FoodFocus Experts | 9 december 2022
Focus op vierkante meters

Tabak verkopen aan een rookvrije generatie

De verkoop van tabak en rookwaren is al jarenlang één van de omzetdrijvers in de retail. Belangrijke meters in de winkel dus. Maar vanaf 2024 is er een verbod op het verkopen van tabak bij de supermarkten wat uiteindelijk moet gaan leiden tot een rookvrije generatie in 2040. De logische conclusie zou dan zijn dat er geen toekomst meer zit in de tabaksverkoop. Maar is dat zo? Gaat er omzet verloren? En wat is er mogelijk met de meters die nu vrij komen in supermarkten? Jan Pieter Langerak van Cigo, onderdeel van retailformulehuis Convenience Concept, praat ons bij over alle wet- en regelgeving en neemt ons mee in de toekomst van de verkoop van tabak. Waar liggen kansen? En hoe ga je om met de ethische kant van het verkopen van tabak? Moet je het eigenlijk nog wel willen? In zijn presentatie geeft Jan Pieter inzichten in welke mogelijkheden én alternatieven er zijn en welke visie Convenience Concept heeft over de verkoop van tabak en rookwaren.

Omgaan met nieuwe tabakswetten

Na de presentatie van Jan Pieter over de naderende wijzigingen in de tabakswetten gaan we kijken op de winkelvloer van Plus Bos in Naarden. We zien daar de theorie in de praktijk. Supermarktondernemer Robina Bos heeft sinds maart de winkel van haar ouders overgenomen. Na een korte verbouwing werd haar supermarkt heropend. Tegelijkertijd opende ze ook haar tabaksspeciaalzaak Spot aan de overkant, om op de wetswijzigingen in te spelen. Dit deed ze in samenwerking met Convenience Concept. De servicebalie, waar het tabak werd verkocht, en het PostNL-punt is verplaatst van de Plus winkel naar Spot. Voor de klanten even wennen maar het zorgt voor minder verstoringen in de supermarkt. “Bij Spot loop je naar binnen en sta je ook weer zo buiten”.

Effectieve meters

Je hebt een klein winkeloppervlak maar je wilt wel een complete supermarkt voor de boodschappen van vandaag en morgen bieden, hoe doe je dat? En hoe speel je met beperkte ruimte in op de groeiende behoefte van de consument naar gemak en snelheid? 2 belangrijke vragen die supermarktformule Plus zichzelf stelde bij het bedenken van het Plus Vandaag concept. Dit concept richt zich op wijk- of buurtwinkels met een kleinere omzet- of oppervlakteklasse. Maar wel met een volledig assortiment met een sterke focus op ontbijt, lunch en maaltijden voor tussendoor. Veel convenience, veel maaltijdaanbod, vooral ook ‘meal deals’. Het nieuwe concept kent een innovatieve winkelindeling waarin de broodafdeling een prominente plek heeft en alle versgroepen direct vooraan in de winkel zijn geplaatst. Binnen een paar stappen vind je alles wat je zoekt. Je rekent zelf de boodschappen af met zelfscanners. Is Plus erin geslaagd een formuleconcept te introduceren dat zich richt op gemak en snelheid? Met een bezoek aan de Plus Vandaag in Baarn nemen wij de proef op de som.

Meer omzet uit dezelfde vierkante meters

BrightKitchen maakt het mogelijk voor horeca ondernemers om meer omzet te halen uit hun eigen keuken door de bestaande meters effectiever in te zetten. Hoe ze dat doen? BrightKitchen is een restaurant zonder gasten, een “dark kitchen“. De keuken bereidt plant-based maaltijden voor  bezorgdiensten als Deliveroo, Uber Eats en Thuisbezorgd. Daarnaast bieden zij meerdere diensten aan. Ze ondersteunen hun klanten bij marketing, sales en payment. Trainen het personeel en voorzien in moderne keukenapparatuur. En ze helpen de klant te ontwikkelen door analyses te maken op basis van big data. Rens Bekkers is oprichter en eigenaar en neemt ons vandaag mee in zijn visie en hoe hij kijkt naar de horeca in de toekomst. Dat doet hij bij Burger Master, het restaurant van BrightKitchen franchiser Bas Rijnen zodat we ook in de praktijk kunnen ervaren hoe zijn concept werkt.

Een frictieloze ervaring

Als retailer wil je jouw klanten een zo optimaal mogelijke ervaring bieden. Ook wel “frictionless shopping” genoemd. Wij gaan kijken bij het eerste kassaloze filiaal van de Duitse discountformule Aldi. Een testwinkel zonder kassa’s of zelfscanners. Met de speciale Aldi-app gaan de deuren voor je open en in de supermarkt zelf leggen sensoren en camera’s vast welke producten je in je winkelwagen legt. Als je de winkel verlaat worden de boodschappen automatisch afgerekend. Het scannen van boodschappen is verleden tijd op deze manier. En met dit concept heb je minder meters winkelvloer nodig voor kassa’s. En minder personeel voor achter die kassa’s. Dit lijkt een win-win situatie, maar is dat in de praktijk wel echt zo? Lever je geen servicegraad in door minder personeel op de vloer te hebben? En is het concept echt zo “frictionless” als bedoeld?

We brengen een bezoek aan de Albert Heijn in Houten van AH ondernemer en FoodFocus Experts-lid Martijn Steenman. Zijn winkel is een mooie plek “om het net op te halen“, samen te bespreken welke ervaringen nieuwe inzichten hebben gebracht en aan de slag te gaan met een aangedragen vraagstuk. We zetten onze expertise in en wisselen onze kennis uit. Op die manier draagt iedereen een persoonlijk en waardevol steentje bij aan het programma.

2 in 1
Half supermarkt, half horecagelegenheid. In de Spar City in Amersfoort weten ze de kleine beschikbare ruimte optimaal te benutten. In deze nieuwe, in oktober geopende, winkel in het city-format van Spar vind je het standaard assortiment gericht op de “snelle” klant én een shop-in-shop van The Tosti Club. In een beperkt aantal vierkante meters weten ze hier de klanten te voorzien van een snel ontbijt, een gezonde lunch of een gemakkelijke avondmaaltijd. Maar ook een lekkere snack voor onderweg. En de overheerlijke tosti’s van The Tosti Club natuurlijk, die je in het nieuwe zitgedeelte op kan eten. Optimaal gebruik van de beperkte ruimte, daar weten ze in Amersfoort wel raad mee.

Praktische informatie

Wanneer
9 december 2022 van 08:00 uur tot ongeveer 17.30 uur.
* Het is mogelijk een voorovernachting te boeken

Waar
Van der Valk Hotel Amersfoort A1
Ruimtevaart 22
3824 MX Amersfoort

Dagvoorzitter
Erik Mafait

Begeleiding Focusplaza
Lynn Mulder
+31 (0)6 14344359

Ben jij erbij?

We kijken er naar uit om je op 9 december aanstaande weer te ontmoeten. Laat je even weten of je erbij zal zijn?

JA, ik ben aanwezig inclusief voorovernachting JA, ik ben aanwezig JAMMER, ik kan niet

Vragen?

Neem contact op met Lynn!

Lynn
Projectmanager Focusgroepen