‘Een mooie combinatie van inhoud, inspiratie, fun én interessante mensen ontmoeten…’
Op woensdag 26 mei 2021 verzamelden ruim 150 deelnemers in De Loods te Nijkerk, allemaal veilig én corona-proof vanuit de eigen auto en verschillende starttijden. Na een hartelijk ontvangst door Focusplaza, kregen alle deelnemers een routeboek, een tasje met benodigdheden en versnaperingen voor onderweg en een koffie to-go.
INTERVISIE is hét netwerk-, inspiratie en ontmoetingsmoment voor retailers, ondernemers, fabrikanten en leveranciers. Het is de smeltkroes voor de food- en DIY retail waarin ‘verbinden’ en ‘van en met elkaar leren’ samenkomen. Het energieke en enthousiaste team van Focusplaza zorgde voor een dag vol inhoud en ontspanning.
NEUROMARKETING
Roeland Dietvorst, medeoprichter van het Amsterdamse adviesbureau Alpha.One, deed de aftrap van de dag met een presentatie over Neuromarketing en AI. Tijdens de presentatie ging hij onder meer in op de snelle ontwikkelingen rond kunstmatige intelligentie en de vertaling naar consumentengedrag. ‘De belangrijkste drijfveer voor een aankoopbeslissing is afkomstig uit ons automatische, reflexmatige (reptielen)brein.’ ‘Onderschat de rol van dat brein niet. Iedere keer wanneer je een uiting hebt gemaakt, dan heb je een bepaald doel qua gedrag van je consumenten. Maar neem dan eerst eens een stapje terug voordat je de uiting gaat lanceren en kijk naar alle kleine elementjes die je toevoegt. Welke verwachting creëert jouw uiting en welke verwachtingen en associaties roept het op? En als je het merk er af haalt, past het dan nog steeds bij je? Is het dan nog steeds herkenbaar? Dat zijn belangrijke mentale oefeningen die je moet doen voordat je zelf op de winkelvloer met bepaalde uitingen aan de slag gaat.’
‘De belangrijkste drijfveer voor een aankoopbeslissing is afkomstig uit ons automatische, reflexmatige (reptielen)brein’
VOORUIT KIJKEN
Na luid getoeter als applaus voor de spreker ging de Roadtrip van start. Etappe 1 was een mooie route door de bossen naar de uitkijktoren Stakenberg in Vierhouten. De deelnemers kregen opdrachten voor onderweg en Frits van Eerd, CEO Jumbo Supermarkten, sprak via de Focusplaza Retail Radio over topsport en teamwork. Zijn verhaal zorgde voor herkenning bij menigeen. ‘Zorg voor een topteam, zodat je samen kunt strijden voor het beste resultaat.’ Hij vertelde hoe hij vanuit zijn eigen kernwaarden een doorvertaling maakt naar de bedrijfsfilosofie van Jumbo, om vanuit teamvisie altijd het beste resultaat te halen.
Op grote hoogte, boven op de uitkijktoren, liet Focusplaza-directeur Gerrit Grievink ons via een QR-code een stukje vooruit kijken naar de toekomst. Aan de hand van een stelling daagde Gerrit ons uit om vooruit te kijken wat ons de komende jaren te wachten staat. Hij vroeg zich af of het fysieke contact tussen handelspartners binnen 3 jaar nagenoeg verdwenen zou zijn. ‘We kunnen wel klaar zijn met onze digitale ontmoetingen, maar de stelling beweert dat we nog maar pas aan het begin zijn. Het fysieke contact zal meer en meer naar de achtergrond verdwijnen.’ We reisden een paar jaar vooruit en de deelnemers gingen onderling in discussie.
‘We kunnen wel klaar zijn met onze digitale ontmoetingen, maar de stelling beweert dat we nog maar pas aan het begin zijn’
PROEF DE BELEVING
We vervolgden onze Roadtrip en etappe 2 bracht ons naar een unieke vestingstad op de Veluwe, Elburg. Onderweg luisterden we naar de Focusplaza Retail Radio waarin Mike Zuurbier van PostNL sprak over de mogelijkheden van e-fulfilment en zijn inzichten en praktijkvoorbeelden uit deze wereld deelden. De opmars van foodfulfilment en grootschaligheid is ongekend. Vooral onder A-merkfabrikanten. ‘Een groot voordeel van foodfulfilment is dat je de consument mee kan nemen in de volledige communicatie rondom je product, omdat je de hele keten in eigen beheer hebt.’ Maar valt er over de duurzaamheid wellicht nog te twisten?
Angela van Dongen van Decorette & Hubo, Danny van den Burg van GfK en Manuel Buskop deelden inzichten over de groeiende vraag naar kennis en ondersteuning in de doe-het-zelf-branche. Ze spraken over bouwmarkten vol beleving en persoonlijke oplossingen op maat. Binnen de dhz-branche zijn opvallende trends gaande, mede ingegeven door de beperkingen als gevolg van het corona-virus. Ook wordt steeds duidelijker dat de branche in moet spelen op consumentengedrag, dat binnen de verschillende generaties behoorlijk verschilt.
‘De DHZ-branche moet inspelen op consumentengedrag, dat binnen de verschillende generaties behoorlijk verschilt’
