in dit omni-channel speelveld en maak je verbinding met de klant door in te spelen op ‘transformatieve’ consumentenbehoeftes? Een vraag die centraal stond tijdens een digitale bijeenkomst met experts en professionals uit de retail. Met Michiel von Meyenfeldt, commercieel verantwoordelijk voor fonQ, Danny van den Burg, brenger van retail inzichten vanuit GfK, en Wijnand Jongen, nu nog ceo thuiswinkel.org maar òok onderwijskundige, ga ik dieper in op deze vragen. Luister je mee?

Of luister op APPLE


Vegan podcast 11: Ook alle 50plussers over naar een plantbased voedingspatroon? 

Vega(n) alleen voor de ‘groene meisjes’ of ook voor de babyboomers en generatie X? Hoe zit het met de voedingswaardes die je nodig hebt op een bepaalde leeftijd icm een plantbased voedingspatroon? Is dit een punt op de agenda tijdens het ontwikkelen/vermarkten van nieuw of bestaande producten? En is hier uberhaupt een generiek antwoord?

Met Marije Seves, expert in lekker, goed en duurzaam eten bij het Voedingscentrum en Noor Ijff, category manager bij Menken Orlando (winnaar industributie award in de categorie PL) ga ik kijken of we tot een antwoord of nieuwe inzichten kunnen komen. Luister je mee?

Of luister op APPLE


Doe-Het-Zelf podcast 14: Ecosystemen, co-creatie, marktplaatsen en winkelgebieden inzetten om de consument volledig te kunnen bedienen? Nee tenzij of ja mits?

Winkelgebieden inrichten op thema? Als merk of retailer altijd aanwezig zijn op marktplaatsen? Deze vragen en meer bespreek ik samen met Brian Tjemkes (programmadirecteur aan de Vrije universiteit Amsterdam) en Jos Voss (Sectorspecialist retail & groothandel bij de Rabobank) in opvolging van deel 1 van de podcast “Samenwerken, nee tenzij”. Hierin spraken we over diverse huidige samenwerkingsverbanden in de retail. Waarom deze (niet) succesvol waren? En of deze vaak functionele samenwerkingen gericht op efficiëntie, ook voldoende zijn om in te kunnen spelen op de behoeftes van de consument van nu?

Interessant? Dan is de podcast van 6 januari 2021 ook iets voor je.

Of luister op APPLE


Vegan podcast 10: Vleesvervangers geen einddoel, maar tussenstap naar whole foods(plantbased) 

Koken met onbewerkte en ongeraffineerde producten zonder enige vorm van bewerking of toevoeging. Dit zou gezonde voeding kunnen inhouden. Waarbij de transitie van vlees naar (meer) vleesvervangers dus louter een onderdeel is.  Maar om heel Nederland aan de vleesvervangers te krijgen blijkt uit de afgelopen jaren al niet zo eenvoudig. Hoe gaan we dan ooit, met zijn allen, de stap maken naar echte voeding zonder 'meuk'? Is de verdere ontwikkeling van voedingsvaardigheden bij de consument een rol voor de retail, foodservice, horeca of misschien zelfs wel de overheid?

Veel consumenten 'willen er wel iets mee' , maar weten niet zo goed hoe. Traienne Pasteuning-Watson van Trai Vegan en Veerle Vrindts oprichter van Proveg pakken deze spreekwoordelijke handschoen graag op. Luister je mee? 

Of luister op APPLE


Doe-Het-Zelf podcast 13: Schaalvoordeel behalen, innoveren en naamsbekendheid vergroten door samenwerking, fusie of overname? Nee tenzij of ja mits? 

Benieuwd hoe Brian Tjemkes (programmadirecteur aan de Vrije universiteit Amsterdam) en Jos Voss (Sectorspecialist retail & groothandel bij de rabobank) hierover denken en hoe zij kijken naar diverse samenwerkingsverbanden in de retail? Waarom deze (niet) succesvol waren? En of deze vaak functionele samenwerkingen gericht op efficiëntie, ook voldoende zijn om in te kunnen spelen op de behoeftes van de consument van nu? Welk samenwerkingsmodel of modellen zouden hierin een deel van de oplossing kunnen vormen? In dit eerste deel van de podcast "Samenwerken, nee tenzij" kijken we naar diverse samenwerkingsverbanden in zowel theorie als de praktijk. 
Interessant? Dan is deel 2 van deze podcast ook zeker iets voor je (beschikbaar vanaf 20 januari 2021).

