FoodFocus Profs | 15 februari 2023
Over product- en assortimentsontwikkeling

Het ontwikkelen van een assortiment in een winkel zou je haast kunnen zien als een spelletje Tetris. De juiste producten in de juiste hoeveelheden op de juiste plek. En allemaal perfect afgestemd op de behoeftes van de klant. En die behoeftes spelen ook een belangrijke rol bij het ontwikkelen of verfijnen van een product. Door te weten wat een klant zoekt of nodig heeft kunnen winkels een product ontwikkelen of een assortiment samenstellen dat de verwachtingen overtreft. En daarmee is de kans op succes en tevreden klanten logischerwijs ook een stuk groter.

Vandaag gaan we de winkelvloer op bij de eerste bio-boerderijwinkel van Odin en PLUS Duin in Almere. Welke specifieke keuzes maken zij in het assortiment? En welke factoren zijn van invloed op deze keuzes? Bij Kitchen Republic hebben zich een aantal start- en scale-ups verzameld die zich onder andere richten op productontwikkeling en innovatie. Ook internationaal producent Royal Smilde maakt gebruik van deze innovatiehub. We krijgen bijna letterlijk een kijkje in de keukens van de diverse start- en scale-ups en ook in die van Royal Smilde.

Boer en consument verbinden

In de duurzame woonwijk Oosterwold, vind je de opmerkelijke biodynamische Stadsboerderij Vliervelden. Om de centrale nieuwe koeienstal vind je een poortgebouw met appartementen, vrije kavelwoningen én de eerste biologische boerderijwinkel van retail coöperatie Odin. Deze winkel verbindt de boer met de consument in de stad Almere en specifiek met de inwoners van de wijk Oosterwold. Vanuit die wijk is er een grote behoefte aan biologische producten met een korte keten. Een behoefte waar initiatiefnemers Tineke en Tom, hun dochter Roos en Odin directeur Merle graag op inspelen. Het zijn allen eigenzinnige types die zich willen onderscheiden van reguliere landbouw en proberen een verschil te maken. Het anders doen dan anderen. Wat zien we terug van dit uitgesproken karakter in de winkel? En hoe spelen ze met hun assortiment in op de behoefte van de klanten?

Van kimchi en whiskey tot koekjes en hete saus

Kitchen Republic is een gemeenschappelijke werkplaats voor food start- en scale-ups. Je vindt er koekjes- en kimchimakers tot whiskeystokers en hot sauce producenten. The place to be voor productontwikkeling in Nederland met kleinschalige en veelal Amsterdamse producenten, cateraars en andere food ondernemers. Eén van de oprichters van Kitchen Republic, Bart-Jan Veldhuizen, is geïnspireerd geraakt om dit foodconcept te creëren na een bezoek aan een soortgelijke werkruimte in de Verenigde Staten. Bart-Jan neemt ons mee in zijn verhaal en laat ons vandaag deze “innovatiehub” zien.

Innovatie van producten versnellen

Internationaal producent Royal Smilde ziet de meerwaarde in de innovatiehub die Kitchen Republic gecreëerd heeft. Ze werken dan ook samen, vooral om innovatie van hun producten te versnellen. Royal Smilde gebruikt de hub om buiten bestaande organisatiestructuren nieuwe producten te ontwikkelen en te testen. De meest kansrijke concepten brengen ze vervolgens op schaal in één van hun 5 fabrieken. Waarom kiest Royal Smilde juist voor deze innovatieve omgeving? Tijdens de rondleiding worden we bijgepraat over deze samenwerking en gaan we de samenwerking ook daadwerkelijk  zien.

Mooiste supermarkt van Nederland

Tijdens het Supermarktvastgoedcongres is PLUS Duin uitgeroepen tot Mooiste Supermarkt van Nederland. Vooral het lef van broers en ondernemers Ed en Dennis Slooten om dit nieuwe concept in het nog volledig te ontwikkelen marktgebied in de wijk Duin te lanceren werd geroemd. Het concept omvat een ruime, sfeervolle Briljant 2.0 PLUS supermarkt waar veel ruimte is voor lokale assortimenten en voor kantenklare, vers in eigen huis bereide maaltijden. Er is ook een PLUS To Go waar klanten aan de balie of via de bestelzuil onder andere in eigen open keuken gemaakte vers belegde broodjes, vers gemaakte pizza’s of bijvoorbeeld een veganistische bietenburger kunnen bestellen. Restaurant de Duinkamer is ook onderdeel van het concept, waar men een snel ontbijt, lunch of diner kan halen. De winkel richt zich op een doelgroep die gemiddeld 2x modaal verdienen, weinig tijd hebben en die het zichzelf dan ook graag gemakkelijk maken. Maarten van Amstel, concept ontwikkelaar bij FoodEffect, is vanaf het begin nauw betrokken geweest en gaat de nieuwe winkel laten zien en vertelt  ons alles over de specifieke keuzes die zijn gemaakt.

Tijdens het walking diner bij View in Almere laten we deze dag samen met dagvoorzitters Otto Uijttewaal en Fons Blomhert van Focusplaza de revue passeren. We delen onze learnings en ervaringen en sluiten de dag af.

Praktische informatie

Wanneer
15 februari van 09:30 uur tot ongeveer 18.15 uur.
Ontvangst om 09.30 uur
Start programma om 09.45 uur
Einde programma circa 18.15 uur

Waar
View Almere
Bergsmapad 1
1324 ZK Almere
Klik hier voor een routebeschrijving

Dagvoorzitter
Otto Uijttewaal

Begeleiding Focusplaza
Lynn Mulder
+31 (0)6 14344359

Ben jij erbij?

We kijken er naar uit om je op 15 februari aanstaande weer te ontmoeten. Laat je even weten of je erbij zal zijn?

JA, ik ben aanwezig JAMMER, ik kan niet

Vragen?

Neem contact op met Lynn!

Lynn
Projectmanager Focusgroepen