English

Niets missen?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief. Je blijft dan op de hoogte van ons laatste nieuws per e-mail.
U bent hier:  »   »  Oslo zet met Mathallen tegenaanval in op prijskopers

Oslo zet met Mathallen tegenaanval in op prijskopers

OSLO/ETTEN - De Noren staan niet bekend als culinaire genieters. Sterker nog, de meeste Noren laten zich bij hun maaltijdkeuze volledig leiden door het beperkte assortiment van de lokale supermarkt en de aanbiedingen aldaar. Door het strenge invoerbeleid zijn kwalitatief goede en verse producten duur en is het aanbod sterk wisselend. Critici vragen zich dan ook af of de komst van Mathallen, dit voorjaar geopend in het centrum van Oslo, in deze prijsgeoriënteerde markt het tij kan keren.

Lange tijd was Noorwegen één van de Scandinavische landen die geen spraakmakende foodmarkt had. De omringende landen hebben inmiddels allemaal hun paradepaardjes, zoals Stockholm de Ostermalms- en de Hotogshallen, Helsinki de Kauppahall Foodmarket en is in Kopenhagen de Torvehallerne de locatie die bezoekers doet watertanden. Met de realisatie van Mathallen kan nu ook Oslo zich de trotse bezitter van een eigentijdse foodmarkt noemen. Mathallen, gevestigd in een oude fabriekshal, heeft misschien niet de allure van de eerder genoemde verspaleizen, het is wel degelijk een inspiratieplaats voor foodlovers. Ruim dertig stands, variërend van 20 tot 100 vierkante meter, bieden de bezoeker een keur aan verse en lokale producten, zoals groenten en fruit, vis, vlees, maaltijden, delicatessen en fairtrade producten. De verkoopruimtes zijn zo ingericht dat bezoekers alle handelingen en productieprocessen kunnen zien. Op de eerste verdieping bevinden zich trainingsruimtes en twee grotere restaurants.

C._Mathallen_Oslo_1   C._Mathallen_Oslo_2   C._Mathallen_Oslo_3   C._Mathallen_Oslo_4

Verleiding
In een omgeving die het midden houdt tussen retail en horeca, bepaalt de consument zelf of hij de producten meeneemt voor thuis, of ter plekke consumeert. De verleiding om voor die laatste optie te kiezen is groot. Op diverse plaatsen bieden horeca-achtige stands en een centraal gelegen terras gelegenheid om in een ontspannen sfeer te genieten van de duizenden lekkernijen. Op de bijna 4400 vierkante meter grote, overdekte markt presenteren zich diverse fabrikanten, zoals de grootste Noorse zuivelaanbieder Tine. Deze monopolist op de Noorse markt heeft een stijlvolle proefkeuken ingericht waar de consument kennis kan maken met nieuwe en bestaande producten. In de luxe keuken kunnen proeverijen en demonstraties gehouden worden, maar er staan ook koelingen en presentatiemeubelen voor de directe verkoop. 

Coffeecorner
Verkopen doen ze ook volop bij de sfeervolle coffeecorner van Mathallen. De tijd om een kopje koffie te zetten gebruikt het bedienend personeel om de klant alles te vertellen over de gebruikte bonen en het zetproces. Puur en ambachtelijk. Dat is wat deze aanbieder wil uitstralen en daarmee symboliseert de exploitant de missie en visie van Mathallen. De meningen van de Focusplazaleden die onlangs een bezoek aan Oslo brachten zijn verdeeld. Sommigen bejubelen het concept en vragen zich af waarom er in Nederland niet zoiets is. Anderen zetten er vraagtekens bij en denken dat een initiatief in een land waar alles om de prijs draait, gedoemd is te mislukken. Over één ding is iedereen het wel eens: als dit in Oslo, waar alles om de prijs draait, een succes wordt, dan zijn er ook kansen voor een dergelijk marktconcept in Nederland!

Niets missen?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief. Je blijft dan op de hoogte van ons laatste nieuws per e-mail.

Wil je ons volgen?

Kijk dan ook eens op onze LinkedIn, Twitter en Facebook pagina’s.

Contact informatie

Hoofdvestiging
Zeddamseweg 11a
7075 EA Etten

Postadres
Postbus 324
7000 AH Etten

Tel. +31 (0)315 34 61 44
Fax. +31 (0)315 34 63 72
E-mail info@focusplaza.nl

K.v.K. nr. 09103110
BTW nr. NL 8073.75.408.B01
Bank NL49RABO 0116 3349 59

Vrienden van

StorteboomMix OnlineVan Poortvliet