Of luister op APPLE


Doe-Het-Zelf podcast 12: Wie verdient de huishoudpot in 2021 en waarom?! 

2021, hopelijk dan post-corona, gaan we weer naar buiten. Op zoek naar beleving, contacten en verbinding. Eigenlijk alles wat dit jaar niet kon of mocht. Maar waar gaan we die ‘dingen’ als consument vinden? Op de vraag: Welke retailer heeft de afgelopen tijd echt verbinding met je gemaakt? kwam geen overtuigend antwoord. Waarom dat zou kunnen zijn? Dat bespreek ik in deze aflevering met Jasmijn Prinssen, adjunct directeur van ontwerpbureau Jos de Vries, en zelfstandig ondernemer Dennis Lankreijer.

Of luister op APPLE


Vegan podcast 9: De ‘Kipster-special’: Een echt en goed verhaal over een duurzaam verdienmodel vanuit dito samenwerkingen

Hoe kunnen we de wereld op een eerlijke manier voeden, zonder mensen uit te sluiten, de natuur uit te putten en dieren onnodig te kwellen? Met die vraag houden ze zich bij Kipster bezig. Eigenaar & oprichter Ruud Zanders deelt zijn (levens)ervaring en inzichten over de totstandkoming van duurzame innovaties bij Kipster. Dierlijk en plantaardig onder 1 dak een paradox? Juist niet. Alvast een tip van Ruud: Sluit niemand uit en zoek naar oplossingen achter onmogelijkheden of schijnbare tegenstellingen.

Of luister op APPLE


Doe-Het-Zelf podcast 11: Ideas having s.x, is dat hoe werken in de toekomst gaat?! 

“When ideas have sex”, een quote van Matt Ridley. Is dat het idee achter werken in 2025? En wat is de rol van generatie z en de impact van digitale ontwikkelingen en verbindingen. Bestaat jouw baan over een paar jaar nog wel?  In gesprek met Generatie Z expert Jos Ahlers en Patrick de Lange, eigenaar van Sound en expert in the Future of Work, ga ik op zoek naar nieuwe inzichten. Want in een wereld van netwerken, platformisering en autonomisering worden soft skills en relationele verbindingen steeds belangrijker. Mentale innovatie loopt voor op kennis. Want zelfs de studenten van nu zien al dat de houdbaarheid van learnings het einde van de opleiding soms niet halen. Transactioneel gedreven business modellen staan onder druk door de versnelde digitalisering. Wat als retail echt virtual gaat, valt dan de retail kolom in elkaar? Dan misschien toch die gepokt en gemazelde bouwvakker als adviseur in de bouwmarkt, om echt verbinding te maken met de klant.

Of luister op APPLE


Vegan podcast 8: Vleesvervangers een vega(n) alternatief, maar niet persé ‘gezond’?! 

Zijn vleesvervangers ook altijd gezond? Wat zit er eigenlijk allemaal in en hoe zie je op de ingrediëntenlijst of toevoegingen gezond zijn of niet? Antwoord in het kort: NEE en NIET! Maar waarom dan niet, en waar komt dat door? Hoe komen we de transitiefase met vleesvervangers ‘gezond’ door? Ik ga op zoek naar antwoorden samen met voormalig radio-maker, journalist maar inmiddels al 12 jaar hoofdredacteur bij o.a. het vakblad voedingsindustrie; Judith Witte en Joeri Hollink; hoofd product development en vanaf dag 1 betrokken bij wellicht één van de belangrijkste ontwikkelaars van de vega kipstukjes: Ojah.

Of luister op APPLE


Vegan podcast 7: Vega(n) labels en keurmerken: ideologisch streven of toegevoegde waarde?! 

