FieldFocus Executives | 6 t/m 9 oktober 2022 – New York
The future of retail

Het retailspel is aan het veranderen. De digitalisering heeft veel impact op de branche. Neem daarbij de consumenten die steeds meer online winkelen en steeds minder loyaal aan een merk of bedrijf zijn. Het is de kunst om de kansen in digitalisering te zien en de veranderende consument toch te binden. Maar hoe doe je dat? Hoe zet je de klantbeleving centraal? En hoe verras je jouw klant met innovatieve en inspirerende oplossingen?

New York laat ons het nieuwe retailspel zien. Een uniek kijkje in “the future of retail”. Retailers in New York investeren volop in vernieuwende winkelconcepten en technologische innovatie. Geen voorzichtige experimenten met omnichannel, automisation, customisation en personification, in New York is dit big business.

In New York gebeurt het. Daar zijn de nieuwste trends op het gebied van retail zichtbaar. Alicia Keys zong ooit over de “The Empire State of Mind”. Haar ode aan New York en alles waar deze wereldstad voor staat. In haar lied zingt ze niet alleen over New York, maar ook over de hoop die New York vertegenwoordigt en de mogelijkheden die de stad biedt. The Big Apple geeft je de kans om je dromen te volgen, ongeacht wie je bent of waar je vandaan komt. Wat zien we hier van terug in de retail? En welke invloed hebben de aanslagen van 9/11 op deze typisch New Yorkse houding gehad?

Van 6 tot en met 9 oktober dompelen wij ons volledig onder in het retailspektakel van New York. 4 dagen lang vol inspirerende retailconcepten en absolute must-sees. Een reis die ons de vele gezichten van The Big Apple laat zien.

 

Een greep uit het programma:

De consument van nu en die van de toekomst kijken anders naar een winkel. Zij gaan niet naar een winkel om iets te kopen maar de winkel is een plek om tijd door te brengen, andere mensen te ontmoeten en ook plezier te hebben. Dat hebben ze bij Empire Stores, in de industriële wijk Dumbo, goed begrepen. Empire Stores is een moderne urban markplaats in een gerevitaliseerd koffiemagazijn uit het pre-Civil War-tijdperk langs de waterkant van Brooklyn. Een verzameling van gastronomische hoogstandjes, inspirerende retailconcepten zoals Time Out Market en een terras op het dak met een adembenemend uitzicht op The Big Apple. Bij Empire stores laten ze zien dat de winkel meer is dan een plek waar je alleen aankopen doet.

Chelsea Market is een voormalig koekjesfabriek in het Meat Packing District dat is omgebouwd tot een foodcourt, shopping mall, kantoor en productieruimte voor andere andere tv shows. Wat je ook zoekt, je kunt het vast vinden in een van van de bijna 40 stores. Chelsea Market is een concept dat zich niet alleen richt op de aankoop van producten maar een plek is waar mensen willen zijn en tijd willen rondbrengen.

We bezoeken de nieuwe Google Store op de begane grond van het Google hoofdkantoor in Manhattan. Als je Google zegt, zeg je online. En als je dan weet dat steeds meer aankopen online plaats vinden zou je aannemen dat Google zich daar op richt. Dat doen ze alleen niet in deze volledig nieuwe winkel. Het is de eerste fysieke winkel van Google en hier vind je alle hardware oplossingen en hoe deze met elkaar communiceren en samenwerken. In de winkel zie je ook alle Google-gadgets en verschillende merkartikelen zoals T-shirts, hoeden en zelfs hondenspeelgoed. Hier smelten de fysieke wereld, beleving en online samen. Een goed voorbeeld van hoe de on- en offline wereld elkaar versterken.

