English

Niets missen?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief. Je blijft dan op de hoogte van ons laatste nieuws per e-mail.
U bent hier:  »   »  Terugblik 2013

Alexander Klöpping loopt vooruit op het retailen van de toekomst!

De Focusplaza Visiedag van 2013 vond dit jaar plaats op voormalig eiland Urk. De inwoners van de vissersgemeente konden echter niet bevroeden dat het binnen de muren van de schitterende locatie De Koningshof uitsluitend ging over de gevolgen van de digitalisering en de snelheid waarmee die zich voltrekt. ‘Look through my eyes' luidde het thema van de dag. En dat kon bijna niet beter worden verbeeld dan door de presentatie van Daphne Horn - één van de inmiddels vijf exclusieve Google Glass-houders en -promotors in Nederland. Maar ook whizkid en DWDD-nerd Alexander Klöpping nam zijn circa 160 toehoorders mee in de razendsnelle wereld van Silicon Valley.

Co-creatie
Focusplaza-directeur Gerrit Grievink zei het al in zijn inleiding. De wereld om ons heen verandert momenteel snel. ‘Sommigen spreken nog steeds van een economische recessie, maar ik denk dat er een nieuw tijdperk is aangebroken. Dat het oude economische model plaats heeft gemaakt voor een nieuwe manier van zakendoen en samenwerken: dat van co-creatie.' We moeten dus weer gaan kijken naar de omgevingsfactoren. Grievink haalde een uitspraak van multi-franchiser Paul Papo aan die hem heel terecht vertelde dat ‘onze auto's een hele grote voorruit hebben en maar een klein achteruitkijkspiegel.' Nog nooit was historische kennis zo weinig relevant voor de toekomst als in het huidige tijdperk.

         

Klantenbinding
De energieke en bevlogen dagvoorzitter Richard de Hoop praatte de dag vakkundig aan elkaar. Zo gaf hij het podium aan Ronald Hafkamp van TCC - partner van de visiedag en wereldleider in het ontwikkelen van loyaliteitscampagnes. Hafkamp sprak over een digitale evolutie. ‘Winkels blijven relevant, maar krijgen een andere functie: die van samenkomen en ontmoeten. De transactie vindt straks online plaats, niet in de winkel. En klantenbinding wordt daardoor steeds belangrijker.' Maar als het er op aan komt blijkt dat die digitalisering binnen de retail marketing campagnes nog geen grote sprongen voorwaarts maakt. Klanten blijven traditioneel graag zegels sparen voor bijvoorbeeld gratis glazen of servies. Op de ouderwetse manier. Het is boeiend om te volgen hoe deze tak van sport binnen de retail ook een vertaalslag gaat maken naar de digitale wereld. Jeannette de Ronde van GfK Panel Services Benelux ondersteunde het belang van spaarprogramma's nog eens cijfermatig door te laten zien dat maar liefst 76,3% van de consumenten graag mee doet aan loyaliteitscampagnes. Retailers die hier niet op inhaken (zoals JUMBO tijdens het WK van 2010) zien maar liefst 6% van hun klantenkring overlopen naar concurrenten die wél actief spaarprogramma's inzetten.

         

Disruptie
Het was het toverwoord van Alexander Klöpping: disruptie, ofwel het omverwerpen van bestaande wetten. De ontwikkeling van internet heeft daar wel voor gezorgd. Klöpping: ‘Er zijn tegenwoordig meer mobieltjes op de wereld dan mensen en het internetgebruik via mobiel neemt ook alleen maar toe. Dat betekent dat bedrijven andere manieren gaan zoeken om consumenten te trekken.' Maar de gebruiker wordt ook anders beloond. Zo betalen consumenten voor een kranten abonnement op de tablet méér geld dan smartphone gebruikers. Nieuwe technieken, zoals de 3D-printer, zorgen er ook voor dat we anders producten gaan kopen en meer zélf zullen ontwerpen. En dan hebben we het nog niet eens over de hoeveelheid aan data die wordt verzameld door apps. Volgens Klöpping is het voor bedrijven dan ook van grote waarde dat producten hen via gebruikersdata straks precies kunnen vertellen welke klanten het bedrijf vooral moet trachten te behouden en welke het bedrijf beter maar weer kan laten lopen. ‘Wij vormen een mening over producten en diensten, maar zij vormen straks ook een mening over jou. Er zijn nu al Taxi-apps waar je als klant de rit kunt beoordelen, maar waar de bestuurder ook jou als passagier kan beoordelen. Een vervelende bestuurder zal klanten verliezen, maar een vervelende klant zal ook niet zo snel meer meegenomen worden.'

         

Google-Glass
Onze digitale toekomst, hoe rooskleurig ziet die eruit? In ieder geval aanschouwen we die straks allemaal door een bril, als we Daphne Horn -docufotograaf en Google Glass-explorer - mogen geloven. Als één van vijf uitverkoren Nederlanders is zij promotor en kritische gebruiker van de bril van de toekomst: Google Glass, de bril die alles kan; internetten, fotograferen, filmen, vertalen en ga zo maar door. Het blijkt echter toch maar weer eens. Als de techniek het laat afweten, worden de beperkingen van dergelijke ontwikkelingen zichtbaar. Dat de Google Glass zich nog in een, weliswaar veelbelovende, bèta-versie bevindt moge duidelijk zijn. Toch zijn de verwachtingen hoog en de beloften nu al spectaculair. Focusplaza-lid Raymond Custers was de gelukkige die live op het podium de Glass uit mocht proberen.

         

Jubileum
In 2014 viert Focusplaza haar 15-jarig jubileum. Voorafgaand aan dat jubileumjaar is een jubileummagazine uitgebracht dat op de Visiedag feestelijk werd geïntroduceerd. 15 jaar geschiedenis van en voor leden is gebundeld in een prachtig blad, waarbij leden zélf ook aan het woord komen. Pakkende quotes en wijsheden zijn hierin terug te vinden, net als interviews met vakgenoten en columns door experts. Wil je dit magazine ontvangen? Klik HIER om het aan te vragen.

Focusplaza is trots op haar leden en greep ook nog de gelegenheid aan enkele jubilarissen, die al tien jaar trouwe dienst hebben bewezen, in het zonnetje te zetten. Emiel Hopmans (managing director bij Van Neerbos en FieldFocus Executives lid) en André van den Wollenberg (hoofd retail service bij Boon Sliedrecht en FoodFocus Executives lid) ontvingen uit handen van Gerrit Grievink de Focusplaza Award.   

Netwerken
Tijd om te netwerken was er genoeg. De dag werd afgesloten met een hapjesbuffet, waarbij de leden nog eens rustig konden napraten over de ervaringen van de dag. Bovendien werd er een live demonstratie gegeven door een aantal mensen van Landré, leverancier van o.a. 3D printers. Een vijftal deelnemers had het geluk een bodyscan te mogen laten maken, waarna zij hun eigen mini-me mee naar huis mochten nemen.

Nog meer lezen? Bekijk dan eens HIER dat van Misset Horeca..

Klik HIER voor het fotoverslag.

Niets missen?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief. Je blijft dan op de hoogte van ons laatste nieuws per e-mail.

Wil je ons volgen?

Kijk dan ook eens op onze LinkedIn, Twitter en Facebook pagina’s.

Contact informatie

Hoofdvestiging
Zeddamseweg 11a
7075 EA Etten

Tel. +31 (0)315 34 61 44
E-mail info@focusplaza.nl

K.v.K. nr. 09103110
BTW nr. NL 8073.75.408.B01
Bank NL49RABO 0116 3349 59

Vrienden van

StorteboomMix OnlineVan Poortvliet