Voor de ‘ervaren’ vegetariërs en veganisten zijn keurmerken als het V-label bekend. Maar wat is de waarde van dergelijke labels voor de veel grotere groep flexitariërs? Mark van Noorloos (marketing manager Schouten foods) en Floris de Graad (directeur bij de vegetariërsbond) bespreken deze vraag  en meer om te achterhalen waar volgens hun de behoefte ligt bij de zowel de branche als de consument.

Of luister op APPLE


Doe-Het-Zelf podcast 10: Duurzaamheid als springplank voor je totale business, kan dat?! 

“Afval is een grondstof zonder identiteit ”. Een bekende quote van architect Thomas Rau. In de toekomst staat circulariteit aan het beginsel van ieder ontwerp. Tot die tijd ligt de nadruk op het hergebruiken van de grondstoffen & producten die al in omloop zijn. Want 93% van de jaarlijks ontgonnen grondstoffen wordt vernietigd, verband of begraven! Wist je dat onze regering stuurt op een volledige circulaire economie in 2050 en 50% circulariteit in 2030? Anno 2020 staat de teller op 24%. Samen met Bas Roelofs (Trainer bij Circo) & Jelmer van der Meulen (dagvoorzitter Focusplaza) blikt Nick den Breejen terug op een bijeenkomst omtrent dit thema met commerçanten uit de doe-het-zelfbranche. Luister hier de podcast:


Doe-Het-Zelf podcast 9: Hoe lang staat jouw merk nog op het boodschappenlijstje?

Merk gaat over context. Denken consumenten aan jou in een bepaalde context. Bison werkt samen met Mud Masters en Tina? Frank Heus, ondernemend directeur binnen Bolton Adhesives, vertelt over zijn hoe, wat en waarom? Samen met merkenbouwer Michiel Maandag proberen we te bepalen wat een merk sterk maakt, nu en in de toekomst. Enkel plaatjes in de folder in ieder geval niet. Luister hier de podcast:

Of luister op Spotify.


Doe-Het-Zelf podcast 8: Corona-proof vraagt om continuïteit en wendbaarheid: oplossing een gezamenlijke aanpak?

Wij presteren boven de markt, aldus grote retailers? Maar niet iedereen kan boven de markt presteren toch? Wat zeiden bestuurders uit de doe het zelf over het afgelopen half jaar en wat vinden de analisten? Samen met Marc Nelissen, bekend van o.a. het vakblad Mix & Mixonline en Dirk Mulder, sectorbanker & analist bij ING blik ik terug op de cijfers en de mogelijke game changers en accelerators  van deze periode. Staan leveranciers en retailers voor gezamenlijke uitdagingen als het gaat om continuïteit?

Of luister op Spotify.


Vegan podcast 6: Vegan is blijvend

Corona heeft gezorgd voor een lichting consumenten die voor het eerst kennis heeft gemaakt met vegan, plant based en vleesvervangers. Het vleesschap was in de corona-maanden niet altijd goed gevuld, waardoor de supermarktklant op zoek ging naar alternatieven. Los daarvan heeft de vermindering van consumptie van dierlijke eiwitten de wind enorm mee. In een voor dit jaar afsluitende podcast over de opkomende trend van vegan en plant based blikken oprichter en directeur Gerrit Grievink van Focusplaza en Floor Buitelaar van Bright Green Partners terug op deze jaargang. ‘De gedragsverandering van de consument is niet tijdelijk maar blijvend’, verwacht Floor Buitelaar. ‘En dat geldt niet alleen voor vegan. Men is op zoek naar gezondere en duurzame voeding in zijn algemeenheid.’ Gerrit Grievink constateert dat ook traditionele vleesgiganten als Stegeman de markt zelfs ontdekken en inzetten op vegan. En dat terwijl de wereldwijde vleesconsumptie óók blijft groeien.

Of luister op Spotify.


