26 aug 2020
min. leestijd

Beleving wordt nóg belangrijker door corona

Retailers moeten begrijpen wat de klant wil. Dat is de uitdaging van deze tijd. En de veranderingen gaan snel. De millennials zijn aan het werk en de opkomende generatie Z kijkt al weer heel anders naar de wereld betoogt Justus Slaakweg van ontwerpbureau Newarmstrong, dat onder meer Starbuck winkels heeft ontworpen. Hij constateert dat de doelgroep snellere reacties van de retail verwacht stelt hij in een door Focusplaza gearrangeerd podcastgesprek.

Centraal tijdens de uitzending stond de winkel van de toekomst. En ook hier zijn de inzichten door het corona-virus versneld veranderd. Want we hebben duidelijk te maken met een nieuwe doelgroep kopers die als gevolg van COVID-19 de online markt betreedt.  Behalve Justus Slaakweg van Newarmstrong nam ook Bart Fischer, consultant bij 7BFT, deel aan het gesprek, dat geleid werd door Nick den Breejen van Focusplaza. Hoe creëer je winkelconcepten die je onderscheiden van de rest. Twee experts op het gebied van formule management en winkelconcepten deelden hun visie.

Bart Fischer constateert, terugkijkend op de afgelopen 15 jaar, dat de aandacht voor convenience, gezondheid en e-commerce als belangrijke ‘driver’ het winkelen voorgoed hebben veranderd. ‘Omdat veel producten online worden gekocht, is het zaak dat de fysieke winkels ruim aandacht schenken aan beleving’, vindt hij. En door corona is dat belang alleen maar toegenomen. Daarbij schuilt er wel een gevaar in de zogeheten ‘verpinteresting’ van de samenleving zoals hij het noemt. ‘Dat houdt in dat ketens allemaal hetzelfde doen omdat bepaalde plaatjes zo populair zijn. Als vervolgens iedereen hetzelfde doet, wordt dat ook al snel weer mainstream en eenheidsworst,’ vindt hij.

Klantreis
Fischer denkt vanuit ‘user experience’ – perspectief. ‘De klantreis begint thuis al’, zegt hij. ‘Houd daar dus rekening mee. Maar ook op andere wijze verandert het winkelen. Ik was onlangs in Frankrijk en zag daar keurige dametjes macarons uitzoeken en vlees keuren in diverse specialiteitenshops en vervolgens lieten ze deze producten thuis bezorgen. Deze categorie shoppers wil gewoon niet met een boodschappentas op pad. De winkels dienen daarmee als een soort belevingservaring.’ Dit soort trends moeten goed opgepakt worden vindt ook Justus Slaakweg. ‘De doelgroep verwacht snellere reacties op trends in de samenleving. Velen gaan zich eerst online oriënteren en dan pas winkelen. Goede retailers zagen dat de afgelopen maanden en speelden in op corona. Ze constateerden bijvoorbeeld ook dat mensen thuis aan het werk gingen en thuis aan het sporten sloegen. Op social media boden ze daarbij een passend aanbod artikelen, bijvoorbeeld de thuisattributen voor sporten’, aldus Slaakweg die ook pleit voor aandacht in regionale verschillen.

The Mall of the Netherlands
Dat regionale onderscheid is wat minder nodig voor een concept als The Mall of the Netherlands oppert gespreksleider Nick den Breejen. Dat denken ook Fischer en Slaakweg. ‘Je gaat er heen voor een dagje uit en niet voor twee nieuwe overhemden’, vindt Slaakweg. ‘Het is een vorm van dagbesteding en dan gaat het om eten (van ontbijt tot en met lunch), entertainment en shoppen. De consument komt er niet voor de nieuwste cirkelzaag.’ Daar is Bart Fischer het niet helemaal mee eens. ‘Er liggen wel degelijk kansen om de coolste cirkelzaag onder de aandacht te brengen en dan juist in de vorm van beleving’, aldus Fischer. ‘Laat vader en zoon zelf iets zagen, het hoeft dan niet gelijk te gaan om de verkoop, maar bied ze entertainment en dan komen ze tegelijkertijd in aanraking met de allernieuwste cirkelzaag.’ Ook is Fischer voorstander van de modulaire winkel; een shop met modules die als ware lego-blokjes kunnen oppoppen en ook weer verdwijnen. Denk aan de bakkerij-hoek in een supermarkt of de sushi-corner bij de grote retailers. Bart Fischer denkt dat de rol van winkels echt verandert. Hij noemt als privér-voorbeeld de attributen die bij het surfen horen. ‘Ik wil er best een uur voor rijden om te ervaren hoe iets nieuws op dit gebied werkt. Ik zie dat ook een merk als Hornbach grote en mooie stappen maakt als het gaat om uitproberen in de winkel. Dat is echt de toekomst.’ Beide heren zijn het erwel over eens dat het corona-effect wel eens blijvend zou kunnen zijn. Justus Slaakweg: ‘Fysieke bezoeken blijven toch een risico. De afgelopen maanden waren natuurlijk een schoolvoorbeeld van wat we vroeger op school over economie hebben geleerd. De vraag naar shoppen in fysieke winkels viel weg en tegelijkertijd ontstond ergens anders de vraag en  groeide e-commerce.’ Die transformatie lijkt blijvend.

Wil je de podcast beluisteren? 


Samen zicht op een wereld van mogelijkheden
Sluit je aan bij een van onze twee focusgroepen gericht op DIY. Uit echte verbinding ontstaan inzichten en mogelijkheden om verder te ontwikkelen en te groeien. Die groepen gaan een aantal keer per jaar samen op pad. Met de nadruk op SAMEN. Want samen zie je meer dan alleen en juist daardoor kun je creativiteit delen en vermenigvuldigen. Focusplaza helpt je de opgedane kennis te interpreteren en door te vertalen naar toegevoegde waarde. De inspiratie, inzichten en handvatten die je krijgt aangereikt zijn direct toepasbaar binnen je eigen vakgebied. Een win-win situatie op basis van wederkerigheid.

Lees hier alles over onze focusgroepen…

Meer berichten