‘De oudere generatie had de beschikking over een gereedschapskist. Maar een aantal heeft de leeftijd bereikt dat klussen niet goed meer kan. De generatie daar onder is te druk of heeft geen zin in klussen. De nóg jongere generatie heeft de kist niet meer, is er niet mee opgegroeid en weet niet waar te beginnen.’ Deze wetenschap is van groot belang voor de dhz-branche; er is dus vraag naar goede advisering.
Via de historische vissershaven liepen we door de Vischpoort langs het oude pand van Focusplaza. Hier liggen de roots van Focusplaza, waar ze meer dan 20 jaar geleden zijn begonnen. Eenmaal in Elburg, mag een lekker visje natuurlijk niet ontbreken. Bij Viswinkel van Triest proefden de deelnemers de echte sfeer van Elburg en ontvingen ze een lekkere portie kibbeling of een haring.
ADRENALINE-KICK
De derde etappe bracht ons langs het Veluwemeer naar het Midland Circuit in Lelystad. Op de Retail radio ging Fons van Focusplaza in gesprek met Gijs van Schoot van Too Good to Go en Erik-Jan Mares van Zeeman. Gijs nam ons mee in de succesfactoren en drijvende kracht achter de inspirerende impact organisatie Too Good to Go. Mooi om te horen dat de persoonlijke kernwaarden een belangrijke rol spelen in de carrierekeuzes. En duidelijk werd dat het om duurzaamheid als kerngedachte gaat, waarbij de branche ondergeschikt is. Of je nu in fashion, food of dhz werkt. Het gedachtegoed kan hetzelfde zijn: ‘zuinig omgaan met alle vormen van kapitaal: zowel menselijk kapitaal als milieu. Maar het moet wel écht zijn. Juist in tijden van crisis liggen er kansen om het beter te doen.’ Aldus Erik-Jan Mares.
‘Zuinig omgaan met alle vormen van kapitaal, zowel menselijk als milieu. Maar het moet wel écht zijn’
Eenmaal aangekomen op het terrein van het Midland Circuit werden we getrakteerd op een heerlijke lunch van Bakker Goedhart, Maza Mediterranean Delicacies en Future Food Group. Maar ook op een gezonde dosis adrenaline. De deelnemers kregen diverse drift demo’s en mochten zelf naast de bestuurder zitten voor een ware adrenalinekick.
DUURZAAMHEID & KETENSAMENWERKING
De laatste etappe bracht ons weer terug naar De Loods in Nijkerk. Onderweg luisterden we naar het verhaal van Ruud Zanders van Kipster en Renée Bijvoets van Lidl Nederland. Een verhaal over hoe je als producent een 5-jarig contract met Lidl kan sluiten, terwijl er nog niets was. Geen ei, geen kip. Het vertrouwen dat het goed gaat komen op basis van vergelijkbare visies voor een duurzame wereld. En dat die duurzame samenwerking daarom de investering waard zou zijn.
SPEEDDATE DRIVE-THRU
Terug in Nijkerk eindigde de route met een speeddate-drive-thru. De deelnemers kregen de gelegenheid om vanuit de auto kort kennis te maken of een vraag te stellen aan diverse retailers. Met een mooi goodie pakket gevuld met producten van de Intervisie partners, een heerlijk ijsje en een warme groet van het Focusplaza-team werd deze bijzondere Intervisiedag afgesloten. Iedereen ging vol enthousiasme en met een grote glimlach achter het stuur weer op weg naar huis.
‘Iedereen ging vol enthousiasme en met een grote glimlach weer naar huis’
Wat was het een mooie dag. Een interactieve en inspirerende tour met je eigen auto. Veilig en corona-proof, maar vooral een dag vol actuele trends, relevante ontwikkelingen en nieuwe inzichten in de retailwereld. Een dag dat we even niet achter ons bureau zaten in een online meeting, maar gewoon weer even ‘onderweg’ waren. Live, met menselijke contacten en we weer even konden sparren met branchegenoten in inspirerende omgevingen. Dat was INTERVISIE The Retail Roadtrip 2021, een ware kracht van verbinding!
Wat staat er nog meer op de agenda?
Naast events zoals INTERVISIE, organiseert Focusplaza ook de Nieuwjaarsbijeenkomst en workshops zoals de Summer School.
Daarnaast komen zo’n 240 leden een aantal keer per jaar samen in één van de negen focusgroepen. Om op die manier op de hoogte te blijven van wat er speelt binnen de retailmarkt.

In één dag zicht krijgen op actuele trends en de relevantste ontwikkelingen binnen retail. Zodat je de nieuwste inzichten toe kunt passen voor je eigen business. Geïnspireerd worden door anderen én je eigen ideeën delen, dát is INTERVISIE.

10 januari 2022 | Nieuwjaarsbijeenkomst
Een schitterende gelegenheid om elkaar onder het genot van een hapje en een drankje je collega’s én vakgenoten een mooi en succesvol nieuw jaar te wensen. Hét moment om de mooie kant van de branche te ervaren.

29 jun t/m 1 jul ’22 | Summer School Food
Zicht krijgen op actuele uitdagingen, doelstellingen en inkoopprocessen van retailers. En wat zij voor jou kunnen betekenen. Zodat je verschillende formules en hun keuzes beter gaat begrijpen. Zodat ook jij vervolgens beter begrepen wordt!