English

Niets missen?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief. Je blijft dan op de hoogte van ons laatste nieuws per e-mail.
U bent hier:  »   »  Wie bij Eli Zabar boodschappen doet, betaalt voor de passie

Wie bij Eli Zabar boodschappen doet, betaalt voor de passie

ETTEN - 'Ik geef mijn ziel aan de producten en jullie betalen voor mijn ziel'. Eli Zabar zit er geen seconde mee dat veel mensen kritisch zijn over zijn hoge prijzen. Sterker nog, het is het handelsmerk geworden van deze succesvolle en invloedrijke retailer uit New York.

Eli Zabar zegt dat zijn passie voor voeding is ontstaan door zijn woede over de industrialisering van de Amerikaanse voeding. Daarnaast voelt hij een verantwoordelijkheid om zijn kennis van koffiearoma's kruiden, specerijen en andere kruidenierswaren over te dragen op de 40.000 klanten die wekelijks een bezoek brengen aan het foodimperium van deze gepassioneerde joodse gruttersfamilie. De winkels en restaurants van de gebroeders Zabar zijn een begrip in New York. Menig bekende tv- kok heeft er wel eens zijn boodschappen gedaan en talloze artiesten zoals Woody Allen hebben zich laten filmen terwijl ze bij Zabar winkelden. Eli en zijn broer Saul staan ook bekend als autoriteit op het gebied van voeding door hun interviews in de glossy boulevardbladen.

Positie verstevigen
Hun kennis over lekker eten vertalen ze naar een hoge prijs voor de vele maaltijden, soepen, pasta's en het brood dat ze in eigen huis maken. De meeste klanten hebben het er graag voor over.Terwijl concurrenten als Dean & Deluca en Balducci's het hoofd niet boven water konden houden en opgingen in grotere coöperaties, weten de gebroeders Zabar hun positie op de foodmarkt verder te verstevigen. Ze hanteren daarbij een zeer eigenzinnige visie, waarbij ze zich niets aantrekken van andere ketens. Toen naaste concurrent Fairway met veel prijsgeweld enkele nieuwe vestigingen opende, verhoogde Zabar gewoon de prijzen, onder het motto dat de producten met nog meer passie werden bereid dan in het verleden.

E._Eli_Zabar_New_York_2   E._Eli_Zabar_New_York_3   E._Eli_Zabar_New_York_4   E._Eli_Zabar_New_York_5

Verdienen
Toch ontkennen beide broers in alle toonaarden dat het in hun bedrijf met een omzet van ruim 50 miljoen dollar louter om geld verdienen gaat. "Het is onze liefde voor het vak en lekker eten dat ons er toe drijft om zeven dagen per week met ons bedrijf bezig te zijn", aldus Saul in een interview. Bijna 40 koks werken dagelijks aan de ruim 300 verschillende klant- en klaarmaaltijden van de retailer die ook nog restaurants, cafe's, buurtwinkels en bakkerijen uitbaat. "We zijn begonnen in een klein buurtwinkeltje van nog geen 200 vierkante meter. Toen onze klanten steeds meer begonnen te reizen, kregen ze interesse in voeding die ze elders proefden. Dat bood nieuwe kansen", aldus Eli Zabar.

Het assortiment van Eli Zabar in Manhattan is geïnspireerd op de Europese foodmarkten die de joodse broers ooit bezochten. Vooral de foodhallen in Londen en Parijs hebben veel invloed gehad op het assortiment van deze winkel die 15 jaar geleden haar deuren openende. Veel van de versproducten daarentegen hebben een lokale oorsprong of zijn biologisch geteeld en worden nog door de broers zelf ingekocht. Deze producten worden deels verwerkt in heerlijke gerechten, jams en kant-en-klaar maaltijden. Het brood dat Zabar in een eigen bakkerij bakt, wordt geleverd aan bijna 1.000 restaurants. 

Niets missen?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief. Je blijft dan op de hoogte van ons laatste nieuws per e-mail.

Wil je ons volgen?

Kijk dan ook eens op onze LinkedIn, Twitter en Facebook pagina’s.

Contact informatie

Hoofdvestiging
Zeddamseweg 11a
7075 EA Etten

Postadres
Postbus 324
7000 AH Etten

Tel. +31 (0)315 34 61 44
Fax. +31 (0)315 34 63 72
E-mail info@focusplaza.nl

K.v.K. nr. 09103110
BTW nr. NL 8073.75.408.B01
Bank NL49RABO 0116 3349 59

Vrienden van

StorteboomMix OnlineVan Poortvliet