FoodFocus Fresh | 1 februari 2023
Over klanten bereiken en de invloed van de directe omgeving

Iedere klant doorloopt de customer journey op een andere manier. De één is onderweg van of naar werk en haalt een snelle impulsieve lunch waar de ander zijn weekboodschappen zorgvuldig plant en de nodige afwegingen maakt. Hierin zien we al grote verschillen tussen generaties maar daarnaast spelen ook de specifieke economische, demografische en sociale omstandigheden in de directe omgeving van een winkel een belangrijke rol. Beide factoren zorgen ervoor dat retailers verschillende strategieën toe passen om hun klanten effectief te bereiken, te activeren en er uiteindelijk voor te zorgen dat hun mandje zo vol mogelijk zit.

Voordat we de winkelvloer op gaan laat Alex Krijger zijn licht schijnen op de wereldwijde economische ontwikkelingen en over de impact daarvan op onze branche.  We bezoeken daarna een aantal retailers die ons laten zien hoe zij opereren in een specifieke omgeving met een specifieke doelgroep. PLUS Duin, de mooiste supermarkt van Nederland, en Albert Heijn Kerckebosch richten zich meer op klanten die hun aankopen plannen maar zien ook dat het aandeel to-go klanten toeneemt. Beide hebben te maken met een omgeving die in beweging is en daardoor ook grote invloed heeft op hun business. Bij NS Retail richten ze zich juist heel specifiek op de to-go klant. Met bijvoorbeeld hun “eigen” concepten Kiosk & Julia’s op Utrecht Centraal en de samenwerking met diverse andere formules zoals Backwerk, Léon en AH To Go. Welke verschillen in benadering zien we? En welke overeenkomsten?

Setting the scene

Samen met Alex Krijger praten we over de wereld om ons heen en welke impact dit op onze eigen business heeft. Hij praat onder andere met ons over grondstofprijzen, (energie)crisissen, schaarste en inflatie. Hoe speel je in op de wereldwijde ontwikkelingen? En welke kansen zijn er?

Alex is een veelgevraagd geopolitiek analist en oprichter en Managing Partner van Krijger & Partners. Hij studeerde aan de Universiteit Leiden en volgde verschillende leiderschapsprogramma’s aan de IMD Business School in Lausanne en in Londen. Hij werkte bij het Nederlandse Ministerie van Defensie, het CDA en bij Royal Dutch Shell. En Alex is ook de vice-voorzitter van het Atlantisch Comité in Nederland.

Mooiste supermarkt van Nederland

Tijdens het Supermarktvastgoedcongres is PLUS Duin uitgeroepen tot Mooiste Supermarkt van Nederland. Vooral het lef van broers en ondernemers Ed en Dennis Slooten om dit nieuwe concept in het nog volledig te ontwikkelen marktgebied in de wijk Duin te lanceren werd geroemd.

Het concept omvat verschillende onderdelen en richt zich op een doelgroep die gemiddeld 2x modaal verdienen, weinig tijd hebben en die het zichzelf dan ook graag gemakkelijk maken. Er is een ruime, sfeervolle Briljant 2.0 Plus supermarkt waar veel ruimte is voor lokale assortimenten en voor kant-en-klare, vers in eigen huis bereide maaltijden. Ook is er een Plus To Go waar klanten aan de balie of via de bestelzuil onder andere in eigen open keuken gemaakte vers belegde broodjes, vers gemaakte pizza’s of bijvoorbeeld een veganistische bietenburger kunnen bestellen. Naast de Plus To Go vind je restaurant de Duinkamer, ook onderdeel van het concept. Een plek waar je terecht kan voor een snel ontbijt, lunch of diner.

Eigenaar en PLUS ondernemer Ed Slooten gaat ons vandaag zijn nieuwe winkel laten zien en vertelt ons alles over de keuzes die hij samen met zijn broer Dennis heeft gemaakt.

Stationsontwikkelingen

Waar vind je meer to-go klanten dan op een station? 10 jaar geleden dacht geen enkele retailer aan ondernemen op een station. Hoe anders is de situatie nu. NS Retail is verantwoordelijk voor de invulling van de Kiosk & Julia’s op Utrecht Centraal en werkt daarnaast samen met diverse andere formules waaronder Backwerk, Léon, AH to go, Rituals en de StationsHuiskamer. Winkels die zich specifiek richten op to-go klanten met een aanbod dat optimaal afgestemd is op de mensen die onderweg zijn. Daarnaast geven de winkels het station een gevoel van veiligheid en comfort, bieden ze gemak en zekerheid in een hectische omgeving en brengen ze sfeer en vermaak.

Op station Utrecht Centraal gaan we bekijken hoe een aantal van deze retailers inspelen op de snelle klant die onderweg is maar wel steeds vaker gezond en vers wil eten en drinken.

Veranderende doelgroepen

Al sinds jaar en dag is deze Albert Heijn in Kerckebosch gevestigd. De winkel is 1 van de 19 winkels van Hans Geveling Supermarkten dat een sterke positie in de regio heeft. Deze winkel is uitgesproken betrokken bij de buurt en draagt graag actief bij aan het dagelijkse leven van de bewoners van de wijk. Een wijk in beweging want eerst bestond de directe omgeving uit een mix van villawijken en sociale huurwoningen. De laatste jaren is daar veel nieuwbouw bijgekomen. Dat vraagt flexibiliteit in de marktbenadering van deze AH vestiging. Hoe spelen zij in op deze ontwikkelingen? Wat zie je bijvoorbeeld terug in de assortimentskeuze?

Jerry de Leeuw, commercieel directeur Hans Geveling Supermarkten, ontvangt ons vandaag op de winkelvloer en neemt ons mee in zijn visie en laat ons zien welke keuzes zij maken om hun klanten effectief te bereiken.

Tijdens het 3-gangen diner bij HFSLG laten we deze dag samen de revue passeren. We delen onze learnings en ervaringen en sluiten de dag af.

Praktische informatie

Wanneer
1 februari 2023 van 09:30 uur tot ongeveer 20.00 uur.
Ontvangst om 09.30 uur
Start programma om 10.00 uur
Einde programma circa 20.00 uur

Waar
HFSLG (de Hoefslag)
Vossenlaan 28
3735 KN
Bosch en Duin (Zeist)
Klik hier voor een routebeschrijving

Dagvoorzitter
Rein van Gulick

Begeleiding Focusplaza
Janneke Voortman
+31 (0)6 38907281

Ben jij erbij?

We kijken er naar uit om je op 1 februari aanstaande weer te ontmoeten. Laat je even weten of je erbij zal zijn?

JA, ik ben aanwezig JAMMER, ik kan niet

Vragen?

Neem contact op met Janneke!

Janneke
Projectmanager Focusgroepen