English

Niets missen?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief. Je blijft dan op de hoogte van ons laatste nieuws per e-mail.
U bent hier:  »   »  Terugblik 2016

'Dansen met je klanten'

22 november jl. vond alweer voor de 17e keer de jaarlijkse Focusplaza Relatiedag -mede mogelijk gemaakt door ING- plaats, een inspirerende samenkomst van vakgenoten, leden en relaties van Focusplaza. De grootste gemene deler van deze editie - die werd gehouden in het schitterende Amsterdamse Poortgebouw van ING in onze hoofdstad - was die van de losse heupen. Dansen, eerst dansen, dan denken. Dans met iedereen die je lief is en vooral met je klanten.

Focusplaza Relatiedag 2016   Netwerken met vakgenoten   John Dekker opende de dag   Een volle zaal voor vier topsprekers

Bejaard maar niet berooid
Traditiegetrouw opent Focusplaza-directeur Gerrit Grievink normaliter met het hem zo typerende enthousiasme de bijeenkomst, maar hij schitterde wegens ziekte helaas door afwezigheid. Gelukkig vonden we in de hoedanigheid van retailspecialist John Dekker een waardig vervanger die de deelnemers met humor en passie door de dag navigeerde. Zo gaf hij in de ochtend het woord aan Dirk Mulder, kennismanager van ING met de kennisgebieden Retail, Food, Groothandel Consumenten Producten en Mode in zijn portfolio. Vers van de pers was zijn rapport over de vergrijzing van onze maatschappij en dan vooral de kansen die dat voor retailers en fabrikanten biedt. Een onderbelichte doelgroep waar juist zo veel te halen valt en dat gebeurt nog veel te weinig. Want de huidige ouderen zijn misschien bejaard maar zeker niet berooid. Het aantal 65-plussers in Nederland groeit en zij besteden per persoon ook nog eens meer in de supermarkt dan voorheen. Dat het een lastige doelgroep is, daar was iedereen het wel over eens. De kansen voor het ontwikkelen van producten en diensten liggen met name in het ontzorgen, verbinden, vergemakkelijken en leuker maken daarvan. Download hier de studies: Vergrijzing als kans en Supermarkten en senioren.

Dirk Mulder over vergrijzing     Anton Loeffen nam ons mee in een wervelwind van toekomstvisioenen  Tijd voor de lunch

Robotslaaf of Übermensch
De wereld van de toekomst, dat is er één waar we stiekem allemaal een beetje bang voor zijn, een beetje Steven Spielberg’s Artificial Intelligence, of Wachowski’s Matrix. Anton Loeffen, CEO, visionair en oprichter van Eshgro (specialist in cloud oplossingen) weet er alles van. Hij nam ons mee in een wervelwind van toekomstvisioenen, die eigenlijk geen visioenen bleken te zijn, maar een keiharde waarheid, slechts een zucht in tijd van ons vandaan. En daar word je als mens wel even stil van. Loeffen liet zijn toehoorders zien dat volgens de wetten van de exponentiële groei de Übermensch geen hersenspinsel is. Dat in feite onze eigen hersenen, ons eigen brein in de toekomst geback-upt kan worden. “Iemand komt straks op een punt dat ie de rest voor is. En dat vinden we eng”, voorspelde Loeffen. Er is natuurlijk ook geen wetgeving voor dergelijke ontwikkelingen. We hebben het niet in de hand en door middel van transparantie proberen we grip te houden op wat er gebeurt.

Volop gelegenheid om bij te praten met collega's  René Boender deelde enkele van zijn      Tijdens de lunchpauze was er gelegenheid voor een rondleiding door het ING gebouw

We zijn op ons werk veel te serieus
De transitie van een geback-upt brein naar de brein positie van René Boender na de lunch was snel gemaakt. Boender is zo’n spreker die zijn publiek in no time talloze praktische handvatten geeft om te beginnen met veranderen. Het aloude adagium dat stilstand achteruitgang is werd in zijn verhaal flink onderstreept. Boender hamerde op de eventisering van de wereld: dat we van event naar event leven en dat verandering goed is. “Als alles hetzelfde blijft, blijven de resultaten hetzelfde. Met alle veranderingen die gaande zijn, krijgen we ook weer een nieuwe werkelijkheid en dus nieuwe kansen.” Die nieuwe werkelijkheid vinden we vooral op Facebook en die geloven we ook nog vaak. En we zijn als ondernemer of fabrikant veel te serieus geworden. “Zo’n onzin, dat serieus zijn! Thuis is serieus! Op de zaak speel je een spelletje. Want spel lokt altijd uit tot een positieve breinpositie”, riep Boender ons toe. “Dus heb LEF, dan heb je energie. Leer écht contact te maken. Keep it smart en simpel. En omarm alle POC’s (point of contacts) die er zijn, zowel digitaal als ‘live’. Overal waar je point of contact is, kun je zakendoen. Maar dans eerst, denk later!”

Niet alleen luisteren, maar zelf ook actief aan de slag   In subgroepen nadenken over de toekomst   Tafelvoorzitters aan het woord over de uitkomsten van de tafeldiscussies   

Redacteur van de actualiteit
Dat de zaal vol creatieve toehoorders zat die overliepen van ideeën, bleek tijdens de inventarisatie van de tafeldiscussies die de deelnemers in kleine subgroepjes hadden gehad. Of het nu ging om de consument, de winkel, het product, of de werkgever van de toekomst, we waren het er vooral over eens dat hoewel de samensmelting van de virtuele en echte wereld een feit is, eten en ontmoeten juist een verbindende factor blijven. En dat beleving en gemak in retail steeds meer vorm krijgen, wat ook geldt voor het werken van de toekomst: flexibel, individueel en participerend. De fabrikant en de retailer zijn de redacteur van de actualiteit en spotten wat er leeft in de maatschappij.

