FieldFocus Business | 16 november 2023
Sportretail versus DIY
Het landschap van de sportretail verandert voortdurend en snel. Door veranderende sport- en modegewoonten van de consumenten, de inzet van technologie in de fysieke winkels, de steeds belangrijker wordende rol van content-driven online activatie en de groei van D2C. We zien een verschuiving van productgericht naar entertainment en meer nadruk op duurzaamheid. Ontwikkelingen die deze branche interessant maken om eens nader te beschouwen en te vergelijken met onze eigen branche.
Hoe ziet het sportretail landschap er uit? Welke ontwikkelingen en trends zijn er allemaal binnen deze branche? Waarmee proberen sport winkelformules zich te onderscheiden? Welke rol spelen merken daarbij? In hoeverre concurreren retailers en merken met elkaar? Wat kan onze branche leren van sportretail? En andersom?
Dagvoorzitter Ruud Verschuur leidt de middag en de bezoeken in en verzorgt een presentatie over sportretail in Nederland en “lange termijn plannen in een korte termijn economie”. We bezoeken Decathlon en DAKA Sport in The Wall in Utrecht waar Thijs Jacobs (Decathlon) en Willem Tap (Daka) een toelichting geven.
Op het programma:
Lange termijn strategie: een solide plan
Vandaag ligt de nadruk op het komen tot concurrentieel inzicht als basis voor het ontwikkelen en bijsturen van de propositie en positionering van winkelformules en merken.
Ruud Verschuur is expert in de wereld van retail en merkproducenten met een uitgebreide achtergrond in zowel de voedings- als non-foodsector. Hij adviseert retail- en merkbedrijven op het gebied van strategie, category management, formulebeheer, trade marketing en strategisch accountmanagement.
Vandaag gaat hij in op lange termijn plannen in een korte termijn economie. We gaan het hebben over de succesvolle “Twee-voor-Twee methodiek“, waarmee op een nuttige, ongecompliceerde en overzichtelijke manier solide plannen ontwikkeld kunnen worden. Daarmee zet hij meteen de theoretische kaders voor het programma vandaag.
Sport is voor iedereen
De grootste sportretailer ter wereld, Decathlon, heeft een 4600m2 grote vestiging in The Wall. De van oorsprong Franse multinational heeft als missie om sport toegankelijk te maken voor zo veel mogelijk mensen. Dit doen ze met een laagdrempelig en breed assortiment sportartikelen, diverse samenwerkingsverbanden met lokale sportverenigingen en onderwijsinstellingen en het organiseren van (sport)evenementen.
Het moet vooral leuk zijn om bij Decathlon te shoppen. Zo kun je veel producten uit het assortiment uitproberen en kan je er voor heel veel sporten terecht. Ze maken, en verschepen, hun producten zelf waardoor ze een goede prijs-kwaliteitsverhouding kunnen bieden. En daarnaast hebben ze een Second Life assortiment.
Thijs Jacobs (Store Leader) heet ons welkom op de winkelvloer. Met hem gaan we het over de positionering van Decathlon, hoe ze daar invulling aan geven en wat we hier van terug zien in de winkel.
Specialisten en omnichannel
In 2018 wilde de geheel Nederlandse sportretailer Daka op eigen benen staan. De sport en lifestyle formule nam daarom afscheid van Intersport om een eigen koers en bedrijfsgedachtegoed te ontwikkelen en na te streven. Inmiddels is er landelijke dekking met 16 eigen winkels waar beleving wordt gecombineerd met gespecialiseerd advies in een omnichannel winkelomgeving, iets dat in Daka The Wall ook terug te zien is.
Daka biedt niet alleen een breed scala aan sportartikelen (met een uitgesproken focus op skisport en hockey), maar positioneren zichzelf ook echt als specialist met persoonlijk advies en hulp op maat. Zoals bijvoorbeeld het slijpen van ski’s, opnieuw spannen van tennisrackets en het vinden van de juiste schoenmaat met behulp van een 3D-scanner. Klanten kunnen het schoeisel op de testloopstrook of in de pannakooi uitproberen.
Bij Daka worden we ontvangen door Head of Sales, Human Resources and Logistics Willem Tap. Hij neemt ons mee in het ontstaan van het familiebedrijf, hun profilering en hij laat ons de winkel zien.
Eenmaal terug bij Zuiver kijken we terug op de dag. Welke paralellen zien we tussen sportretail en DIY? Wat kunnen wij leren van de sportretail? En wat kunnen zij leren van DIY? Met een luchtige maar scherpe groepsopdracht – waarbij een moderne methodiek wordt gebruikt die ook toepasbaar is op jouw business – zoeken we naar antwoorden op bovenstaande vragen en gaan we discussie met elkaar aan. We delen de opgedane indrukken, ervaringen en learnings en sluiten de dag af met een gezamenlijk diner.
Praktische informatie
Wanneer
16 november 2023 van 12:00 tot ongeveer 19:30 uur.
Vanaf 12:00 uur inloop met lunch, om 12:45 start het programma.
Locatie
Restaurant Zuiver
Krommewetering 51
3543 AM Utrecht
Klik hier voor de route
Dagvoorzitter
Ruud Verschuur
Begeleiding Focusplaza
Ilse Weekhout
+31 (0)6 429 944 85
Vragen?
Ilse weet alles van deze bijeenkomst!