22 feb 2021
min. leestijd

´Plantaardig gaat vele malen groter worden’

‘Plantaardig gaat vele malen groter worden omdat het steeds lekkerder is en bovendien betaalbaar. Een plant laten groeien, is minder duur dan een koe op laten groeien in een best discutabele keten. Ik geloof er heilig in dat dat de markt wordt. En wellicht wordt er op den duur zelfs helemaal geen vlees meer gegeten. De Veggie Challenge of de Week zonder Vlees zijn goede initiatieven die naam hebben gemaakt. Daarmee bereik je de massa.’ Dat beweert Rutger Anema van Goodchef. Hij baseert zijn verwachtingen op trends in binnen- en buitenland.

Rutger Anema van Goodchef, een bezorgservice van diepvriesmaaltijden die volledig plantaardig zijn, stelt dat eten in toenemende mate een belangrijke rol gaat spelen in de bewustwording van mensen. Er wordt veel meer over nagedacht dan pakweg twintig jaar geleden. ‘Ik word enthousiast als ik merk dat jongeren er zo mee bezig zijn. Ze kijken hoeveel eiwitten en hoeveel vitaminen ze binnen willen krijgen. Eten wordt steeds meer een belangrijke driver voor een goede gezondheid’, stelt Anema in een podcast, die onder leiding stond van Nick den Breejen van Focusplaza en waarbij ook Lenna Omrani, onderneemster in foodinspiratie en plant based recept-ontwikkeling aan tafel zat. Huidige generaties weten veel meer dan vroegere over ingrediënten. Er is wat aan het veranderen denken de twee. Je ziet dat mensen steeds minder koken; jongeren zo’n 3 of 4 dagen per week. Ze zoeken makkelijke oplossingen en laten lekkere maaltijden, vaker vers thuis bezorgen. Rutger Anema (43): ‘Ik heb veel gereisd en gekeken naar trends. Voorportaal van ontwikkelingen zijn toch wel de toprestaurants. Vlees was de ´hero´ op het menu, nu is dat steeds vaker groente. Sinds twee weken heeft een Frans restaurant, volledig plant based, een Michelin Ster. Dat is een teken aan de wand. Plant based lijkt de norm te worden. Je wordt soms zelfs al gek aangekeken als je voor de vleesoptie kiest.’

Doorslaan
Lenna Omrani (23) ziet evenwel dat sommige jongeren ook wat doorslaan in hun gezondheidsdenken. ‘Dat is de andere kant. Dat heb ik zelf ook een hele tijd gehad. Obsessief kijken hoeveel eiwitten of calorieën er in bepaalde voeding zit’, aldus Omrani die dan ook pleit voor een wat luchtigere manier om hiermee om te gaan. ‘Het is een mix van iets positiefs en iets negatiefs. Mijn recepten op social media slaan wel aan. Een mooie reactie van iemand was dat die de hele familie aan het vegan-recept had gekregen.’ Omrani is erg actief op Instagram en bestudeert telkens hoe ze recepten vegan kan maken. ‘Ook heb ik me in de zogeheten blue zones verdiept. Hoe leven deze mensen en hoe kan het dat ze zo oud worden? Ze zijn niet per se vegan. Wat ik daar vooral zie is dat ze alles met mate consumeren en vooral lokaal eten. Veelal plantaardig en uit de eigen buurt. Dus niet per se met bijvoorbeeld een avocado, die weliswaar gezond is, maar zeker niet duurzaam.’ De jonge foodtrendwatcher constateert ook dat consumenten niet snel afstappen van wat ze gewend zijn. ‘Daarom maak ik veel traditionele gerechten, bijvoorbeeld een pasta bolognese, vegan. Het moet namelijk wel lijken op wat ze al aten. Veganizen dus.’

Flexitariër
Diezelfde ervaring heeft ook Rutger Anema. ,,Met Goodchef maak ik gerechten plantaardig. Niet met vleesvervangers, maar echt met lekker eten. Alles is bij ons vegan, maar we willen er toch vooral voor de flexitariër zijn. Wanneer je een druk leven hebt is het best lastig om opeens volledig vegan te koken. Wij ontwikkelen en produceren vers bereide gerechten, ook frozen. Dus zijn ze op ieder moment beschikbaar. Een vervolgstap is dan voor consumenten om het zelf te maken’, zegt Anema die hardcore vleeseters in zijn vriendenkring heeft.  ‘Ik nodig ze dan uit voor het eten, vertel vooraf niets, maar achteraf hebben ze niets gemist. Dat vind ik een bemoedigende stap voorwaarts. Plant based moet je vooral op een positieve manier neerzetten. Binnen twintig of dertig jaar is vlees alleen nog voor bijzondere gelegenheden denk ik.’


Rutger Anema heeft tot slot nog een cadeautje voor de luisteraars op goodchef.nl/focusplaza om plantaardig en lekker eten eens op een laagdrempelige manier te proberen.


Wil je de podcast beluisteren?


Meer weten over de vegan trend en aangesloten blijven bij alle ontwikkelingen?

Dan is de Masters in Future Food misschien wel wat voor jou. Speciaal voor beslissers en beïnvloeders binnen de food- en foodservice sector. Ben je formulemanager, product manager, marketeer, category manager of bijvoorbeeld commercieel verantwoordelijk voor de implementatie van nieuwe trends? Dan is Masters in Future Food een onmisbare inspiratiebron om succesvol en onderscheidend in te spelen op deze nieuwe en veelbelovende categorie!

Blijf beter op de hoogte, voel je geïnspireerd en gemotiveerd om het vegan thema concreet aan te pakken binnen jouw organisatie. Het doel is om bewustwording te creëren rondom de kansen die het thema biedt!

https://mastersinfuturefood.nl/

Meer berichten