Frictionless shopping speelt een grote rol in de toekomst van de retail. Het gaat hierbij om het bieden van een gepersonaliseerde, simpele, snelle en soepele winkelervaring. Tijdens het hele proces wordt technologie en data ingezet om succesvol te zijn. In de Amazon Go winkels wordt boodschappen doen een fluitje van een cent. De winkels zijn specifiek ingericht op de New Yorkers en hun drukke leven. Bezoekers scannen hun QR-code om binnen te komen, pakken hun boodschappen en verlaten de winkel. Je zou binnen 30 seconden weer buiten kunnen staan met je maaltijd. En in de tussentijd zorgt de innovatieve techniek in de winkel ervoor dat er wordt geregistreerd wat je in je mandje doet. En bij het verlaten van de winkel wordt er automatisch afgerekend. In de winkel zijn er ook mogelijkheden om je gekochte maaltijd op te warmen en op te eten, in het geval je haast hebt.

Ook het Nike House of Innovation speelt in op gemak. Gecombineerd met tech, data en personalisatie. Members kunnen producten kopen in de winkel door het scannen van een QR-code, daarna kunnen ze zonder in de rij te staan bij de kassa de winkel verlaten. Ook is het mogelijk voor leden om bestellingen op te halen uit lockers, zonder dat daar personeel voor nodig is. Dit gaat allemaal via een speciale leden-app van Nike. En dat is slim, de data uit de app helpt Nike namelijk om de behoefte van hun klanten bloot te leggen. Daarnaast speelt Nike in op de behoefte van de consument om zich te onderscheiden. Bij Nike is het mogelijk om producten te personaliseren. Consumenten kunnen zo bijvoorbeeld sneakers van een persoonlijke touch voorzien en thuis laten bezorgen.

Op 9 september 2001 werd New York recht in het hart getroffen. De aanslagen brachten een schok teweeg in de wereld en hadden een grote impact op de stad en de inwoners. Wij gaan ervaren wat deze impact is met een ontdekkingstocht van Lower Manhattan en Financial District. Sinds de aanslagen is dit gebied continu in ontwikkeling geweest. We bezoeken onder andere de 9/11 Memorial, de Occulus en winkelcentrum Brookfield Place tegenover het World Trade Center.

Als retailer kan je niet alleen maar focussen op de verkoop van producten. In de meest ideale vorm vinden in de winkel geen transacties meer plaats maar is het de plek waar de verbinding met de klant wordt aangegaan. Het gaat steeds meer om het creëren van herinneringen en de ultieme merkbeleving.

In SoHo bezoeken we Showfields, waar we tijdens een tour en presentatie uitleg krijgen over dit bijzondere concept. Als je het hebt over verbinding door beleving ben je hier aan het juiste adres. Ze omschrijven het zelf als een lifestyle-ontdekkingswinkel met een verzameling missie-gedreven producten, kunst en evenementen die voor het eerst “IRL” te vinden zijn. Showfields is een revolutionair winkelconcept dat het ontdekkingsgevoel stimuleert en inspireert door de merken en concepten waarmee ze werken. Medewerkers worden “connectors” genoemd omdat ze de merken en producten in verbinding brengen met de klanten. De spiraalvormige glijbaan tussen de tweede en derde verdieping staat ook voor verbinding en creativiteit. Niet echt digitaal, wel erg verrassend en innovatief.

Bij de Starbucks Reserve store in het Meat Packing District gaat het om beleving. Je kan het haast omschrijven als een mini-koffiepretpark. Een plek waar je de kunst en wetenschap van het ‘zwarte goud’ leert kennen. Een werkelijk prachtig interieur waar de groene bonen in zakken aan het plafond hangen en de gebrande koffiebonen rinkelend in grote koperen buizen voorbij komen. In deze winkel worden de bonen ter plekke gebrand. En vervolgens heb je de keuze uit 2 koffiebars en een cocktailbar om de meest uiteenlopende koffiespecialiteiten en cocktails te bestellen. En heb je honger? Van fusion retailing zijn ze bij Starbucks ook niet vies. In de winkel vind je de bekende Italiaanse boetiekbakkerij Princi waar ze onder andere verse broden, pizza’s en desserts maken.

