English

Niets missen?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief. Je blijft dan op de hoogte van ons laatste nieuws per e-mail.
U bent hier:  »   »  Terugblik 2011

OVERLEVEN IN DE RETAIL JUNGLE; EEN KWESTIE VAN AANPASSEN

Voor de één was het misschien een opluchting, voor de ander misschien een teleurstelling. Maar tijdens de Focusplaza visiedag 2011 legde Burgers' Zoo directeur Alex van Hooff uit, dat niet de sterkste, maar degene die zich het best aanpast aan zijn omgeving uiteindelijk de ‘overwinnaar' wordt. Het was een van de leermomenten tijdens deze boeiende en inspirerende dag die dit keer plaats vond in diezelfde Burgers' Zoo te Arnhem.

Het Focusplaza team was er ook dit jaar weer in geslaagd om de leden en daggasten te ontvangen op een verrassende en sfeervolle locatie. Het programma was gevuld met vier goede en interessante sprekers, die door dagvoorzitter Rupert Parker Brady werden uitgedaagd om het achterste van hun tong te laten zien. Ook het randprogramma was interessant en bood de deelnemers de kans om een kijkje te nemen achter de schermen van de Ocean, een deel van het Burgers' Zoo park. En natuurlijk werd dit alles omlijst met voldoende hapjes en drankjes en was er volop gelegenheid om lekker te netwerken.

         

JUBILARIS
Aan het eind van het officiële programma zette Focusplaza directeur Gerrit Grievink één jubilaris in het zonnetje; Pieter van der Veer, lid van de FoodFocus Profs netwerk groep, is al tien jaar een trouw Focusplaza lid. Pieter benadrukte dat het lidmaatschap van Focusplaza hem in de gelegenheid had gesteld om zijn netwerk uit te breiden met mensen die hij anders nooit zou hebben ontmoet. Daarbij doelde hij met name op waardevolle contacten buiten zijn eigen ‘vakmatige netwerk'. "Een dag, zoals deze visiedag, is erg waardevol. Hier leer je andere mensen kennen", aldus Pieter, die aangaf er nog wel een paar Focusplaza jaren bij aan te knopen. 

KWESTIE VAN AANPASSEN
Maar voordat Pieter gehuldigd werd, was er al het nodige gezegd. Als eerste spreker nam Burgers' Zoo directeur Alex van Hooff, de deelnemers mee in de wereld van de dierentuin. Op heldere wijze vertelde hij over de historie van het park en over de sterke familieband. Alex is de ‘vierde generatie' die leiding geeft aan Burgers' Zoo. Het dierenpark bestaat in 2013 honderd jaar en is nog steeds springlevend. Volgens Van Hooff komt dat onder andere doordat men zich voortdurend bezighoudt met ‘aanpassen aan de omgeving'. "Dagrecreatie anno nu omvat meer dan alleen de pret- en dierenparken. Zo is de IKEA wellicht een grotere concurrent geworden dan bijvoorbeeld Dierenpark Emmen. De uitdaging voor ons is om steeds opnieuw iets toe te voegen aan ons park. Als je niet blijft investeren in nieuwe attracties dan is het over vijf jaar gebeurt met dit park. En dat geldt ook voor pretparken. Niet investeren is dodelijk." Van Hooff vertelde veel over klantgerichtheid. Een begrip dat ook bij alle Focusplaza leden vaak op de agenda staat. Hij legde uit dat de, op het werk van Darwin gebaseerde, spreuk ‘The survival of the fittest' vaak ten onrechte wordt vertaald als ‘het overleven van de sterkste'. "Het gaat bij ‘fittest' niet om de sterkste, maar om degene die zich het best aanpast aan zijn omgeving", aldus Van Hooff. "Met wie werk je samen? Hoe pas je je aan richting je klanten en toeleveranciers?" Van Hooff hield de aanwezigen voor dat je niet moet overdrijven in klantgerichtheid. "Stel jezelf gewoon de vraag hoe je zelf behandeld wil worden als je ergens bent en vertaal dat naar je eigen organisatie. Mensen zijn best bereid te betalen, als ze maar het gevoel krijgen dat ze meer terugkrijgen dan dat ze uitgeven."

         

KLANTVOORDEEL
Diezelfde uitspraak werd ook gedaan door Alex Klein, freelance professor en auteur van diverse boeken op het gebied van ondernemen en klantgerichtheid. Hij liet aan de hand van foto's uit de praktijk zien, dat klantgerichtheid als begrip vaak hoog op de agenda staat van retail organisaties, maar dat de uitvoering ervan op winkelniveau soms heel anders wordt uitgelegd.

"De consument durft op dit moment zijn geld niet uit te geven, maar er is nog genoeg", hield Klein de aanwezigen voor.  Als je zichtbaar kan maken wat mensen terugkrijgen voor hun geld dan is men nog best bereid om de portemonnee te trekken. "De consument vraagt zich voortdurend af "What's in it for me? En als je als fabrikant of retailer zichtbaar kan maken wat het onderscheidende vermogen is van het product of de dienst, dan komt de consument wel over de brug", aldus Klein. "Maak het klantvoordeel duidelijk", zei hij regelmatig in zijn betoog. 

