FoodFocus Executives | 23 en 24 juni 2022
Retailen in België

Op 23 en 24 juni aanstaande bezoeken we als FoodFocus Executives groep onze zuiderburen. Allereerst omdat de opmars van AH en Jumbo het Retaillandschap in België behoorlijk heeft opgeschud, maar ook om de Antwerpse haven te bezoeken waar we ons verdiepen in de oorzaken achter de grote internationale logistieke uitdagingen die het voorraadbeleid en de aanvoer van grondstoffen behoorlijk onder druk zetten.

Op het programma:

Donderdagochtend verzamelen we om 09.30 uur bij het Van der Valk hotel in Eindhoven. Na een kop koffie stappen we rond 10.00 uur in de bus en worden we welkom geheten door Gerrit Grievink, de dagvoorzitter tijdens deze tweedaagse focusreis. Onderweg naar Antwerpen neemt Dirk Vanderveken van Shopperware het woord. Met 20 jaar ervaring in de retailbranche deelt hij alle ins en outs rondom de algemene marktontwikkeling van FMCG in België. We bespreken de  evolutie van winkelkanalen en de belangrijkste winkelketens. En we kijken naar verschillen op gebied van cultuur, eten en gebruiken, de diversiteit in assortiment, koop– en consumptiegedrag en de verschillen in retailconcepten en formules met Nederland. Tijdens deze tweedaagse zal Dirk ons vergezellen om als sparringspartner en expert ons van inzichten te voorzien.

Een synoniem voor smakelijk eten en drinken, dat is wat versmarkt Van Eccelpoel is. Het is ook een bijzondere versmarkt: ze verzorgen verse gerechten uit een groot zelfgekozen aanbod van kwaliteitsproducten. Bij de verse gerechten is het ook mogelijk om een exclusieve wijn uit eigen wijnkelder aan het gerecht toe te voegen. Een bezoek aan én een lunch bij Van Eccelpoel kan dan ook niet ontbreken tijdens deze trip.

De volgende stop op het programma is CRU aan de Antwerpse Groenplaats. Deze premium-versmarkt van de Colruyt Group is toegespitst op een binnenstedelijke exploitatie van het concept, waarbij luxe, vers en specialiteiten centraal staan. Ambachtspartners zoals kaasmeester Van Tricht en de Antwerpse chocolatier Jitsk hebben een plek in de winkel. Een nieuwe toevoeging is Jus Jus, dat groenten- en fruitsappen maakt met producten van CRU.

En verder:

De Chinese wereldorde komt eraan. In oktober 2017 stippelde president Xi de route uit voor de Chinese droom die immense consequenties heeft voor de mondiale economie. De haven van Antwerpen speelt een grote rol in de wereldwijde logistiek en ervaart dagelijks de effecten van de Chinese ambities.We worden ontvangen in het Atrium van het Havenhuis en worden bijgepraat over het ontstaan van de haven, “Global traffic” en de rol die de haven daarin speelt. Aansluitend laat Michel Leroy ons met een rondrit de haven ook zien om te ervaren hoe de vierde industriële revolutie vorm krijgt.

Na de tour gaan we naar ons hotel Rubens om in te checken. We hebben even de tijd om ons op te frissen en voor te bereiden op de afsluiting van deze eerste dag bij restaurant Ras, een modern design restaurant direct uitkijkend op de Schelde. ‘Verwennerij op culinair vlak, met directe en oneindige verbondenheid met het water’, zoals ze het zelf omschrijven.

