FoodFocus Experts | 10 juni 2022

De horizon verbreden is de rode draad van de bijeenkomst op 10 juni. Deze bijeenkomst kent letterlijk geen grenzen. We nemen een blik in de keuken van onze oosterburen. Wat doen de Duitse collega’s op het gebied van food-innovatie? Hoe spelen zij in op de veranderende klantbehoefte? Hoe gaan zij om met de uitdagingen? En op welke wijze geven ze hier invulling aan? Onder deskundige begeleiding van Erik Mafait en Gerrit Grievink ga je op zoek naar antwoorden op deze vragen.

In de bus onderweg naar het eerste adres deelt Gerrit Grievink zijn kennis en inzichten en de laatste trends en actualiteiten in de branche. Op basis van de “7 G’s” neemt hij ons mee langs de nieuwste relevante ontwikkelingen in de Foodretail.

We passen het learning by seeing en doing principe toe bij:

E-Center Hundrieser: in de jaren ’50 begonnen als “winkeltje” vanuit een liefde voor eten en voor de omgang met mensen uit de omgeving en gehecht aan kwaliteit. Ruim 40 jaar later, 4 winkels,  400 medewerkers en 2.400 vierkante meter verder bezoek je hun prijswinnende (EuroShop Retail Design Award) en moderne Edeka concept in Essen-Schönebeck. We zien flinke ontwikkelingen in verlichtings- en vershoudtechnologie in combinatie met een uitstekende presentatie van het assortiment. Een onderneming in beweging maar één ding is tot op de dag van vandaag hetzelfde gebleven: de aandacht voor detail, de prettige sfeer, de relatie met de klanten en de waardering voor lekker eten.

Bij Typy in Düsseldorf nemen we een kijkje in de toekomst. Een fris en modern concept waarbij retail wordt gekoppeld aan digitalisering en realiteit. Een volledig geautomatiseerde supermarkt waar klanten hun aankopen kunnen doen en betalen met een app of direct ter plaatse bij de terminal. Een robot zoekt vervolgens de bestelling bij elkaar en levert deze aan de klant. Naast innovatieve technologie zijn het gebruiksgemak, de constante beschikbaarheid en het diverse en uitgebreide assortiment de belangrijkste redenen voor de groeiende populariteit van deze digitale, onbemande retailer. Het doel van Typy is om winkelen sneller, spontaner en leuker te maken. Sebastian Stücke, Head of Operational Development ontvangt ons om de inzichten gebundeld in het concept van Typy te delen.

In 1927 kwamen 17 inkoopcoöperaties samen om de “Revisionsverband der Westkaufgenossenschaften”, kortweg REWE , te vormen om de gezamenlijke inkoop van kruidenierswaren te organiseren. Dit resulteerde in een sterke samenwerking die vandaag de dag gegroeid is tot één van de grootste ondernemingen in de Europese levensmiddelenhandel. Onder de diverse bedrijfstakken vallen onder andere de supermarkten Rewe, Billa, Akzenta en de discountformule Penny. Daarmee zijn ze 1 van de 5 grote spelers binnen de Duitse levensmiddelenmarkt. Maar ook bouwmarkten en tuincentra zoals toom Baumarkt en Gartenliebe vallen onder de REWE Group en zijn ze actief binnen de toerismebranche. We ontmoeten ondernemer Herr Fakhouri. Hij heeft twee vestigingen in Dusseldorf en maakt echt het verschil op het gebied van personeelsbeleid.  Als voorvechter met een multiculturele insteek kan bijvoorbeeld elke klant in zijn eigen taal aangesproken en bediend worden.

We gaan ook een kijkje nemen bij:

We gaan Nederland weer in voor een bezoek aan 2 Brüder Siebengewald. Met zo’n 80.000 bezoekers per week is 2 Brüder de grootste toeristische trekpleister van Noord-Limburg. Ze concentreren zich op Duitse klanten in de buurt van de grens. Het verkopen van koffie maakte 2 Brüder groot en uniek. De Holland Food Group, het moederbedrijf van Die 2 Brüder heeft naast Venlo een tweede vestiging geopend in Siebengewald. Deze supermarkt biedt 8500 verschillende artikelen op een oppervlakte van bijna 1000 vierkante meter. Waar zitten de verschillen met de vestigingen in Venlo? En welke assortimentskeuzes hebben ze gemaakt gezien deze vloeroppervlakte?

Tegenwoordig zijn festivals de ontmoetingsplaats voor mensen. Én de supermarkt. In ieder geval, als we Joop Bosmans als collega- FoodFocus Expertslid en eigenaar van Jumbo Bosmans in Cuijk mogen geloven. Zijn supermarkt heeft dan ook een groot sociaal karakter. En hij zoekt nadrukkelijk de samenwerking met lokale en regionale ondernemers en leveranciers. Dat zie je terug in de winkel. Denk aan het brood en gebak van Bakkerij Loeffen, koekjes van Van Eigen Deeg, kersen van Kers en zo, verse salades van Cox, asperges van John Kroef en Heldro-ijs. Hij regelt ook excursies voor zijn klanten naar zijn lokale leveranciers. Het bundelen van krachten zie je ook terug in zijn plannen met Bakkerij Loeffen. Een gezamenlijk avontuur waarbij een door Bosmans aangekocht café bij de bakkerij wordt aangetrokken om zo het bakkersambacht een podium te geven. Maar ook voor nieuwe plannen en innoveren ben je bij Joop aan het goede adres.

Een bijeenkomst vol met perspectieven, visies en verhalen. Tijdens de afsluitende borrel halen we het net op door de ervaringen met elkaar te delen.

Praktische informatie

Datum
Vrijdag 10 juni
* eventueel met overnachting 

Locatie
Raamweg 10
5431 NH Cuijk
Klik hier voor routebeschrijving

Planning
Inloop met ontbijt om 08.00 uur
Vertrek bus om 08.30 uur
Einde programma ongeveer om 18.00 uur

Dagvoorzitter
Erik Mafait

Begeleiding vanuit Focusplaza
Lynn Mulder

Vragen?

Neem contact op met Lynn!

Lynn
Projectmanager Focusgroepen