28 jul 2020
min. leestijd

Innovatie binnen dhz laat te wensen over

Een pleidooi voor 3D-printing, robot en crowdsourcing. Innovatie binnen dhz laat te wensen over. Er gebeurt wel wat, maar veel te weinig vindt Otto van Harmelen, Managing Director Core-up. ‘Het veranderen van een lay-out of aanpassen van het assortiment, is niet genoeg. Denk eens aan crowd sourcing, een manier waarop in co-creatie producten ontwikkeld worden’, suggereert hij in een door Focusplaza gearrangeerd podcastgesprek.

Het gaat best traag als het om échte innovatie binnen dhz gaat. Daarover zijn Otto van Harmelen en Johan Lemmers, Sales Director Decorative Coatings, van Akzo Nobel, het wel eens. Maar het is zeker niet zo dat er niets gebeurt, wil Lemmers vermeld hebben tijdens het gesprek, dat geleid werd door Nick den Breejen van Focusplaza. ‘Zeker als je het vergelijkt met tien jaar geleden is er best het nodige op dit gebied te melden.’ Hij geeft als voorbeeld de komst van de bestelzuil bij Karwei, die zorgt  voor een extra verkooppunt in de winkel zonder inzet van personeel. ‘En het zorgt voor een langere longtail.’ Producten waar maar weinig van op regelmatige basis van verkocht wordt in de winkel zijn longtail. Hiervan is een flink aanbod nodig om een goede omzet te garanderen. Het voordeel van zo’n bestelzuil is dat niet per se alles op voorraad hoeft te zijn, zolang je maar kunt leveren.

Crowdsourcing
Otto van Harmelen denkt dat grotere stappen nodig zijn om bij te blijven in een snel veranderende samenleving en nieuw consumentengedrag. ‘Crowdsourcing kan heel goed bijdragen’, stelt hij. ‘Het is toch mooi om iedere maand een product te lanceren met een verhaal. Iets wat vanuit de wens van de consument is ontwikkeld.’ Crowdsourcing is het online benutten van de kennis en creativiteit van een grote groep mensen. ‘Klanten, leveranciers en gebruikers die gezamenlijk optrekken.’

3D-printing
Ook met 3D-printing is volgens Van Harmelen meer te doen in de dhz-branche. Ik heb met een start-up samengewerkt, die allerlei ingewikkelde moertjes en boutjes via 3D-printing kon ontwikkelen en produceren. Dat zie ik nog te weinig terug.’ Verder stelt de start-up adviseur dat jongeren met name inkopen op gemak, service , maar ook environment. ‘Vergelijk het met vlees met drie sterren in de supermarkt. Wanneer het goed zit op milieugebied, kun je ook over innovatie spreken.’ Toch is niet iedere innovatie die de supermarkt haalt een op een toepasbaar op dhz. ‘Zelf-scan-kassa’s is bijvoorbeeld niet relevant’, vindt Lemmers. ‘Het gaat in onze branche om contactmomenten.’

Robot
Otto van Harmelen vindt dat het inzetten van een robot wél heel goed past binnen de dhz-branche. ‘Een die mij als consument bijvoorbeeld uit kan leggen welk type slijptol ik nodig heb. Daarmee wordt bespaard op personeel. Bovendien is het aantrekkelijk voor de jeugd, een kind van 8 of 9 wordt enthousiast.’ Van Harmelen is de mening toegedaan dat directies vaak belangrijke innovaties weerhouden. En toch ziet hij ook wel kansen. ‘Als data, start ups, organisatie en klant in een samenspel bij elkaar komen, kan ook dhz innoveren.’  Grote retailers kunnen volgens de podcastdeelnemers vanuit service en gemak hun bedrijf sowieso naar een hoger niveau tillen. ‘Disruptie en productinnovatie lijken meer weggelegd voor start ups en leveranciers’, concludeert gespreksleider Nick den Breejen. ‘Wanneer je daar als retailer toch mee aan de slag gaat, zorg er dan voor dat top down de faciliteiten er zijn. En zorg dat je bottom-up de juiste mensen inzet om het te creëren.’

Wil je de podcast beluisteren? 

Meer berichten