English

Niets missen?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief. Je blijft dan op de hoogte van ons laatste nieuws per e-mail.
U bent hier:  »   »  Terugblik 2010

NIEUWE MEDIA ALS KANSRIJKE MUNITIE

In een historische omgeving nadenken over "Retail 2.0- Nieuwe media" is misschien wel tegenstrijdig. Toch leverde het tijdens de Focusplaza Visiedag veel inspirerende momenten op. Dit jaar werd de Visiedag gehouden in Fort St. Gertrudis in Geertruidenberg. Dit monumentale fort is een oud wapenarsenaal en werd gebruikt om de bevolking te voorzien van wapens en munitie. En ook op 30 november kregen de aanwezige deelnemers in overdrachtelijke zin, veel nieuwe munitie aangeboden.

Gedurende de dag werden de deelnemers meegenomen in de wereld van Twitter, YouTube, Facebook en andere nieuwe media. Deze worden al veelvuldig gebruikt door consumenten, maar zijn voor fabrikanten en retailers vaak nog een onontgonnen gebied.

         

ONBEKEND TERREIN
Dat onbekende terrein werd zeer helder en boeiend in beeld gebracht door Vincent Everts, die in zijn presentatie de laatste stand van zaken liet zien binnen de digitale wereld van nu en de nabije toekomst. Vincent is ICT trendwatcher en weet zijn weg in de digitale wereld te vinden. Hij daagde de aanwezige leden uit om zich ook in die wereld te begeven. Met de opmerking:"Doe mee, participeer, probeer uit en ontdek wat het je op gaat leveren", prikkelde hij de zaal om op ontdekkingstocht te gaan. Sociale netwerken als LinkedIn zijn leuk, maar hebben alleen toegevoegde waarde als je er actief mee aan de slag gaat. "Alleen maar een profiel aanmaken en daarna passief afwachten is hetzelfde als tijdens een receptie alleen in een hoekje te staan en achteraf klagen dat je geen mens gesproken hebt." Vincent adviseerde om elke dag één persoon op LinkedIn een compliment te geven. "Schrijf een aanbeveling, stel een vraag of sluit je aan bij een nieuwe groep." Gegarandeerd dat je in no time reacties krijgt en je netwerk wordt vergroot", aldus Everts.

Een ander punt dat in zijn betoog naar voren kwam was, dat de nieuwe media bij uitstek geschikt zijn als informatiebron. "Je moet het enthousiasme van mensen de ruimte geven", en daarmee doelde Vincent onder andere op de drang van consumenten om reviews te schrijven over producten en diensten."Geef ze die mogelijkheid, want het kan je geld opleveren."

         

WORD OF MOUSE
Het schrijven van reviews kwam ook nadrukkelijk naar voren in het verhaal van Frank Quix. Als eerste spreker van de dag maakte Frank,assistent professor aan de universiteit van Amsterdam, inzichtelijk hoe het surf- , oriëntatie- en koopgedrag van consumenten zich ontwikkelt. Er zit een groot verschil in de manier waarop de consument zichzelf informeert en de manier waarop retailers met de consument communiceren. Frank vergeleek de manier waarop de modebranche, bouwmarkten, supermarkten en de elektronicabranche communiceren met de consument. Hierbij bepaalt ‘word of mouse' voor een groot deel het koopgedrag van consumenten, hoewel dat per branche nog wel sterk verschilt. Zo is in de supermarktbranche de huis-aan-huisfolder nog steeds het meest gebruikte communicatiemiddel. "Ga eens op zoek naar creatieve manieren om de nieuwe media te gebruiken in het benaderen van de klant", aldus Quix.

EIGEN MENING VORMEN
‘Klantbenadering' werd als apart thema uitgelicht door Robert Essenstam van de DFMA (Dutch Field Marketing Association). Robert liet in zijn presentatie met de titel ‘Van het fort naar het veld' zien, op welke manier je de beschikbare marketingmunitie trefzeker kan inzetten op de winkelvloer. Daarbij was het door Matchpoll gehouden onderzoek over de beleving van fieldmarketing bij retailers, fabrikanten en consumenten de uitgangsbasis. De reclame en free publicity zijn nog steeds nodig, maar mond-tot-mond reclame en de diverse disciplines binnen fieldmarketing spelen een steeds belangrijkere rol. "Mensen willen zelf ervaren hoe een product smaakt en een eigen mening vormen." Door de nieuwe media strategisch in te zetten kan je goed sturen in het vormen van die eigen mening.

         

CONCLUSIE
Veel stof tot nadenken dus voor de deelnemers, die in de wandelgangen soms al druk bezig waren hun ervaringen te twitteren en met elkaar te praten over de mogelijkheden van de sociale netwerken. Voor de één al gesneden koek, voor de ander nog steeds een ondergeschoven kindje. Toch werd in alle presentaties wel duidelijk dat je als fabrikant of retailer wel mee moet in deze sneltrein. "In Nederland komt alles vijf jaar later dan elders op de wereld, maar het komt wel", zei Vincent Everts.  "Bereid je er nu al op voor en werk een strategie uit, zodat je straks doeltreffend kan opereren."

JUBILARISSEN
Traditiegetrouw had het Focusplazateam gezorgd voor een verrassend randprogramma. Voorafgaand aan het buffet konden de aanwezigen genieten van een korte show door ex-Flairck violiste Sylvia Houtzager. Ook de theatergroep Zenga trad op met een modern en visueel spektakel. Tussendoor werden 13 Focusplazaleden in het zonnetje gezet vanwege hun 10-jarig lidmaatschap. Zij ontvingen uit handen van Gerrit Grievink een oorkonde en een sculptuur en hij bedankte de jubilarissen voor hun openheid en inbreng tijdens de diverse bijeenkomsten. "Ruim 200 winkels hebben jullie bezocht tijdens al die bijeenkomsten, een geweldig aantal", aldus Gerrit. Focusplaza kan sowieso rekenen op een trouwe groep enthousiastelingen, want Grievink kondigde aan ook volgend jaar de nodige oorkondes te mogen uitreiken. Aad Lagendijk kreeg een eervolle vermelding omdat hij bijna 10 jaar lid is, maar dat in verband met de VUT net niet helemaal gaat halen.

Vervolgens werd er nog een tijdlang nagepraat en was er nog alle gelegenheid om te netwerken en contacten te leggen. Contacten die wellicht allemaal een plek krijgen in de sociale digitale netwerken van de diverse leden. En zo leverde deze Focusplaza Visiedag een arsenaal aan inspirerende leermomenten op, waarmee men als  fabrikant en retailer in de toekomst succesvol kan ondernemen.

Niets missen?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief. Je blijft dan op de hoogte van ons laatste nieuws per e-mail.

Wil je ons volgen?

Kijk dan ook eens op onze LinkedIn, Twitter en Facebook pagina’s.

Contact informatie

Hoofdvestiging
Zeddamseweg 11a
7075 EA Etten

Tel. +31 (0)315 34 61 44
E-mail info@focusplaza.nl

K.v.K. nr. 09103110
BTW nr. NL 8073.75.408.B01
Bank NL49RABO 0116 3349 59

Vrienden van

StorteboomMix OnlineVan Poortvliet