Executives Round Table           Huldiging van de jubilarissen   

Nieuwe dingen zien
Focusplaza is buitengewoon trots op haar leden en greep in de Amsterdamse Poort ook nog de gelegenheid enkele jubilarissen, die al tien jaar trouwe dienst hebben bewezen, in het zonnetje te zetten. Roberto Oberegger (commercieel directeur Hansel Salades en Sauzen BV), Karel Wiltink (eigenaar Bakkerij Wiltink), Kees Vlaanderen (zelfstandig JUMBO-ondernemer) en Ben Schuurman (commercieel manager vers/smi-vers bij Jan Linders) ontvingen uit handen van Marjo Viekant-Grievink de Focusplaza Award en waren het er unaniem over eens dat ze in tien jaar tijd keer op keer nieuwe dingen zagen en inspiratie opdeden, waarbij vooral het contact met collega’s uit de branche voor nieuwe inzichten zorgde. Karel Wiltink benadrukte ook het belang om tunnelvisie te voorkomen: “Ik zie de bijeenkomsten echt als een point of contact en word uitgedaagd over eigen grenzen heen te gaan.” Roberto Oberegger vertelde na iedere bijeenkomst met een mooie rugzak met nieuwe ideeën naar huis te gaan, die misschien niet altijd direct bruikbaar zijn maar wel zeer waardevol. JUMBO-ondernemer Kees Vlaanderen focuste op het contact met collega’s: “In de bus leer je veel van anderen, misschien meer dan je eigen klanten. De dag daarna ga je met de mouwen omhoog weer aan de slag.” Ben Schuurman vatte de kracht van het lidmaatschap tenslotte fraai samen in de bijzondere samenkomst van handel en retail “en dat we zo open naar elkaar toe zijn is wel uniek voor Nederland.”

    Jan van Setten activeerde op het laatst nog even alle deelnemers   Jan van Setten - Hoe jaag je klanten het snelst weg?   Onder het genot van een hapje en een drankje werd de dag afgesloten

Geef nooit antwoord
De meesterzet van Jan van Setten was die van het zwijgen, of nou ja, zélf zwijgt deze spraakwaterval geenszins, maar dat was wel de boodschap naar zijn publiek. “Als klanten je wat vragen, geef nooit antwoord.” Een beetje het ‘Waar ligt de boter? Vierde gangpad aan de rechterkant’-verhaal. Geef geen antwoord! Contactmomenten met je klant moeten waardevol zijn, dus neem hem aan de hand mee en bedien hem op zijn wenken. “Verwonder je in plaats van je altijd maar te ergeren. Stel dat je het ondernemerschap teruggeeft aan je mensen? Vraag wat zíj zouden doen als baas, of vraag het je klanten.” En Van Setten had nog meer ‘minitipjes’ voor zijn publiek. “Maak geen fan van je klanten, word fan! Verwen die klant, dan wordt het een ambassadeur. Verras je klant voordat ie jou verrast. Dan is hij geïnteresseerd in je, letterlijk, want het woord ‘klant’ komt van het Franse ‘chalant’ wat ‘geïnteresseerd zijn’ betekent.” Klanten kopen niet wát je doet, maar wel hóe je het doet, dus bedenk waarom jij eigenlijk doet wat je doet. En zo was de cirkel rond en eindigde de dag met de boodschap dat je moet dansen met je klanten. Die contactmomenten zijn verrekte waardevol en zo is het ook met de Focusplaza Relatiedag. Je kunt namelijk alleen maar succesvoller zakendoen als je elkaar kent en begrijpt en dat begint bij het ontmoeten en in contact komen met elkaar. Tot volgend jaar!

Klik HIER om het fotoalbum te bekijken

Klik HIER om de presentaties/studies te downloaden

Wat vond jij van de Focusplaza Dag 2016?
Wij hopen dat je een geslaagde dag hebt gehad. Graag horen wij jouw mening over deze dag en stellen het daarom erg op prijs als je het evaluatieformulier zou willen invullen.


Wil je volgend jaar ook (kosteloos) deelnemen aan deze dag en daarnaast ook een aantal keer per jaar met vakgenoten in contact komen om inspiratie op te doen? Kijk dan eens HIER en word lid van van één van onze acht netwerkgroepen. 

Niets missen?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief. Je blijft dan op de hoogte van ons laatste nieuws per e-mail.

Wil je ons volgen?

Kijk dan ook eens op onze LinkedIn, Twitter en Facebook pagina’s.

Contact informatie

Hoofdvestiging
Zeddamseweg 11a
7075 EA Etten

Postadres
Postbus 324
7000 AH Etten

Tel. +31 (0)315 34 61 44
Fax. +31 (0)315 34 63 72
E-mail info@focusplaza.nl

K.v.K. nr. 09103110
BTW nr. NL 8073.75.408.B01
Bank NL49RABO 0116 3349 59

Vrienden van

StorteboomMix OnlineVan Poortvliet