Christmas is all around
‘Holidays are coming’: de kerst commercial
Terwijl we ons in Nederland verslikken in de pepernoten en wachten tot Sint de boot weer terug naar Spanje pakt, wordt er in de landen om ons heen al volop verdiend aan kerstmis. En daarmee wordt geen middel geschuwd. Het begint zo langzamerhand zelfs een traditie te worden waar reikhalzend naar wordt uitgekeken: de kerst commercial. Een beetje A-merk of retailer zet zijn marketing budget er graag voor in.
‘Holidays are coming’
Het begon natuurlijk allemaal in de jaren negentig, toen de felverlichte Coca Cola-trucks, komend vanachter besneeuwde heuvels, het feestseizoen inluidden terwijl er zachtjes ‘holidays are coming’ klonk. Die commercial staat in ons geheugen gegrift. Inmiddels wordt er in het Verenigd Koninkrijk zelfs gestreden om de beste kerstreclame en lijkt supermarktketen Sainsbury’s dit jaar met de eer aan de haal te gaan, met een eervolle vermelding voor warenhuis John Lewis. Die laatste verstaat het kunstje overigens wel, want Man on the Moon gaat namelijk, net als voorgaande jaren, nauwelijks over kopen maar over het kerstgevoel. Dit jaar is de boodschap, dat kerst de tijd is om aan eenzame ouderen te denken. De uitsmijter: “Laat deze Kerst iemand zien dat je van hem houdt.”
Harry Piekema
Die vergeten bejaarde heeft de Duitse supermarktformule Edeka ook tot hoofdrolspeler gebombardeerd. Het filmpje over de eenzame opa die een morbide plan heeft om zijn familie met kerst bij elkaar te brengen, gaat inmiddels viraal en roept verschillende emoties op. Maar hoe doen we dat dan in Nederland? Vooropgesteld, onze kersttraditie is bij lange na niet te vergelijken met andere kerstvierende naties, waar de kerstballen in augustus al in de schappen liggen. Toch liet Albert Heijn al heel wat jaren supermarktmanager Harry Piekema schitteren in de kerstreclame en gooiden ze het vorig jaar met een aandoenlijk voorbeeld van storytelling over een geheel andere boeg. JUMBO pakte in 2014 uit met een veelbesproken drie minuten durend filmpje waarin tout bekend Nederland ‘Samen vieren we Kerst’ zong. Wat zullen ze dit jaar voor ons in petto hebben? Na Sinterklaas zullen we het weten. Wij zitten er in ieder geval klaar voor.
Nog meer ultiem kerstgevoel zien? Bekijk dan vooral eens onderstaande filmpjes van Edeka, John Lewis, Apple, Harvey Nichols, Ikea Spanje, Waitrose, Albert Heijn, JUMBO en CocaCola.
Harvey Nichols 2015, Edeka 2014, John Lewis 2014:
Apple, IKEA Spanje, Waitrose:
Albert Heijn, JUMBO, CocaCola: