JOVJ | 12 mei 2022
Studietour

Een markt in beweging in een wereld die onvoorspelbaar is. Aan de ene kant zorgt dat voor vragen en uitdagingen en aan de andere kant ook voor kansen en nieuwe perspectieven. Aan de hand van diverse winkelbezoeken zien en ervaren we tijdens deze dag hoe je, door op een andere manier te denken en met een frisse blik te kijken, uitdagingen om kan zetten in kansen.

Learning by seeing and doing bij:

Winkelcentrum Sterrenburg gaat zich de komende tijd ontwikkelen van een klassiek winkelcentrum tot een “Full Service Center”. Concreet betekent dit het het centrum wordt uitgebreid met andere retailbranches zoals F&B, gezondheid en verzorging. Waar zitten de kansen en uitdagingen voor retailers? We bezoeken de nieuwe Jumbo Foodmarkt Sterrenburg van Jan- Willen en Jeroen Lemkes. Met een verdubbeling van het oppervlak is het na de opening op 23 februari de grootste supermarkt van de regio met ruim 4.000 m² oppervlakte. Wat betekent het voor een ondernemer om een Foodmarkt te runnen? En hoe kun je het verschil maken als ondernemer binnen dit full-service concept? Deze en andere vragen komen aan de orde tijdens het bezoek.

Pel ‘t Lam laat ons zijn PLUS Dubbeldam vestiging zien. Met zijn winkel creëert hij een ontmoetingsplek met een duidelijk focus op sociale betrokkenheid. Ze onderscheiden zich met de vier merkwaarden “aandacht”, “kwaliteit”, “lokaal” en “verantwoord”. Dat zie je onder andere terug in het scholen van personeel, het uitgebreide lokale assortiment en de winkel zelf. Bij Dubbeldam staan ze midden in de maatschappij en zijn ze lokaal erg betrokken.

Ook op het programma:

We gaan naar het grootste winkelcentrum van Nederland, de Mall of the Netherlands. We bezoeken onder andere de Fresh!: goed voor 2.400 vierkante meter food en een keur aan specialisten bundelen hier hun krachten. Vooraf genieten we eerst van een Lunch bij de Jumbo Foodmarkt van Edward en Esmee Koornneef. Esmee zal ons meenemen door haar Foodmarkt en dieper in gaan op het assortiment, de lokale invulling en de wijze waarop ze richting geven aan de dagelijkse operatie.

Albert Heijn Hilligersberg in Rotterdam is flink verbouwd. De winkel is gegroeid naar zo’n 3.500 vierkante meter en heeft een zeer uitgebreid assortiment verse producten. Ook vind je er diverse nieuwe foodconcepten op de plank. AH lanceert hier een nieuw concept waarmee klanten een groot deel van hun dagelijkse boodschappen duurzamer kunnen doen : AH Verpakkingsvrij. Het verpakkingsvrije assortiment bestaat uit 70 producten. Van ontbijtgranen en broodbeleg tot ingrediënten voor het avondeten, zoals pasta en rijst. Zo’n 80% van dit assortiment is ook biologisch. Het mooie van dit concept is dat klanten producten in een eigen herbruikbare verpakking kunnen meenemen. En dat keer op keer. Klanten kunnen ook precies de hoeveelheid pakken zien die ze nodig hebben. Zo zorgt de winkel samen met de klant voor minder afval en minder verspilling. We worden ontvangen door supermarktmanager Sandra Kommene, die ons meeneemt in de visie van Albert Heijn.

Kortom een dag vol met perspectieven en visies.  We vatten deze dag samen door ervaringen te delen en de opgedane kennis om te zetten in nieuwe inzichten.

Praktische informatie

Datum
Donderdag 12 mei

Locatie

Hotel Van Der Valk Rotterdam -Ridderkerk
Krommeweg 1
2988 CB  Ridderkerk
Klik hier voor routebeschrijving

Planning

Verzamelen met koffie om 08.30 uur
Vertrek bus om 09.00 uur
Einde programma ongeveer om 17.00 uur

Begeleiding vanuit Focusplaza

Lynn Mulder: mobiel 06-14 34 43 59
Erik Mafait: mobiel 06-51 40 69 29

Vragen?

Neem contact op met Lynn!

Lynn
Projectmanager Focusgroepen