Doe-Het-Zelf podcast 7: De transitie naar verduurzaming en circulariteit maak je door te luisteren naar het knagende gevoel

Vanuit kringloopwinkel Het Goed in Nijmegen ga ik in gesprek met Jelmer van der Meulen (partner bij adviesbureau Synergie) en Elles Kempers (commercieel directeur bij Het Goed). Zij vertellen ons over hun persoonlijke en zakelijke ervaringen die hebben geleid tot een andere kijk op werk en business algemeen. Het is niet altijd makkelijk, maar het geeft zo veel voldoening en energie! aldus Jelmer & Elles. Benieuwd naar hun ervaringen, uitdagingen en tips? Luister snel, of volg ons kanaal zodat je later makkelijk terug kunt luisteren.

Of luister op Spotify.


Vegan podcast 5: Holy grail retail of toch een eigen online propositie?!

Hoe kies je nou de juiste propositie voor jouw merk of product en welk(e) kanaal of kanalen passen hier dan bij? Volgens de sprekers van vandaag is het trial en error Maar door in contact te (willen) blijven met je doelgroep maak je gaanderweg de juiste keuzes. Mark Kulsdom bekend op festivals met de Dutch Weed Burger, Danny Galiart een ware 'believer' in echt lekkere vegan gerechten en oprichter van Vegan Masters & uiteraard co-host Floor Buitelaar van Floreer consultancy doen het boekje open.

Of luister op Spotify.


Doe-Het-Zelf podcast 6: De winkel van toekomst ontwerp je met UX designers en legoblokjes

De 'verpinteresting' van de samenleving, samen met de beheersmatigheid in fysieke winkels zorgt voor eenheidsworsten, aldus Bart Fischer consultant bij 7BFT & Justus Slaakweg van ontwerpbureau Newarmstrong. Hoe creëer je winkelconcepten die je onderscheiden van de rest, dat is de vraag die centraal staat in het gesprek met deze experts op het gebied van formule management en winkelconcepten. 

Of luister op Spotify. en APPLE


Vegan podcast 4: Wie wint de race in de eiwittransitie, start- & scale-ups of multinationals? 

De snelheid waarmee productinnovatie plaatsvindt is ongelofelijk, maar zijn er voldoende mogelijkheden tot het opschroeven van productiecapaciteit bij start-ups? En wie o wie van de grote merken of retailers zal de klant als eerste aan zich weten te binden met de een goede categorie strategie?  We weten in ieder geval dat de transitie in volle gang is en alleen maar versneld. Samen Nico Wormgoor (Sr category manager Jumbo), Willem Blom (van Plantbase) en natuurlijk Floor Buitelaar (Floreer consultancy) bespreken we dit en meer tijdens deze 4e vegan food retail podcast. 

Of luister op Spotify.


Doe-Het-Zelf podcast 5: Mediamachine Intergamma & online start up Plantsome in gesprek over innovatie in hun bedrijf

Een grote marketingmachine en een startup, samen aan tafel. Bij beide een kijkje in de innovatiekeuken met tips voor elkaars "recepten". Wist je dat ook grote retailers soms last hebben van een calimero complex?

Vandaag in gesprek Axel Persoon, oprichter van het digitale kamerplanten walhalla Plantsome en Sebastiaan Vreekamp (Head of commerce bij Intergamma en kartrekker van de nieuwe service ‘Mijn huis verduurzamen’ bij Intergamma. 

Of luister op Spotify.


Doe-Het-Zelf podcast 4: Wie of wat staat innovatie in de weg binnen de doe het zelf

Hoe kijkt een start- en scale up specialist naar innovatie in de doe het zelf en hoe wordt hier vanuit de branche naar gekeken? Otto van Harmelen (Managing director bij core-up)  en Johan lemmers (Sales Director Retail bij Akzo nobel) gaan met elkaar in gesprek: hoe 'werkt' innovatie en wat houdt innovatie tegen?

Of luister op Spotify.


Vegan podcast 3: De massa bereiken met gezond & duurzaam, kan dat?!

