Masters In Future Food | 22 t/m 24 juni 2022
Berlijn

Naast een turbulente en daardoor fascinerende geschiedenis heeft het Berlijn van vandaag ook veel te bieden op het gebied van cultuur, uitgaan én retail. Het is dan ook niet voor niets dat de Duitse hoofdstad zo populair is als stedentripbestemming. De jarenlange tweedeling van de stad, letterlijk en figuurlijk, is een uniek stuk historie waar jong en oud nog steeds gefascineerd door raken.

Zie je iets van de unieke historie terug in de retail? En zie je iets van het typische Duitse karakter terug? Heeft de Duitse consument behoefte aan gemak en lokale producten? Is lokale betrokkenheid van belang? En hoe belangrijk is future food? Zijn er verschillen in assortiment met de Nederlandse retail als je kijkt naar vers, vegetarisch en vegan?

Op 22, 23 en 24 juni dompel jij je volledig onder in het Duitse retail landschap. Onder begeleiding van retail en vegan expert Floor Buitelaar, dagvoorzitter Fons Blomhert en aan de hand van programma vol bezoeken en presentaties gaan we op zoek naar antwoorden op bovenstaande vragen.

Op het programma:

Een bezoek aan Edeka Center Brehm Zehlendorf van eigenaresse Stefanie Brehm. Een supermarkt ingericht als een versmarkt met een vintage industriële sfeer. Samen met het personeel richten ze zich op een uitgebreid assortiment vers, een slimme mix van klassiek en trendy eten, een aangename winkelsfeer en een hoge kwaliteit in service. Voor deze 2-jaar oude winkel van 3.600 vierkante meter centraal gelegen in Zehlendorf is de lokale omgeving erg belangrijk. Het merendeel van de leveranciers komt uit Berlijn, zoals de eieren van het eigen Brehm-merk “Food Lovers” en gin van Berlin Distillery. Naast het café en de bakkerij in de winkel is de “Food-Meile” vóór de winkel ook een hoogtepunt. Een mijl lang foodspecialiteiten, van sushi tot hotdogs. Waar vind je een dry-age box van 1,5 meter breed? En waar wordt koffie gebrand in een brandstation in de winkel? Bij Stefanie Brehm in Clayallee.

Bij Penny Grüner Weg gaan ze voor groen. Het is de eerste de eerste duurzaamheidsbelevingswinkel van de discount supermarktketen. Aan de hand van 20 focuspunten leveren ze in deze vestiging een bijdrage aan klimaatbescherming en duurzaamheid. Wat in het oog springt is het “eerlijke” prijsbeleid. Bij geselecteerde producten staan de reële kosten inclusief allerlei ecologische factoren die invloed hebben op de prijs. In de winkel vind je ook antwoorden op vragen zoals: Welke producten liggen er nog in het schap als er geen bijen en andere bestuivende insecten meer zijn? Of hoe sorteer ik mijn koelkast op de juiste manier zodat etenswaren langer vers blijven? De klant kan ook een virtuele duik maken in de onderwaterwereld en op die manier meer leren over duurzaam vissen en het traceren van producten. In de winkel proberen ze het assortiment ook te verduurzamen. Onder andere met milieuvriendelijke verpakkingen en hun eigen klimaat neutrale merk Food For Future. Duurzaamheid op een “Grüner Weg”. We worden ontvangen door Andreas Heimhöfer, HR expert regio Oost.

En verder:

Duitsers hechten steeds meer belang aan verse, gezonde voeding. Bij voorkeur uit de regio. De REWE speelt daar in Berlijn Mitte op in met hun vestiging in de historische en gerenoveerde markthal. Boodschappen doen in een heel bijzondere authentieke sfeer. Onder de hoge sierplafonds en tussen de unieke zuilen vinden de klanten een kleurrijk en zeer uitgebreide assortiment van streekproducten tot exotisch fruit. Zo’n 520 verschillende soorten. In 2020 wonnen ze zelfs de “Vers-Oscar” van de branche, de Deutschen Frucht Preis. REWE steekt met deze winkel de oude sferen van de markthallen in een modern jasje.

‘Dus helemaal geen vlees? Dat zou ik niet kunnen!’ Maar daar denkt Veganz anders over. Met hun assortiment vegan producten motiveren zij mensen om een ​​plantaardige levensstijl aan te nemen. En om verantwoordelijker om te gaan met onze omgeving en op die manier samen een duurzame toekomst creëren voor alle levende wezens op de planeet.​​ Je kunt nog steeds genieten van je geliefde burgers, steaks en gegrilde spiesjes. Volledig vleesvrij op basis van soja en seitan. Hoe? Dat horen we op het Veganz HQ en dat gaan we zien in de Veganz Supermarkt waar we worden opgewacht door CMO Moritz Möller.

Heerlijk eten met een zuiver geweten bij Secret Garden. Volledig vegan sushi gemaakt met aandacht en respect voor de natuur. In het restaurant waan je je in het oude centrum van Kyoto in Japan. En dat allemaal gewoon midden in Berlijn. Of je dat ook proeft? Daar gaan we zelf achter komen.

Ook op het programma:

FrischeParadies is de Berlijnse culinaire hotspot in de wereld van hoogwaardig eten. Voor foodies én professionals. Een wereldreis langs de continenten onder één dak. Wagyu uit Japan, ananas uit Panama, kreeften uit de Zuid-Atlantische Oceaan, gevogelte uit Zuid-Frankrijk, wijnen en gedistilleerde dranken uit Duitsland, Italië, Spanje en de rest van de wereld. In 1 van de 12 Frischeparadiesen gaan we ons werkelijk vergapen aan het uitgebreide vers-assortiment van internationale delicatessen. We ontmoeten hier Mehmet Yasar, Director International Trade. Hij laat ons het versparadijs deelt zijn visie op vers en retail tijdens ons bezoek.

Berlijn staat bekend als een stad voor fietsers. Met een uitgebreid netwerk van fietspaden en routes de ideale manier om de Duitse wereldstad te verkennen. En wij als echte Nederlanders laten natuurlijk een kans om het ijzeren ros te beklimmen niet liggen.

We gaan dineren bij Hauptstadrestaurant, Brasserie & Bar Gendarmerie. Direct gelegen aan de historische Gendarmenmarkt. In dit restaurant ervaren we de liefdesverklaring aan de Franse brasseriekeuken. Een menu samengesteld uit, lokale, natuurlijke, verse ingrediënten en tomeloze creativiteit. Bon appétit, of moeten we Guten Apetit zeggen?

En last maar zeker niet least:

De passie voor eten delen. Dat is het doel van de recentelijk geopende EDEKA Schaaf. Met een breed assortiment, het grote aanbod aan regionale en biologische producten en een groeiend aanbod van vegetarische en veganistische producten. Het is de tweede Edeka winkel in Berlijn en deze nieuwbouw maakt indruk door de duurzame bouw, moderne technologie en een regionaal design. Op de verkoopoppervlakte van ruim 750 vierkante meter vinden klanten ruim 12.000 artikelen. Van GUT&GÜNSTIG-producten tot merkartikelen en nationale en internationale specialiteiten. Edeka Schaaf hecht veel waarde aan regionaliteit en werkt samen met zo’n 15 leveranciers uit de regio naast het standaard assortiment streekproducten Edeka Heimatliebe. Deze regionale verbinding wordt nog eens onderstreept door typische elementen uit Berlin-Mitte terug te laten komen in de winkel.

Retailformule Kaufland heeft in 2017 zijn 30e vestiging geopend in een markthal in Berlijn. De verbouwing van de voormalige markthal Berlin-Carré is herhaaldelijk uitgesteld. Door de opening hebben de locals weer een supermarkt. Het filiaal, met klimaatvriendelijke verwarmingstechniek, aan de Karl-Liebknecht-Strasse is 4.000 vierkante meter groot en strekt zich uit over twee etages. De focus ligt op de versafdelingen met een sushibar, zelfbedieningsbalie en een groot to-go assortiment.

Kaufhaus des Westens: daar staat KaDeWe voor. Het warenhuis bestaat al sinds 1907 en is niet alleen het grootste warenhuis van de stad, maar ook het op één-na-grootste van heel Europa. Binnen vind je een grote delicatessenafdeling met allerlei lekkers van over de hele wereld. Er zijn verschillende restaurants en bars te vinden. Je vind er vers en ter plekke klaargemaakte gerechten uit de Duitse, Italiaanse, Franse, Spaanse, Thaise en Japanse keuken. Een waar foodspektakel! De keuze is reuze en voor ieder wat wils.

Na al het retailspektakel in Berlijn gaan we als afsluiter van de trip lunchen met elkaar. Tijdens de lunch delen we alle opgedane inspiratiekennis en indrukken met elkaar en stappen we uiteindelijk vol nieuwe inzichten in het vliegtuig naar Amsterdam.

Praktische informatie

Wanneer
Woensdag 22 t/m vrijdag 24 juni

Woensdag 22 juni
Verzamelen op Schiphol om uiterlijk 11.15 uur
Vlucht: 4564 naar Berlijn Brandenburg om 13.55 uur

Locatie
Schiphol Amsterdam
Klik hier voor een routebeschrijving

Overnachting in Berlijn
Motel One Berlin-Upper West
Kantstraße 163-165
D-10623 Berlijn

Vrijdag 24 juni
Vlucht: 4565 naar Amsterdam Schiphol om 16.05 uur
Aankomst Schiphol omstreeks 17.35 uur

Retailexpert
Floor Buitelaar

Dagvoorzitter
Fons Blomhert

Begeleiding vanuit Focusplaza
Ilse Weekhout

 

Vragen?

Neem contact op met Ilse!

Ilse
Projectmanager Focusgroepen