FoodFocus Executives | 15 december 2022
De impact van globaal naar lokaal

Kunnen we voorspellen wat er in 2023 op ons af komt? Waarschijnlijk niet, maar Alex Krijger gaat vandaag bij De Havixhorst toch een poging doen. Bijna dagelijks laat deze veelgevraagde analist in de landelijke media zijn licht schijnen op de wereldwijde economische ontwikkelingen. En de rol van Europa, Rusland en China op het wereldtoneel. Vandaag gaat het over de impact op onze branche. Na zijn bespiegelingen over grondstofprijzen, (energie)crisissen, schaarste en inflatie bezoeken we diverse retailers die ondanks de wereldwijde uitdagingen nog steeds zeer succesvol zijn in de lokale markt. Volop nieuwe inzichten en praktische leermomenten bij de gloednieuwe Jumbo Kathedraal, het paradepaardje van de Maripaan Groep, de king of convenience SPAR City met de geïntegreerde Tosti Club, de innovatieve horeca-hotspot Mr. Mofongo en de regionale supermarktheld Poiesz. Directeur Leendert van Eck deelt zijn visie en daagt ons uit na te denken over lokale marktdominantie en het doorvertalen van globale trends naar lokale toegevoegde waarde. Het wrap-up diner is bij De Havixhorst waar we traditiegetrouw het eindejaarspakket weer uitreiken.

Een brede blik op de wereld

Vandaag gaan we op bezoek bij verschillende lokale ondernemers in Noord-Nederland die succesvol de vertaalslag hebben gemaakt naar de lokale markt. Maar eerst gaan we praten over de wereld om ons heen met veelgevraagd geopolitiek analist Alex Krijger, oprichter en Managing Partner van Krijger & Partners. Alex studeerde aan de Universiteit Leiden en volgde verschillende leiderschapsprogramma’s aan de IMD Business School in Lausanne en in Londen. Hij werkte bij het Nederlandse Ministerie van Defensie, het CDA en bij Royal Dutch Shell. En Alex is ook de vice-voorzitter van het Atlantisch Comité in Nederland. Samen met Alex bespreken we wat er speelt in de wereld en welke impact dit op onze eigen business heeft. Hoe speel je in op de wereldwijde ontwikkelingen? En welke kansen zijn er?

Een kathedraal vol boodschappen

Jumbo Meerstad, de 17e en afgelopen november geopende winkel van de Maripaan Groep, heeft zich in een duurzaam gebouwde moderne kathedraal gevestigd. Het is het paradepaardje van de retailgroep uit Noord-Nederland. De wijk Meerstad in Groningen is nog in ontwikkeling en ook de sociale cohesie moet nog groeien. En daar gaan bedrijfsleider Jannie Nijlaan en haar team aan bijdragen. De winkel moet echt integreren in de buurt en moet een plek worden waar “buren” en andere klanten graag willen zijn, geeft Jumbo ondernemer Paul Papo aan. Hoe zet de Maripaan Groep de landelijke Jumbo-formule in als een regionale speler? En hoe pakt de Maripaan Groep de maatschappelijke rol die die supermarkt wil hebben op in deze nieuwe wijk? Welke stappen zetten ze om een goede band met de bewoners op te bouwen?

Het Beijk horeca-imperium in Groningen

Een exotisch menu vol global food, een distilleerderij midden in het pand, een robotarm die de drankjes inschenkt. Mr. Mofongo is echt een innovatieve hotspot midden in Groningen op een A-locatie naast de universiteit. Hoe “global naar local” wil je het hebben? Bij dit concept van de markante en vooral ook onderscheidende ondernemer en local Patrick Beijk druipt de beleving er werkelijk vanaf. Na het starten van een kleinschalig cateringbedrijf tijdens zijn studie groeide zijn imperium uit tot 23 horecazaken. Op zijn 40e verkocht hij alles behalve Mr. Mofongo en de Chaplin’s pub en ging zijn volledige aandacht naar het ontwikkelen van innovatieve publiekstrekker Mr. Mofongo. Hij weet als rasechte Noorderling dus als geen ander de lokale markt te bespelen. Maar hoe vult hij zijn rol als lokale speler in? En welke invloed heeft zijn pand pal naast de universiteit hier in?

King of convenience

SPAR bestaat 90 jaar en kiezen dit jubileumjaar om de formule flink aan te scherpen. De ambitie is om “king of convenience te worden”. Op elke plek, op ieder moment voor iedereen relevant zijn.  Consumenten van alle generaties hebben een druk en haastig leven en zoeken ze voor verschillende eetmomenten naar slimme en tijdbesparende oplossingen. En dan het liefst ook nog gezond, duurzaam en bewust. SPAR ziet kansen in deze trends en gaat daarom haar positie als dé winkel voor gemak de komende jaren verder uitbouwen. En daarbij kijken ze ook buiten gebaande paden voor innovatieve mogelijkheden. Zo kijkt de gemaksretailer naar mobiele oplossingen, doorontwikkeling op het gebied van e-commerce en introduceerden ze onlangs een vendingmachine. En ze kijken naar het bieden van oplossingen op plekken en in bedrijven waar catering is afgestoten. Naast de to-go producten van The Tosti Club biedt SPAR ook de mogelijkheid om boodschappen thuis te bezorgen in samenwerking met Thuisbezorgd en Deliveroo. Dat doet de vraag rijzen: hoe zit het met de e-commercestrategie van de supermarktketen en hoe verhoudt zich dat tot de lokale activiteiten in de fysieke winkel?

Regionaal versus nationaal

Op 19 april 1923 openen Lodewijk Poiesz en zijn vrouw Wietske een groentezaak van 12 m2 aan de Havenstaat in Sneek. 99 jaar later is Poiesz is de enige zelfstandige supermarktketen van het Noorden met circa 70 vestigingen. Commercieel directeur Leendert van Eck ontvangt ons in de nieuwe winkel in Zuidbroek. Van Eck wordt door Poiesz omschreven als een people manager met een heldere kijk op hoe je als regionale speler een sterke plek in de markt verwerft. Waar liggen de kansen voor een regionale speler in een regionale markt? Hoe ga je om met nationale retailers die ook steeds meer bewegen van nationaal naar lokaal? En hoe zorg je ervoor dat juist dat lokale karakter en de intensieve betrokkenheid met de streek van de Poiesz keten bijdraagt aan het onderscheidend vermogen?

Tijdens het diner bij De Havixhorst bespreken we de ervaringen en nieuwe inzichten met elkaar. Traditiegetrouw reiken we ook het eindejaarspakket uit. Een pakket met een selectie uit het productaanbod van jou en je medeleden: een unieke manier om kennis te maken met elkaars producten en bestsellers van het afgelopen jaar.

Praktische informatie

Wanneer
15 december 2022 van 09:30 uur tot ongeveer 20.00 uur.

Waar
De Havixhorst
Schiphorsterweg 36
7966 AC De Schiphorst

Dagvoorzitter
Gerrit Grievink

Begeleiding Focusplaza
Janneke Voortman
+31 (0)6 38907281

Ben jij erbij?

We kijken er naar uit om je op 15 december aanstaande weer te ontmoeten. Laat je even weten of je erbij zal zijn?

JA, ik ben aanwezig JAMMER, ik kan niet

Vragen?

Neem contact op met Janneke!

Janneke
Projectmanager Focusgroepen