Vegan en ook vegetarisch groeit door, daar zijn de deskundigen het wel over eens. Maar hoe kan vegan het beste onder de aandacht gebracht worden bij de consument in de supermarktschappen en hoe bereiken we de massa? Joep van Straalen van GreenPro International (tot juli 2020 Next Foods geheten), Floor Buitelaar (Floreer Consultancy) en Kyra van Elswijk (Spar University) nemen je mee in hun ervaringen en kijk op de toekomst. 

Of luister op Spotify.


Doe-Het-Zelf podcast 3: Online marketplaces profiteren van corona

Corona heeft tot bijzondere effecten geleid in de online aankopen binnen de dhz. Ouderen, die met name voorzichtig moeten zijn in contact met anderen, vormen een nieuwe doelgroep online. Sowieso is shopperprofiel de afgelopen maanden breder geworden. Veel kopers hebben zich voor het eerst gemeld via de online kanalen. Dat constateert Veronique Kessels, Key Accountmanager van Brabantia. Zij spreekt in een nieuwe podcast de verwachting uit dat er blijvend meer online gekocht gaat worden. ‘In het pre-corona tijdperk was de verdeling online - offline bij ons fifty - fity, maar we denken nu dat online er bovenuit komt. Het aantal zoekopdrachten voor Brabantia neemt toe en de verkopen uit onze eigen webshop ook.’ Ook Michael de Groot, Digital Commerce Manager Intergamma en Ed Sander, China specialist, zagen de online aankopen in corona-tijd toenemen.

Of luister op Spotify.


Vegan podcast 2: 

Het zijn echt niet alleen meer de ‘groene meisjes’ die kiezen voor vegetarisch en/of vegan constateren zowel Emonds, als Mathijs Huis in ’t Veld (veganketen Jack Bean) en Floor Buitelaar (Floreer Consultancy). Horeca en foodservice zijn early in het oppakken van trends. Hoe heeft de retail deze verandering opgepakt met betrekking tot Vega, Vegan en plant-based?

Of luister op Spotify.


Doe-Het-Zelf podcast 2: Thuiswerken: nieuw(e) woonwensen, doelgroep en klusgedrag?

Nieuwe woonwensen en behoeftes bij de consument, klussen wordt weer populair en werkgevers worden een indirecte doelgroep, aldus gastsprekers Martin Delsen (Sales Director Deli Home), Hans Hortensius (Directeur Kluswijs) en Yvonne van Mierlo (Directeur Blauwhoed Studio). In 30 minuten geven we je nieuwe inzichten en kansen voor nu!

Of luister op Spotify.


Vegan podcast 1: Van niche naar een volwassener markt?!

We bespreken het ontstaan en de weg van niche naar een volwassen vegan markt samen met Pieter Kuizenga (Commercieel Manager Maripaan groep), Floor Buitelaar (Floreerconsultancy) en Gert Jan Gombert (Division Director Vivera Food Group).
Thuis, op kantoor, of onderweg, je vindt ons via alle bekende podcast streaming platforms.

Of luister op Spotify.


Doe-Het-Zelf podcast 1: Juist nu: herijken of koersvast?

Luister naar Michiel Verdonk (CEO B&C), Frank van der Linden (Directeur Ambiance) en Adgild Hop (Partner Deloitte). Zij vertellen je meer over wat we nú binnen DHZ-retail moeten doen. Herijken of koersvast zijn? Wat kunnen we binnen food leren van de ervaringen in de bouwmarkten? Thuis, op kantoor, of onderweg, je vindt ons via alle bekende podcast streaming platforms.

Of luister op Spotify.

Niets missen?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief. Je blijft dan op de hoogte van ons laatste nieuws per e-mail.

Wil je ons volgen?

Kijk dan ook eens op onze LinkedIn, Twitter en Facebook pagina’s.

Contact informatie

Hoofdvestiging
Zeddamseweg 11a
7075 EA Etten

Tel. +31 (0)315 34 61 44
E-mail info@focusplaza.nl

K.v.K. nr. 09103110
BTW nr. NL 8073.75.408.B01
Bank NL49RABO 0116 3349 59

Vrienden van

StorteboomMix OnlineVan Poortvliet