FoodFocus Experts | 12 mei 2023
Duurzaamheid: van noodzaak naar kans
De maatschappelijke noodzaak om te verduurzamen is onvermijdelijk. Niet alleen voor een betere wereld of om financiële sancties te voorkomen door steeds strengere regelgeving vanuit Europa en onze eigen overheid. Maar vooral ook omdat verduurzaming strategische en financiële kansen biedt. Vandaag gaan we het hebben over een duurzame bedrijfsvoering en duurzaam (ver)bouwen en welke kansen er zijn in een steeds duurzamere wereld.
Na het theoretische kader door duurzaamheidsexpert Maurice Beijk zien we de theorie in de praktijk bij verschillende spelers in de markt.
Op het programma:

People, Planet, Profit en… Passie
Maurice Beijk is als “Rentmeester 2050” een deskundige op het gebied van MVO en in het bijzonder op het gebied van duurzaamheid. Met “GROEN=DOEN, met nadruk op DOEN’ vertelt Maurice over volhoudbare ontwikkelingen die niet duur en complex zijn. Duurzaam hoeft dus niet duur te zijn. Vandaag zet hij de kaders voor het programma. Termen als SDG, volhoudbaarheid, slow bouwen en de richtlijnen voor het keurmerk BREEAM-NL passeren de revue.

Theorie in praktijk
De nieuwe Jumbo supermarkt in Goor, van ondernemers en broers Tijn en Niek Leussink, is hét visitekaartje van Jumbo op het gebied van duurzaamheid. Met een BREEAM score van ruim 90% heeft het pand de classificatie “Outstanding” binnen het duurzaamheidskeurmerk gekregen. In de winkel vertelt Tijn hoe dit tot stand is gekomen met o.a. het slim inzetten van subsidies. En hij laat natuurlijk ook zijn “meest duurzaam ontworpen supermarktpand van de Benelux” zien.

Van winkelbetimmering naar interieurbouw
Van Keulen Interieurbouw is gespecialiseerd in het ombouwen van winkels. En dat met een stevige focus op duurzaamheid. Zij vinden dat een verantwoorde omgang met grondstoffen en energie niet alleen een financiële, maar ook een morele noodzaak is. In het vorige millennium is Van Keulen Interieurbouw gestart met maatregelen die positief bijdragen aan het milieu. Niet alleen in de interieurs die ze ontwerpen en realiseren maar ook in hun eigen pand.

Fusie perikelen
Eigenaar Léon Haanstra van de PLUS supermarkt in Nijverdal heeft opnieuw de naam op de gevel van zijn winkel aangepast. Tien jaar terug verving hij in zijn winkel in Holten de naam C1000 voor die van Coop en nu komt er in zijn winkel in Nijverdal lichtreclame van PLUS te hangen. Léon ontvangt ons op de winkelvloer in Nijverdal, laat ons de omgebouwde winkel zien, welke verduurzaming er is toegepast en vertelt ons over de wisseling van de formule.

Nieuwe inzichten
In de Albert Heijn winkel in Diepenveen van AH-ondernemer Rob Middeldorp is het nog niet zover. Hij zit niet te denken aan een formulewissel maar wil zijn winkel wel verbouwen om te verduurzamen. En dat roept nogal wat vragen op. Daarom heeft hij een case uitgewerkt die wij tijdens het bezoek aan zijn winkel gaan behandelen. Aan de Experts de schone taak om Rob van nieuwe inzichten te voorzien.
Wrap-up
Na een dag over duurzaam ondernemen en bouwen delen we tijdens de afsluitende borrel onze learnings en ervaringen en sluiten de dag af.
Praktische informatie
Wanneer
12 mei van 08:00 uur tot ongeveer 18:00 uur.
Inloop met ontbijt vanaf 08:00, de bus vertrekt om 09:00 uur
Waar
FINCH —Boutique hotel
Keizerstraat 20
7411 HH Deventer
Klik hier voor de route
Dagvoorzitter
Fons Blomhert
Begeleiding Focusplaza
Lynn Mulder
+31 (0)6 143 443 59