FoodFocus Profs | 15 t/m 17 Juni 2022
Londen

Londen, is één van de mooiste steden om retailinspiratie op te doen. Klantgedreven retail met een absolute focus op convenience en merkpositionering, als je de retailbranche in die grote stad aan de andere kant van Het Kanaal in een paar woorden moet omschrijven. Inspelen op behoefte, het bieden van gemak en zo de ideale en optimale beleving aan klanten bieden. Londen, convenience in retail!

Wat zien we terug van de Britse samenleving in de retail? Is lokale betrokkenheid van belang? Heeft de Britse consument behoefte aan lokale producten? Hoe belangrijk is to-go? Zijn er innovatieve technische ontwikkelingen zichtbaar op de winkelvloer? En zijn er verschillen in assortiment met de Nederlandse retail?

Op 15, 16 en 17 juni dompelen wij ons volledig onder in het retail landschap van Londen. Onder begeleiding van retailexpert en dagvoorzitter Gerrit Grievink en aan de hand van een case gaan we op zoek naar antwoorden op bovenstaande vragen.

In Londen bezoeken we:

De eerste kassaloze supermarkt van Aldi: Aldi Shop&Go. Dit testconcept vind je in de wijk Greenwich. Als klant krijg je toegang tot de winkel met een speciale Aldi Shop&Go app. Na het downloaden kan je boodschappen doen zonder te scannen en  je hoeft niet bij een kassa af te rekenen. Dit winkelconcept maakt, net zoals de Amazon Go winkels, gebruik van sensoren en camera’s die registreren wat jij in je mandje legt. Het afrekenen gaat automatisch via de speciale app.

Het avontuur van Waitrose & Partners begon in 1904 met het doel: “lift the food trade to a higher plane”. Tegenwoordig bestaat deze wereldberoemde formule uit meer dan 200 winkels, inclusief acquisities van Morrisons en Somerfield. De laatste jaren ligt de focus op e-commerce, buitenlandse vestigingen en kleinere winkelconcepten zoals Little Waitrose. In het assortiment richten ze zicht steeds meer op duurzame producten met weinig tot geen negatieve impact op het milieu. Minder plastic verpakkingen en het is mogelijk je eigen verpakking mee te nemen voor specifieke producten. En ook vers wint terrein. Dat zie je bijvoorbeeld terug in de samenwerking met Mindful Chef. Een concept waarbij verse maaltijdboxen aan huis worden geleverd.

Restaurant Bondi Green, een creatief en innovatief horeca concept. In de afgelopen tien jaar is het bedrijf gegroeid met een spectaculaire mix van cafés, restaurants, geheime ondergrondse tuinen, rondvaartboten en zeecontainers. Elk onderdeel is een avontuur en een uniek verhaal dat zorgvuldig is samengesteld voor de bezoekers.

Op de Nederlandse ambassade worden we ontvangen door het landbouwteam van de ambassade. Landbouwraad Philip de Jong, landbouwadviseur Bas Harbers en beleidsondersteuner Martijn Bergmans vertellen ons over de Brexit en de gevolgen daarvan voor Engeland en Nederland. En ze gaan met ons in gesprek over hoe retailers in Nederland kijken naar de Brexit en de betrekkingen met het Verenigd Koninkrijk.

We gaan ook kijken bij:

Een kassaloze winkel van online-retailer Amazon. Deze nieuwe zogeheten Amazon Fresh-winkels vormen een aanvulling op de acht bestaande Londense winkels van de Amerikaanse gigant. Met de code in de Amazon Fresh app gaan de deuren voor je open. Eenmaal binnen is het Grab&Go. Ook in deze winkel wordt met behulp van CCTV en sensoren de boodschappen in het mandje gescand en kan je afrekenen met de app. Amazon is van plan de komende tijd 200 Amazon Fresh winkels te openen in het Verenigd Koninkrijk.

De Britse retailgigant Tesco richt zich met zijn Express concept op binnenstedelijke winkels in high-traffic winkelstraten. De Tesco Express vestigingen bevinden zich in drukke stadswijken, kleine winkelgebieden in woonwijken, kleine steden en dorpen en op voorpleinen van Esso-tankstations. Je vind er een kleiner assortiment met voornamelijk producten zoals snoep, brood, en (fris)dranken. Een basic gemakswinkel voor de consument die nog snel even wat moet halen of iets in de Tesco Superstore is vergeten.

Wees welkom bij ‘s werelds grootste voedselwinkel: Harrods Food Halls. De thuisbasis van het meest exclusieve, handgemaakte voedselaanbod van Londen voor de echte foodies onder ons. Hier ontdek je de meest ongelooflijke smaken die deze historische Food Halls zo populair hebben gemaakt. Van sprankelende zeevruchten en exotisch fruit tot kenmerkend zuurdesem dat elke dag vers wordt gebakken. De locals noemen het niet voor niets de “heilige zalen van gastronomische goedheid”.

Verse sushi van de lopende band. Dat is waar YO! Sushi beroemd mee is geworden. Dagverse sushi gemaakt in een open keuken. Met een sterke focus op duurzaamheid en een menu dat voor 1/3 uit vegetarische of vegan gerechten bestaat. Een prettige plek om te lunchen.

Verder op het programma:

Dichtbij YO! Sushi vind je Oxford Street. De drukste winkelstraat van Europa, met ruim een half miljoen dagelijkse bezoekers per dag, meer dan 300 winkels en een geschatte jaarlijkse omzet van 1 biljoen GBP. Met winkels, concept- en flagshipstores van onder andere: Adidas, Lush, Microsoft, Coca Cola en Seven Dials. Absoluut een ontdekkingstocht waard en een ideale plek om input te verzamelen en te werken aan een case gebaseerd op “live” learnings.