Bereid je voor op een adembenemende ervaring bij één van de nieuwste ontwikkelingen in Manhattan: SUMMIT One Vanderbilt. Het mag dan wel geen winkel zijn, ze weten wel hoe ze een beleving bieden. Summit is een 3-verdiepingen tellend observatiedek in één van de indrukwekkendste en hoogste wolkenkrabbers van New York waar al je zintuigen, nieuwsgierigheid en verbeeldingskracht wakker worden gemaakt. Een panoramische uitzicht van bijna 360º, de glazen lift Ascent en de hoogste tuin van de wereld maakt Summit in One Vanderbilt tot de meest “Instagrammable” spots in New York. En dan hebben we het nog niet eens gehad over Levitation, glazen kubussen die op een hoogte van 324 meter uit de wolkenkrabber steken en waarmee je boven New Yorkse straten zoals Madison Avenue kunt lopen.

Via de 2,3 kilometer lange High Line, een groen park op de voor New York iconische verhoogde treinrails, en door het nieuwe openbare park Little Island kom je in de nieuwe wijk Hudson Yards. Met een shopping mall, kantoren van leiders in de industrie, belangrijke openbare kunst en dynamische culturele instellingen. Een populaire plek voor toeristen en locals, met een hippe en kunstzinnige sfeer, ongelooflijke architectuur en veel winkels om te bezoeken. The Shops and Restaurants at Hudson Yards is een groot overdekt winkel- en eetcentrum in de Hudson Yards. Het winkelcentrum is de thuisbasis van meer dan 100 winkels en 20 restaurants.  Tijdens een tour door dit nieuwe stadsdeel focussen we ons op deze mall en hun specifieke “approach to retail“.

Als de door de stad fietst zie je overal verwijzingen naar het industriële verleden van The Big Apple. Onder begeleiding van New York expert én local Pim Zeegers gaan we het echte New York bekijken. We fietsen door het Financial District via Chinatown en de Lower East Side naar Brooklyn. Onderweg bezoeken we de Domino Sugar Refinery Development, het bijbehorende Domino Park en fietsen we door het hippe Williamsburg. Hier gaan we een aantal stops maken bij bijzondere retail concepten in deze trendy wijk. We fietsen vervolgens naar Bushwick. Daar bekijken we de grootste outdoor street-art gallery van de Bushwick Collective en in een oude garage gaan we de lekkerste “Brooklyn Pizza” van New York eten.

Via de orthodox Joodse wijk fietsen we naar The Brooklyn Navy Yard, hét centrum van stedelijke productie en innovatie. Een uniek ecosysteem van 300 hectare met ruim 500 bedrijven die samen meer dan 11.000 mensen in dienst hebben. Het innovatieve karakter zie je terug bij Rooftop Reds. Want de Brooklyn Navy Yard is misschien niet het eerste wat in je opkomt als je je een terroir voorstelt dat geschikt is voor wijnbouw. Maar in het voorjaar van 2016 lanceerde Rooftop Reds ‘s werelds eerste commercieel levensvatbare wijngaard op het dak van een pakhuis in de Navy Yard.

Deze verschuiving van traditionele landbouw naar stadslandbouw zien we ook terug bij Brooklyn Grange. Dit toonaangevende bedrijf op het gebied van daklandbouw en intensieve groendaken in de VS exploiteert ‘s werelds grootste bodemboerderijen op daken. Zij promoten duurzaam stedelijk leven door groene ruimtes te bouwen, educatieve programma’s en evenementen te organiseren en de toegang tot lokaal geteelde producten in gemeenschappen in New York City te verbreden.

Bovenstaande en meer gaan wij ervaren van 6 tot en met 9 oktober in New York. Een uniek kijkje in “the future of retail“!

De experts in New York

Michiel Vos, VS-correspondent en local
Michiel is jurist, Verenigde Staten-correspondent en inwoner van New York. Hij werkt o.a. voor televisie en radio: VRT’s Terzake, De Afspraak, VRT radio, EénVandaag, Met ‘t Oog op Morgen, KRO-NCRV en de Amerikaanse zender MSNBC.

Ook is hij documentairemaker, bekend van The Trials of Ted Haggard, Right America Feeling Wronged en My America. Vaak maakt hij deze samen met zijn vrouw Alexandra Pelosi. De dochter van voormalig voorzitter van het Huis van Afgevaardigden Nancy Pelosi. Tijdens deze reis hebben wij een Meet & Greet met Michiel.

Pim Zeegers, expert en local
Voordat Pim in 2010 naar New York verhuisde, woonde hij in Rotterdam, Amsterdam & Brussel. Daar werkte hij voor verschillende kleine, internationale bedrijven waar maatschappelijke betrokkenheid, trend en design belangrijke pijlers waren.

Inmiddels werkt hij ruim vijf jaar als gecertificeerd gids en organisator van persoonlijke en zakelijke reizen in New York. In die tijd heeft hij een indrukwekkend netwerk opgebouwd. Samen met Pim hebben wij dit diverse, inspirerende en ook echt authentieke programma vorm gegeven.

Praktische informatie

Wanneer
Donderdag 6 t/m zondag 9 oktober

Heenreis donderdag 6 oktober
Uiterlijk 06.00 uur verzamelen op Schiphol, voor de roltrappen tussen vertrekhal 1 en 2.
Vlucht: UA 71 Amsterdam – Newark om 09.15 uur

Bagage
Vluchten zijn inclusief ruimbagage van maximaal 23 kg en handbagage.

Richtlijnen handbagage:

  1. 1 x handbagage + 1 x accessoire
  2. Handbagage: max. afmetingen 22 x 35 x 56 cm
  3. Accessoire: een item die onder de stoel voor je past. Zoals een schoudertas, handtas of laptoptas. Maximale afmetingen 22 x 25 x 43 cm

Locatie
Schiphol Amsterdam
Klik hier voor een routebeschrijving

Overnachten in New York
OYO Hotel – Time Square ****
157 West 47th Street
New York, NY 10036

Terugreis zondag 9 oktober
Vlucht: UA 70 Newark – Amsterdam om 18.00 uur
Aankomst Schiphol op maandag 10 oktober rond 07.15 uur

New York expert
Pim Zeegers

Begeleiding vanuit Focusplaza
Mariëlle Grievink +31 (0) 6 109 444 29
Marleen Jansen

Valuta
1 Amerikaanse dollar = 1,01 Euro (huidige koers)

ESTA-reistoestemming
Om naar de Verenigde Staten te reizen heb je een ESTA- reistoestemming nodig. Deze dien je zelf voorafgaand persoonlijk aan te vragen. Een ESTA aanvragen kan online via https://esta.cbp.dhs.gov/, op deze site staat ook een filmpje met de uitleg. Je moet dit minimaal 72 uur voor vertrek aanvragen. De kosten bedragen $21 per persoon.

Reisadvies Verenigde Staten
Het reisadvies voor de Verenigde Staten van Amerika is groen. Dit betekent dat de veiligheidssituatie vergelijkbaar is met die in Nederland. Er zijn nog wel inreisvoorwaarden voor reizigers uit Nederland door corona. Lees hier meer over de eisen die aan je vaccinatie worden gesteld, de informatie is in het Engels. De laatste prik moet je minimaal 14 dagen voor aankomst in de VS hebben gekregen*.

*) Voor een vakantie, zakenreis of overstap in Amerika moet u minimaal twee weken volledig gevaccineerd zijn. Een uitzondering geldt voor kinderen onder de 18 jaar. Deze hoeven niet gevaccineerd te zijn om naar Amerika te mogen reizen. Je bent pas volledig gevaccineerd als u minstens twee prikken heeft gekregen met de coronavaccins van Moderna, Pfizer-BioNTech, AstraZeneca / Covishield, Covaxin, Sinopharm, Sinovac, Novavax/Covovax of een prik heeft gekregen met het coronavaccin van Janssen / Johnson & Johnson. Heeft u twee verschillende soorten vaccinaties gekregen? Dan mag u ook naar Amerika reizen, als er minstens 17 dagen tussen de twee prikken zaten. Een herstelbewijs wordt niet geaccepteerd als alternatief voor een vaccinatie.

Vragen?

Neem contact op met Mariëlle!

Mariëlle
Projectmanager Focusgroepen