Daarbij is het natuurlijk wel van belang dat het personeel op de winkelvloer in staat is om dat klantvoordeel uit te leggen aan de consument. En daar gaat nog wel eens wat mis. "Als je altijd doet, wat je altijd deed, dan krijg je het resultaat dat je altijd kreeg". Een prachtige uitspraak waarmee Klein de Focusplaza leden uitdaagde om scherp te blijven en de durf te hebben om eens van de geijkte paden af te wijken en te blijven innoveren. "Consumenten die naar de concurrent gaan, doen dat niet omdat ze ontevreden zijn over jou, maar omdat de concurrent met iets nieuws komt", aldus Alex Klein.

         

GOED IDEE
‘Blijven vernieuwen' en ‘blijven onderzoeken wat de klant wil'  waren ook twee thema's die in het betoog van RTL4 programmadirecteur Erlan Galjaard uitgebreid aan bod kwamen. "Voor televisiemakers is het essentieel om te weten wie er op welk moment kijkt en hoe die mensen zich in hun dagelijkse leven bewegen en doen", aldus Galjaard. "Het is voor ons heel belangrijk om dicht op de bal te blijven en we moeten ons voortdurend aanpassen aan het kijkgedrag." Daarbij zijn de commerciële omroepen wel flexibeler dan de publieke omroep. "Voordat je bij ‘de publieke' een nieuw programma idee hebt gelanceerd, zijn er talloze vergaderingen aan voorafgegaan. Als ik nú bij RTL4 een goed idee heb dat ik bij wijze van spreken overmorgen op de buis wil hebben, dan kan dat", legde Galjaard uit. "Een aardig idee kan een goed idee worden met de juiste mensen, als je maar voortdurend inzichtelijk hebt wat er bij de kijker verandert in zijn gedrag."

De successen van programma's als ‘Ik hou van Holland' en ‘The Voice of Holland' zijn sprekende voorbeelden van het gelijk van Galjaards visie. "Het format van The Voice is onder andere succesvol geworden omdat we de deelnemers een groter gevoel van zelfvertrouwen konden geven bij de audities. Ze werden eerst beoordeeld op hun zangkwaliteiten en niet op hun uitstraling. De draaiende stoel was een idee van Roel van Velzen en het heeft het programma daarmee onderscheidend gemaakt van al die andere talentenjacht programma's", vertelde Galjaard.

         

VERBINDEN
Keynote spreker tijdens de Focusplaza Visiedag was Anthony Michael, eigenaar van Michael-Nash Associates. Een onbekende naam wellicht, maar wel een unieke man met een indrukwekkende lijst opdrachtgevers. H&M, de Rolling Stones, Marks&Spencer en vele anderen maken dankbaar gebruik van de diensten van deze creatieve Engelsman. Merkvisie en merkdesign zijn het vakgebied van Michael die de aanwezigen aan de hand van voorbeelden liet zien op welke manier een merk en de consument aan elkaar te binden zijn.

Hierbij stond het merk Harvey Nichols centraal. Een toonaangevende winkel in het centrum van Londen waar het vooral ook gaat om ‘zien en gezien worden' want de winkel focust op een kleine, maar rijke doelgroep. Op de vijfde verdieping van de winkel is een uitgebreide foodstore. De verpakking van de producten is bijzonder onderscheidend. Geen productinformatie, maar foto's die er aan bijdragen dat ‘beleving' en ‘verbinding' zichtbaar worden. Je waant je bij wijze van spreken in Italië als je de pastaproducten in je hand hebt en dat geldt voor alle andere producten die er te koop zijn. Engagement wordt op deze manier wel heel tastbaar gemaakt. " Je moet gevoel bij het product krijgen. Je WILT het hebben als consument. Dat is de kracht van Harvey Nichols", aldus Anthony Michael.

TWINTIG CENTIMETER LAGER DENKEN
Gerrit Grievink haalde aan het eind van de dag het net op en onderstreepte de rode draad in alles wat gezegd was. "Het gaat erom de juiste ‘klik' te maken. Dat geldt voor de mensen met wie je samenwerkt in je organisatie. Maar ook het voortdurend blijven zoeken naar de ‘klik' met de consument moet leidinggevend zijn. Het wordt tijd om twintig centimeter lager te gaan denken. Dus niet meer met je hoofd, maar met je hart",  was het afsluitende advies van Gerrit Grievink.

Klik HIER voor het fotoverslag van de Focusplaza Visiedag 2011

Niets missen?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief. Je blijft dan op de hoogte van ons laatste nieuws per e-mail.

Wil je ons volgen?

Kijk dan ook eens op onze LinkedIn, Twitter en Facebook pagina’s.

Contact informatie

Hoofdvestiging
Zeddamseweg 11a
7075 EA Etten

Postadres
Postbus 324
7000 AH Etten

Tel. +31 (0)315 34 61 44
Fax. +31 (0)315 34 63 72
E-mail info@focusplaza.nl

K.v.K. nr. 09103110
BTW nr. NL 8073.75.408.B01
Bank NL49RABO 0116 3349 59

Vrienden van

StorteboomMix OnlineVan Poortvliet