We bezoeken de AH XL Mechelen Malinas waar we worden opgewacht door Jan Peeters. Samen met Delfine Cattoir en Roemer Warners, beide Lead Category Manager bij Albert Heijn. Jan Peeters is ondernemer in sterke merken en concepten: eigenaar van meerdere Albert Heijn supermarkten, KFC restaurants, versgroothandel Délidis en de nieuwe Peeters Govers slagerij. Met een oppervlakte van 3.500 vierkante meter is deze Albert Heijn winkel één van de grootste binnen het AH XL winkelconcept. AH is ruim tien jaar actief in België en deze winkel is een cadeautje aan de formule zelf en aan de Mechelaar. Het heeft ook bijna tien jaar geduurd om de juiste plek te vinden voor deze winkel. In 2025 moeten alle winkels van Albert Heijn CO2-neutraal zijn. Albert Heijn XL Mechelen neemt alvast een flinke stap met een duurzame winkel in het meest duurzame shoppingcentrum van Europa: Malinas.

Ook op het programma:

In het winkelcentrum Malinas bezoeken we ook een nieuw Lidl filiaal. Lidl versterkt zijn positie als vers-discounter steeds meer door een steeds gevarieerder aanbod van verse producten tegen een voordelige prijs aan te bieden. Deze winkel is daar een voorbeeld van met een winkeloppervlakte van 1.526m² en een assortiment waarvan het groente en fruit vaak rechtstreeks bij de telers wordt ingekocht. Meer dan 50% van de groente en fruit is Belgisch, bij melk en vlees is dat aandeel nog groter. Dit filiaal heeft ook een bio-hoek waar het steeds groter wordend bio-assortiment duidelijk zichtbaar is.

Eerder hebben we het versmarkt concept bekeken van de Colruyt Group. Vandaag nemen we een kijkje bij het discount winkelconcept van de Belgische marktleider: Colruyt Lage Prijzen. Om de kosten te beperken zijn de winkels sober ingericht en de werkmethodes zo efficiënt mogelijk. In alle 250 winkels geven ze een lageprijzengarantie. In deze dure tijden zou je verwachten dat deze strategie meer klanten zou trekken. Maar de winstcijfers dalen. Aan de andere kan stijgen de grondstoffen- en energieprijzen en neemt de concurrentie van de Nederlandse retailgiganten Jumbo en Albert Heijn toe. Colruyt Lage Prijzen, een concept onder druk.

Heel wat kenners vrezen voor prijzenslag in België: hoewel Jumbo niet per se de laagste prijs garandeert, kiest het in de praktijk voor een scherpe prijspositionering, ergens tussen Colruyt en Albert Heijn. Dat zet verder druk op de markt. De consumentenorganisatie verwacht lokale prijsoorlogjes en vreest dat daardoor de kwaliteit van het aanbod mogelijk in het gedrang komt. Bij het bekendmaken van de jaarcijfers in 2020 werd aangegeven dat eind 2025 Jumbo zo’n 100 supermarkten geopend wil hebben in België. Op 25 mei 2022 is de 19e Belgische Jumbo vestiging in Balen geopend. Peter Isaac, Managing Director België, ontvangt ons. Hij laat ons de nieuwe winkel zien en deelt ons zijn visie op de strategie in België, de verwachte concurrentiestrijd en de daarbij prijzenslag die daarbij zou kunnen ontstaan.

Na het bezoek aan de Jumbo maken we ons op voor de terugreis en rijden we terug naar het Van der Valk hotel in Eindhoven.

Praktische informatie

Wanneer
Donderdag 23 en vrijdag 24 juni

Donderdag 23 juni
Ontvangst met koffie om 09.30 uur
Vertrek bus om 10.00 uur

Locatie
Van der Valk Hotel Eindhoven
Aalsterweg 322
5644 RL Eindhoven
Klik hier voor een routebeschrijving

Overnachting in Antwerpen
Hotel Rubens – Grote Markt
Oude Beurs 29, 2000 Antwerpen

Vrijdag 24 juni
Einde programma om 17.00 uur

Retailexpert
Dirk Vanderveken

Dagvoorzitter
Gerrit Grievink

Begeleiding vanuit Focusplaza
Lynn Mulder

 

Vragen?

Neem contact op met Lynn!

Lynn
Projectmanager Focusgroepen