Gepersonaliseerde voeding en huidverzorging op basis van jouw DNA. Dat is wat DNANudge doet. Hoe ze dat doen? De DnaBean en App van DNANudge gebruikt jouw unieke DNA om je tijdens het winkelen een duwtje in de richting van gezondere keuzes te geven. Je scant een streepjescode van een product in de winkel met de app en de app geeft aan of dit een gezonde keuze is voor jouw DNA. Deze dagelijkse kleine “swaps” kunnen op de lange termijn leiden tot grote positieve veranderingen in jouw gezondheid.

Je kan Londen goed bekijken vanuit een trage dubbeldekker die in een aantal uur langs alle wereldberoemde hotspots rijdt… Je kan ook in James Bond stijl een flitsende RIBboot-rit maken op de rivier de Theems. Vanaf het water en vanuit deze supersnelle speedboats zie je Londen op een hele andere manier tijdens deze ultieme “Rollercoaster” op het water.

Dat we na deze achtbaan bij moeten komen is logisch. En dat kan goed bij Butlers Wharf Chop House. Een vleesrestaurant waar het vlees wordt bereid op open houtskoolgrills, in Josper-ovens of aan het spit. Ook een bewust restaurant. Ze proberen hun impact op het milieu te minimaliseren en tussen de vleesgerechten op het menu zie je vegetarische en zelfs vegan opties terug. Een menu dat het proeven waard is.

En verder:

Een bezoek aan de Morrisons-winkel in Camden met het nieuwe versconcept Market Kitchen. In de Market Kitchen worden maaltijden vers bereid door een team van chef-koks, waardoor klanten hun ontbijt, lunch of avondmaaltijd vers op bestelling kunnen krijgen. Er worden verse afhaalmaaltijden zoals warme en koude maaltijden, vegan eten, tosti’s, milkshakes en wafels verkocht. De klant hoeft er zelfs het huis niet voor te verlaten aangezien het verse eten via Deliveroo thuis bezorgd kan worden.

We nemen een kijkje bij retailgigant en discount formule Asda. Na Tesco de grootste retailer van het land en ooit onderdeel van het Amerikaanse Walmart. De vestiging in Stevenage is een Asda Supercentre, het grootste winkelconcept binnen de formule. Vaak gebouwd aan de rand van grote steden richten deze hypermarkten zich op one-stop-shopping met een zeer uitgebreid assortiment. Naast voedingsmiddelen verkopen ze ook non-foodartikelen zoals kleding, huishoudelijke elektronica, speelgoed, huishoudelijke artikelen en gezondheids– en schoonheidsproducten.

In Nederland is Marks & Spencer vooral bekend als kledingwinkel. Maar wist je dat de toonaangevende Britse retailer in Engeland ook een assortiment food heeft? Met hun Environmental, Social en Governance (ESG)-strategie helpen ze mee aan het bouwen aan een duurzame toekomst. Daarnaast willen ze hun klanten inspireren en aansporen tot het maken van gezondere keuzes. Of dat terug te zien is in het foodassortiment? Goede vraag! Voor hun Fresh Market selecteren ze handmatig de beste Britse seizoensproducten en werken ze samen met specifiek geselecteerde producenten: M&S ​​Select Farmers. Ze werken ook samen met Ocado, een grote Britse online retailer. Ze  combineren hun eigen M&S Food assortiment met het assortiment en de service van Ocado. Het gaat om het vieren van goede voeding, dat zie je terug in het ruime assortiment partyfood, gepersonaliseerde taarten, fruitmanden, giftboxes en maaltijdboxen voor een feestelijk én gezond gezinsdiner.

Na al het retailspektakel in Londen gaan we als afsluiter van de trip lunchen met elkaar. Bij Lavish Bar and Grill, waar de mediterrane keuken en gastvrijheid één zijn. Tijdens de lunch delen we alle opgedane inspiratie, kennis en indrukken met elkaar en stappen we uiteindelijk vol nieuwe inzichten in het vliegtuig naar Schiphol.

Praktische informatie

Wanneer
Woensdag 15 tot en met vrijdag 17 juni

Heenvlucht woensdag 15 juni
Verzamelen op Schiphol uiterlijk om 12.30 uur
Easyjet Flight 8874 naar Londen Gatwick om 15.00 uur

Bagage
Per persoon is 15kg aan ruimbagage geboekt.
Daarnaast mag je ook een klein stuk handbagage per persoon meenemen aan boord. Let op! deze handbagage mag een maximale afmeting van 45 x 36 x 20 cm hebben (inclusief handgrepen of wielen) zodat het onder de stoel in het vliegtuig past.

Klik hier voor richtlijnen ruim -en handbagage.

Locatie
Amsterdam Schiphol
Klik hier voor parkeermogelijkheden

Overnachten
Blakemore Hyde Park
30 Leinster Gardens
London W2 3AN

Terugvlucht vrijdag 17 juni
Easyjet Flight 2161 vanaf Londen Luton om 16.10 uur
Aankomst op Amsterdam Schiphol 18.20 uur

Retailexpert
Gerrit Grievink

Begeleiding vanuit Focusplaza
Lynn Mulder

 

Vragen?

Neem contact op met Lynn!

Lynn
Projectmanager Focusgroepen